Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag ivm Chorus shifter

rob86
Forum-lid

rob86 21 apr 2014 19:48

Hoi,

Ik heb sinds een weekje een nieuwe Chorus 11s groep op mijn fiets gemonteerd. Wat me nu al 2 maal is voorgekomen dat het hendeltje rechts om een kransje achteraan groter te schakelen vastzit..., als ik dan op duimknop duw dan werkt het weer terug.

Ik kan het ook simuleren(werkt niet altijd) door een paar keer de duimknop in te drukken(alleen de "speling" indrukken maar niet doordrukken om effectief een kransje kleiner te schakelen). Als ik dat een paar keer herhaal dan is plots de speling in de duimknop weg, maar als ik zou doordrukken om te schakelen werkt hij wel prima. Als ik niet doorduk maar de duimknop dus gewoon laat staan zonder speling en daarna de hendel voor een kransje groter indruk dan zit deze soms vast en moet ik eerst de duimknop indrukken vooraleer hij weer werkt.

Dit lijkt me niet echt normaal. Shifter stuk of is dit gewoon normaal na deze "simulatie".

Mvg!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 21 apr 2014 21:16

Klemt je binnenkabel nergens?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

kees0251
Forum-lid

kees0251 21 apr 2014 21:19

Het terugtrekveertje van de duimschakelaar is wat aan de slappe kant bij deze shifters.
Scharnierpunt goed schoonmaken (rubber eraf) en drupje olie.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

rob86
Forum-lid

rob86 21 apr 2014 21:36

De binnenkabel klemt normaal niet, alles kabels zijn nieuw en ik heb mijn stuurlint en tape er ook afgehaald en had hetzelfde fenomeen. Ik ga morgenavond de binnenkabel er is volledig uithalen en nakijken.

Welke olie? WD40? Wel straf bij een nieuwe set Chorus shifters had ik dit nu niet direct verwacht.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 apr 2014 21:51

Als je groep/shifter slechts een weekje oud is en niet goed functioneert, ligt volgens mij de oplossing niet in zelf wat gaan 'sleutelen'. Gewoon terug naar daar waar je je spullen gekocht hebt. Als je nu zelf gaat 'prutsen', kun je straks wellicht geen verhaal meer halen. En let op, zeker niet op zo'n nieuwe shifter met WD 40 aan de slag gaan, dat is vragen om je aanspraak op garantie te verspelen!
60 x Ventoux

kees0251
Forum-lid

kees0251 21 apr 2014 22:30

OOOh niet gezien, dat is gewoon nieuwegeit.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 22 apr 2014 20:09

Ik ben bang dat dit exemplarisch is voor de huidige generatie campagnolo 11 speed shifters. Ik heb afgelopen weekend, na 2 jaar dienst, mijn oude shifters wegens schakel onzuiverheden en een te ver naar buiten uitstaande flipper naar campagnolo laten opsturen en twee hagel nieuwe shifters gemonteerd. Dit omdat ik tijdens de "italiaanse" garantie-afhandeling graag dit voorjaar en zomer wil doorfietsen :D. Zojuist nog even de proef op de som genomen en even licht een aantal maal op de duimschakelaar gedrukt en promt blokkeert deze bij eerst volgende afschakelactie. Ook de flipper achter de remhendel voor het opschakelen blokkeerde bij mij eenmaal vandaag. Het is allemaal lichter geworden, de tolleranties krapper (11 speed), maar de duurzaamheid is afgenomen, vrees ik. Eigenlijk wordt je gedwongen elektrisch te gaan :mrgreen:
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 apr 2014 20:18

Ik heb deze problemen werkelijk nooit, er gaat altijd wel eens wat kapot. Ik hoor genoeg verhalen over vastzittende shifters van alle merken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 22 apr 2014 20:26

Campa forever maar het is een feit, elk jaar beetje lichter en toch stijver (??) maar ook kwetsbaarder. Heb mijn opschakelshifter gewoon in twee gekraakt, ging je met de alu niet voor hebben...
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

rien
Forum-lid

rien 22 apr 2014 22:39

De opschakel flipper staat bij mij ook te ver naar buiten. Het functioneert prima, maar ziet er wel raar uit.
De duim schakelaar blokkeert heel af en toe, als ik tegelijk de opschakel hendel iets naar binnen duw, omdat ik er met mijn hand tegenaan zit.

kees0251
Forum-lid

kees0251 22 apr 2014 23:05

mont aigoual schreef:Ik ben bang dat dit exemplarisch is voor de huidige generatie campagnolo 11 speed shifters. Ik heb afgelopen weekend, na 2 jaar dienst, mijn oude shifters wegens schakel onzuiverheden en een te ver naar buiten uitstaande flipper naar campagnolo laten opsturen en twee hagel nieuwe shifters gemonteerd. Dit omdat ik tijdens de "italiaanse" garantie-afhandeling graag dit voorjaar en zomer wil doorfietsen :D. Zojuist nog even de proef op de som genomen en even licht een aantal maal op de duimschakelaar gedrukt en promt blokkeert deze bij eerst volgende afschakelactie. Ook de flipper achter de remhendel voor het opschakelen blokkeerde bij mij eenmaal vandaag. Het is allemaal lichter geworden, de tolleranties krapper (11 speed), maar de duurzaamheid is afgenomen, vrees ik. Eigenlijk wordt je gedwongen elektrisch te gaan :mrgreen:
Ik heb al jaren 3 sets 9 speed Ergopowers in gebruik, null problemo.
Misschien wordt het ooit 10 speed , misschien wel niet.

rob86
Forum-lid

rob86 22 apr 2014 23:06

Hmmm als ik het zo hoor lijkt het dan wel normaal? Als ik de duimschakelaar niet zou aanraken denk ik niet dat het probleem kan reconstrueren...dus enkel door "human" error. Maar bij de linkershifter mag ik de duimknop zoveel lichtjes indrukken, dan gebeurt er niets dus vandaar. Ik ga er deze zaterdag nog LBL mee rijden en als het blijft gaan ze terug voor garantie.

Plaats reactie