Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Drinkprobleem?

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 12 jul 2010 17:32

Gisteren gereden en wel genoeg gedronken. Maar alles werd warm, zodat spijsvertering evenzeer in de knoop is gedraaid. Kun je je voorstellen wat ze in de tour voorhebben...

waterman
Forum-lid

waterman 13 jul 2010 00:14

met dit warme weer drink ik al gauw 1 ltr. op 40-50 km. duurrit. Op 1 banaan en 1 reepje red ik
persoonlijk nog geen 70 km. fatsoendelijk. Ik denk dat je te weinig gedronken hebt. Ik drink
dan om het kwartier een kleine hoeveelheid, of afhankelijk van de inspanning zoals even
voor een klim een en erna.

lte
Forum-lid

lte 13 jul 2010 00:30

Met dit warme weer plan ik mijn lange duurtrainibgsritten altijd zo dat er voldoende tankstations of jachthavens op de route liggen. Bij beide kun je water tanken.
Is Qui Est, Is Qui Non Est Consectatur

hoevenenlion
Forum-lid

hoevenenlion 13 jul 2010 01:01

Heb zaterdag ochtend een tochtje van 100 km gedaan en heb een grote bus (700 ml?) leeg gedronken en peperkoek meegenomen. Had een gemiddelde van 27.9 en heb 3.30 op de fiets gezeten. Toen ik afstapte nog eens 20 minuten los gefietst op de hometrainer en had eigenlijk totaal geen last van het weinig drinken. Voelde me zelfs beter dan na sommige kortere trainingen.

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 13 jul 2010 01:23

+1

richtlijnen voor de hoeveelheid die je "moet" drinken bestaan eigenlijk niet, ieder lichaam is anders.

zaterdag bijna 200km op de fiets gezeten in bijna 7 uur, 2 volle bidons mee en onderweg 2x hervuld, verder onderweg alleen 2 ontbijtrepen en een ijsje gegeten. in vergelijking met anderen heb ik dus weer relatief weinig nodig.

ik voelde mij rest van de dag prima, dag erna super, heb nog 2 uur voluitlopen knallen op de moutainbike.

m.a.w. gewoon lekker zelf uitvinden wat je lichaam nodig heeft.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

louise
Forum-lid
Contact

louise 13 jul 2010 13:33

[quote="Gianni1985"]Om te kijken of je voldoende hebt gedronken kan je bijvoorbeeld na het sporten op de weegschaal gaan staan. Het verschil in het gewicht op dat moment en je ochtendgewicht (bij een goede ochtendplas; anders heb je de vorige dag te weinig gedronken) is hetgeen jij aan vocht te kort komt.[/quote]

Ja, ik las net van de week dat ze bij Team Sky direct na aankomst van de Tour-etappe allemaal op de weegschaal gaan om deze reden. En daarna verplicht bijdrinken dus.
Nog twee andere, nog simpelere tips om na te gaan of je genoeg drinkt:

* Als je thuiskomt en meteen aan de kraan/fles wil gaan hangen, heb je onderweg te weinig gedronken.

* Als je tijdens en/of na de inspanning niet meer helder plast, maar donker, troebel of helemaal niet meer - idem dito. Vuistregel uit de bergsport: 'a happy mountaineer always pees clear'.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

charite
Forum-lid

charite 13 jul 2010 15:21

Ik heb ook een drinkprobleem, kan het me financieel niet veroorloven ;)

Verder +1 voor Louise. Ik heb het ook wel eens getest met de weegschaal methode.
Je schikt je rot wat je verliest aan vocht.

Groet,

Petr

tati
Forum-lid

tati 14 jul 2010 00:07

[quote="Louise"][quote="Gianni1985"]Om te kijken of je voldoende hebt gedronken kan je bijvoorbeeld na het sporten op de weegschaal gaan staan. Het verschil in het gewicht op dat moment en je ochtendgewicht (bij een goede ochtendplas; anders heb je de vorige dag te weinig gedronken) is hetgeen jij aan vocht te kort komt.[/quote]

Ja, ik las net van de week dat ze bij Team Sky direct na aankomst van de Tour-etappe allemaal op de weegschaal gaan om deze reden. En daarna verplicht bijdrinken dus.
Nog twee andere, nog simpelere tips om na te gaan of je genoeg drinkt:

* Als je thuiskomt en meteen aan de kraan/fles wil gaan hangen, heb je onderweg te weinig gedronken.

* Als je tijdens en/of na de inspanning niet meer helder plast, maar donker, troebel of helemaal niet meer - idem dito. Vuistregel uit de bergsport: 'a happy mountaineer always pees clear'.

Louise
[/quote]

Ben benieuwd hoe ze dat meten bij meerdaagse.
Elke rit beschadig je je spierweefsels wat, zodoende houden ze meer vocht vast en wordt je automatisch zwaarder naarmate de koers vorderd. Dit heb ik ooit gehoord van de verzorger van brentjens. Die gingen ook elke dag na de cape epic op de weegschaal staan om het in de gaten te houden.

Ik kijk idd gewoon altijd naar de kleur van mijn urine, zolang die nog niet helder is. Drinken.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 18 jul 2010 00:45

met dat warme weer van de laatste tijd is het idd. lastig om genoeg drinken binnen te krijgen/mee te nemen. Je kunt idd. onderweg bijvullen, maar dan moet er maar net iets op je route liggen, en je moet stoppen. Ik heb een extra bidonhouder voor achter mijn zadel voor als het echt heel warm is, dan kun je 3x750mL meenemen, daar zou je het een heel eind op moeten redden.

whocares
Forum-lid

whocares 18 jul 2010 07:46

Als je veel vocht verliest , kun je 2 dingen doen . Doorijden of bijvullen .
Doorrijden en zoveel vocht verliezen dat je vanzelf langzamer gaat rijden en dus tijd verliest of bijvullen en tijd verliezen . Ik persoonlijk verlies liever wat tijd met bijvullen dan zonder water te fietsen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

johanandijk
Forum-lid

johanandijk 18 jul 2010 10:31

Ik sta regelmatig bij sportevenementen met een Ambulance, en de problemen die je vaak ziet is dat er juist te veel gedronken word .
mensen drinken te veel water omdat de profs ook zo veel drinken , ze vergeten alleen dat die vaak goede sportdranken drinken met de juiste mineralen.

Ik heb ff een stukje gejat van het net maar met google is er veel te vinden over de gevaren van TE VEEl drinken.

Sinds een aantal marathonlopers aan een overdosis water is overleden, is het verschijnsel onder duursporters wel bekend. Maar die kennis ontbreekt nogal eens onder de andere risicogroepen, en dat zijn XTC-gebruikers, mensen die willen afvallen en toeristen die naar de tropen reizen en in die hitte behalve extra vocht ook extra zout moeten innemen. Watervergiftiging, zegt Klootwijk, is eigenlijk hyponatriëmie, zouttekort. "Door te veel water wordt het natrium in het bloed te veel verdund; dat kan schadelijke gevolgen hebben."

De eerste symptomen van het zouttekort zijn hoofdpijn, opgezette vingers en een flauw gevoel. Als dit niet wordt opgeheven met extra zout dan kan het tot hartfalen leiden, en soms ook hersenoedeem; het slachtoffer kan in coma raken en overlijden.

trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jul 2010 15:47

Ik heb vandaag even de proef op de som genomen en bekeken hoeveel ik drink en hoeveel gewicht ik verlies tijdens een rondje van 86 km.

Normaal ontbeten met yoghurt, cruesli, een paar crackers en een gekookt ei. Daarbij drie koppen thee.

Gewicht voor training 73 kg.
Onderweg 1,3 liter sportdrank gedronken en een pakje evergreens op. Temperatuur was ongeveer 22 C.

Daarna weer even wegen: 72 kg!!,....... 1 kg minder dus
Toch had ik na afloop van de training geen dorst en de urine is mooi helder.

Blijkbaar kun je redelijk interen op je vochthuishouding. Een kg kwijtraken lijkt me geen punt. 2 kg of meer lijkt met niet gunstig.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie