Alles over vakanties op én met de fiets

Geboekt: met de TGV naar de Alpen Cols

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 13 apr 2014 21:45

Van 25 mei tot en met 31 mei ga ik met de TGV naar de Alpen om een driedaagse tocht over de grote Alpen cols te fietsen gevolgd door een deelname aan Tour du ALS.

Met de TGV ga ik op eerste dag van Rotterdam naar Chambèry om vanaf daar de volgende dag de driedaagse tocht te starten, waarbij ik via de Madeleine, de Galibier en de Bonnette naar Bédoin aan de voet de Ventoux ga fietsen. Hierop volgt dan een rustdag voor de deelname aan tour du ALS die probeer te combineren met het behalen van de Galérien de Mont Ventoux. De dag erna zit ik al weer in de TGV om vanaf Orange naar Rotterdam te rijden. Kortom het wordt een fantastische en gigantisch zware week fietsen. Momenteel ben ik druk met de voorbereiding en de training naast alle andere privé en zakelijke verplichtingen. De TGV is geboekt en de dagen in Bédion zijn al geregeld door het ALS team waar ik bij zit.

De eerste dagen van de tocht zal ik dus lichtgewicht reizen en alles zelf mee moeten nemen in de TGV en op de fiets, in Bédion staan wat spullen voor mij die een van mijn ploeggenoten meeneemt voor die twee dagen maar dat zal niet veel zijn. Ik ga tijdens de driedaagse tocht in hotels slapen waarvan ik alleen de eerste ga reserveren de andere zijn afhankelijk van mijn voortgang. Omdat de fiets in de TGV altijd verpakt vervoerd moet worden heb ik al een Scicon Pocketbag aangeschaft waarin de hele fiets met de wielen los past. De pocketbag kan na gebruik opgevouwen worden en in de Revelate Pika zadeltas. De fietsbagage bestaat voor het grootste gedeelte uit Assos fietskleding die het mogelijk maakt om te kunnen fietsen in een temperatuur vanaf een graad of 5, waarbij ik bij deze lage temperatuur wel bijna alles aan moet doen.

Deze post is dan ook het begin van een blog die tot na de tocht zal doorlopen, waarbij ik mijn enthousiasme voor deze solotocht zal delen.

Dus hopelijk veel leesplezier :D
Laatst gewijzigd door cannae op 23 apr 2014 22:20, 4 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 13 apr 2014 22:30

Leuk vooruitzicht, Cannae.
Ik ga je zeker volgen.

Neem aan dat je ook (veel!) fotos gaat maken/plaatsen? ;)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 14 apr 2014 13:46

Tof plan. Ga je tussen de Galibier en de Bonette ook nog cols als Izoard of col de Vars pakken of laat je die links liggen?
Heb je er trouwens wel rekening mee gehouden dat sommige cols soms pas in juni open gaan?

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 14 apr 2014 21:51

Mijn planning voor de driedaagse tocht is:
  • Dag 1 avond van aankomst op de fiets naar Albertville, kan via het dal of via een klim over de bergen er tussen
  • Dag 2 Albertville naar minimaal Briançon over de Madeleine en de Galibier en slapen op de D’Izoard voor of na de klim.
  • Dag 3 D’Izoard klim afmaken en op naar Col de Var en de de Bonnette, hierna heb ik meerdere opties afhankelijk van hoe ik mij voel
  • Dag 4 naar Bédoin fietsen
Ik had ook bedacht dat de cols nog dicht kunnen zijn, maar dat wordt ook netjes door de lokale overheid op het net gezet.
http://www.maurienne-tourisme.com/fr/il ... -cols.aspx

Mocht de boel nog gesloten zijn zal ik via de tunnels en dalen moeten rijden of een route over de gene die wel open zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door cannae op 23 apr 2014 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 19 apr 2014 15:28

Volgens http://savoie-route.fr/ gaan de Madeleine en de Galibier pas in week 23 (2 juni) open, de Croix de Fer "al" in week 22. Volgens http://www.inforoute05.fr/wir3/cols.html gaan de Galibier en de Izoard rond 28 mei open ...

ik zou vast alternatieven gaan bedenken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 apr 2014 19:14

Rijd je de Galerien met de racefiets? Wordt veel lopen, in elk geval.
Lees niet welke fiets je gebruikt.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 23 apr 2014 21:10

De driedaagse tocht is gepland in week 22, de meeste cols gaan open zodra het kan alleen enkele worden gepland geopend voor de toertochten zoals de Marmotte.

Ik heb wat verder gezocht op wat officiële Franse sites en de volgende lijst kan hieruit worden afgeleid:
  • Madeleine; opening week 22 wordt dus krap
  • Galibier; opening week 20
  • Col d'Izoard; opening week 21
  • Col de Vars; nu al open
  • Col de Bonnette onduidelijk, alleen mogelijk bij mooi weer in mei :P
Zie http://www.sport-passion.fr/parcours/etat-cols.php

Ik zal dan ook hooguit iets moeten bedenken voor de Madeleine en de Bonnette. Mijn plan B is om als de Madeleine niet kan ik de Glandon vanuit het noorden zal gaan doen met Croix de Fer en afdaling naar Saint-Jean-de-Maurienne, hierna kan ik gewoon de oorspronkelijke route vervolgen naar de Galibier.

Voor plan B voor de Bonnette kan ik kiezen uit de Col de Cayolle en Col des Champs col of Col d'Allos en dan naar Bédoin. Dus ik duim voor een zeer mooi voorjaar in Zuid Frankrijk :D.

De voorbereiding
Sinds ik het initiële idee ben ik al aan het bedenken wat ik aan fietskleding mee ga nemen, dus heb ik het maar eens bij elkaar gezocht;
Afbeelding
De kleding is zo gekozen dat ik tot ongeveer een temperatuur van rond de nul comfortabel kan fietsen, want boven op de berg kan het verrekte koud zijn ;) .

Om te controleren of dit de juiste fietskleding is voor de tocht, mag ik tot de tocht de alleen gebruik te maken van de kleding en spullen op de foto. Vorige week ben ik daarom bij het ochtend gloren 2 uur op de fiets weggeweest bij een temperaturen van rond de nul, ik had het meeste aan en de conclusie was dat het meer dan warm genoeg was.

Onderstaande foto laat zien wat er allemaal in de zadeltas gaat als ik de warme kleding aan heb;
Afbeelding
Het zwarte vierkant dat links boven is de opgevouwen packetbag van Scicon, waarin de hel fiets kan worden opgeborgen voor het transport per trein.

De gevulde zadeltas, de zadeltas is een Revelate Pika waarin 6 tot 12 liter bagage kan.
Afbeelding

De zadeltas op mijn hagelnieuwe CAAD10 klimfiets :D (door een in het frame vastgeroeste achterrembevestigingsschroef heb ik mijn oude trouwe Cube Streamer comp voortijdig af moeten voeren)
Afbeelding
Om wat gevoel te ontwikkelen bij de beladen fiets ga ik de komende weken regelmatig met de beladen fiets op pad.
Laatst gewijzigd door cannae op 23 apr 2014 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 apr 2014 22:03

Aan je voorbereiding zal het in elk geval niet liggen ;) ! Nu nog duimen dat de weergoden je gunstig gezind zullen zijn zo vroeg in 't seizoen!
Niet om muggen te ziften hoor, maar mijn ervaring is dat 'wij Nederlanders' doorgaans moeite hebben met de plaatsnamen in Frankrijk. Zo heb ik afgelopen zomer op de Mont Ventoux gezellig een tijd met een landgenoot staan babbelen. De beste man had het steeds over Bedion. Dat lees ik hier ook. Het is echter Bédoin (eerst de o en dan de i), net zoals het Col de la Croix de Fer (van het ijzeren kruis), Col de la Cayolle , Col d'Allos en Col des Champs is. Komt beter over 8-) als je er met Fransen (en anderen) over babbelt, of er in je blog over gaat schrijven ;) .
Maar hoe dan ook, ik wens je alle succes van de wereld en ga je zeker volgen. Ik las trouwens vandaag 'toevallig' in een regiokrantje dat een stel bij mij in de buurt (uit Twello) ook op pad gaat voor de Tour du Als. Zijn ook volop in training (uiteraard). Verder ben ik straks razend benieuwd naar je ervaringen op de Routes des Cèdres. Ik fiets er altijd netjes voorbij, want het lijkt mij toch ècht niet iets voor de racefiets :shock: . Dus nogmaals succes en sterkte, zul je nodig hebben ;) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 23 apr 2014 22:56

:oops: terecht punt ik heb het bijgewerkt.

Als ik dan toch bezig ben kan deze post ook gelijk;

treinreis
Na een kort onderzoek naar de verschillende mogelijkheden hoe in Frankrijk kon komen, vliegen, auto en trein, heb ik voor de TGV gekozen.

De redenen voor zijn:
  • Snelle verbinding, ik sta in minder dan zeven en half uur aan de voet van de bergen vanaf Rotterdam CS en dat is de bruto reis tijd, inclusief een anderhalf uur wachten voor de overstap in Parijs.
  • Gedemonteerde fiets in tas kan gratis mee in bagagecompartiment.
  • Comfortabele reis, ik kan gewoon vrij bewegen in de trein met restaurant/bar wagon
  • Teamgenoten kunnen extra bagage meenemen, die ik later in de week nodig heb
Het boeken van de TGV tickets is eenvoudig, de TGV tickets naar Zuid-Frankrijk zijn met een vanaf prijs van 60-65 euro niet duur. TGV tickets zijn op de site van NS high speed maar 3 maanden vooruit te boeken, de goedkopere tickets zijn snel uitverkocht. Ik heb uiteindelijk niet tijdens de eerste paar dagen geboekt, waardoor de kosten per treinreis rond de 85 euro zijn geworden. Wat in feite niets is voor een reis van 1100km.

Afbeelding

De racefiets kan mee in de TGV als de wielen eruit gehaald zijn en ze in een transport koffer/tas zit, na wat zoekwerk op het net heb ik een lichtgewicht transport tas gevonden; de Scicon Pocket bag. De tas is maar 600 gram en kan opgevouwen worden tot een zeer handzaam pakketje dat eenvoudig mee kan in de zadeltas, de tas is niet meer dan een grote zak, zonder vakken voor het frame en de wielen of enige andere vorm van bescherming. Aangezien de TGV over een speciaal spoor gaat dat zeer minutieus is aangelegd voor een soepele rit zal de fiets niet constant staan te rammelen (ga ik vanuit 8-) , hoop ik :roll: , anders shit happens :!: ), zoals in een vliegtuig.

Pocket bag uitgevouwen:
Afbeelding
Pocket bag opgevouwen;
Afbeelding
Pocket bag met fiets erin, onlangs in de trein naar Nijmegen
Afbeelding
enjoy the ride

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 25 apr 2014 09:11

Ik snap die angst voor schade onderweg nooit zo goed. In de Belgische Ardennen heeft je fiets veel meer te lijden dan in welk transportmiddel ook. Zal wel het idee zijn dat je niet in control bent. :)

zo'n tas heb ik trouwens ook al een paar keer in het vliegtuig meegenomen. Wat andere spullen er bij, rest in de handbagage, dus maar 1 stuk bagage inchecken => niet bijbetalen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2014 09:45

Bij bijna iedere maatschappij moet je gewoon bij betalen voor je fiets, ze hebben namelijk meestal prima door wat er in zo'n zak zit. Als ik zie hoe er op vliegvelden met tassen gegooid wordt dan stop ik daar toch liever mijn fiets niet in. Voor de TGV is het een ander verhaal omdat je daar gewoon zelf er bij bent.

Fietsen gaan met transport kapot door impacten vanaf de zijkant waar ze absoluut niet op ontworpen zijn.

De route is wel behoorlijk pittig, maar ik zie dat je 3 daagse tocht er al 4 zijn geworden, dat lijkt mij niet verkeerd. Met 3 dagen had je op praktisch 200 km per dag gezeten en dat is wel erg veel in het hoog gebergte. Over het open zijn van de Bonette zou ik mij niet te druk maken. Die kan je namelijk zonder problemen links laten liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Echo
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 25 apr 2014 09:55

Lijkt me een hele mooie onderneming. Ik zie je 30 mei dan wel bij de TourduALS :-) Succes!
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Plaats reactie