Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2014

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 apr 2014 12:31

Dan nog kan hij in europa als "meester"knecht aan de slag, dus zonder druk, aan de slag, en buiten europa voor de prijzen gaan toch ? Want dat hij kan fietsen staat buiten kijf. En misschien dat na een aantal jaren hij ook mentaal weerbaarder is voor het betere kopwerk in europa ?

Echter, bij de nl'se Belkin zal er de focus op blijven liggen, wellicht beter om te verkassen naar andere, buitenlandse ploeg ?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 apr 2014 12:46

daniel1975 schreef:Ik vrees dat we bij deze afscheid kunnen gaan nemen van Robert Gesink....
Jammer maar bevestigd idd de gedachte dat hij niet tegen druk kam.

http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... ssen.dhtml
afscheid vind ik wel een groot woord. hoop dat het een kwestie is van een stuk zelfacceptatie

aardig stukje in 2013 al op hetiskoers.nl: http://hetiskoers.nl/2013/roberts-wattagemeter/


Ben wel benieuwd wat de oorzaak naast stress is van het probleem (NOS schrijft: "De 27-jarige Varssevelder kampt al langere tijd met problemen. Zo zou zijn hart af en toe op hol slaan. Stress zou één van de oorzaken zijn". http://nos.nl/artikel/636104-gesink-kam ... chten.html)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 15 apr 2014 14:32

Als je het verhaal in de Telegraaf leest (ben niet echt fan van die krant, maar Raymond Kerckhoffs is vaak redelijk goed geinformeerd) dan komt het toch wel weer een beetje anders over:

http://www.telegraaf.nl/telesport/wiele ... ten__.html

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 15 apr 2014 15:12

Het lijkt me voor Robert en Roberts hart beter dat hij vertrekt bij Belkin en naar een mooie buitenlandse ploeg gaat. Want talent heeft hij meer dan genoeg. Lijkt me goed dat hij weggaat uit Nederland, waar er altijd meer druk op ligt dan bij een andere buitenlandse ploeg.
Ik denk dat er voldoende ploegen zullen zijn die hem willen opnemen in het team. Ik hoop dat hij weer lekker vrij kan fietsen en zijn klasse weer eens kan laten zien.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 15 apr 2014 16:51

Het is ook wel erg kort door de bocht om hartritmestoornissen maar meteen aan stress te wijten.
Er zijn nogal wat mogelijke oorzaken, waarvan stress er slechts eentje is. Vaak is de oorzaak ook niet direct te vinden.

Heel erg jammer dat dit z'n loopbaan in de weg zit, maar ik hoop vooral dat de stoornis wordt verholpen; z'n eigen gezondheid is veel belangrijker dan een carriere.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 apr 2014 19:10

Hartritmestoornissen soms op de fiets maar niet bij het onderzoek? Laten we hopen dat hij niet dezelfde hartslagband heeft als ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 apr 2014 19:18

Lijkt er toch op dat het iets fysieks is (gezien het feit dat er geopereerd kan worden) en dat vervolgens de angst (met als gevolg hyperventilatie) vervolgens nog meer problemen oplevert

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2014 19:35

Er wordt een zenuwknoop weggebrand op het hart. Volgens mij zelfde als ook bij Barbara de Loor ooit gedaan is, ik dacht Rudi Kemna en er rijden er nog wel paar rond in het peloton.
Is dus zeer zeker niet geheel mentaal!!!
Less is bore

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 apr 2014 19:59

Orlok schreef:Hoe houdt Tony Martin zijn ideale zitpositie vast op zijn zadel? Ja hoor, lijkt mij gewoon met klittenband.!
Schuurpapier. Echt.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 15 apr 2014 20:33

Deze uitleg is medisch gezien veel logischer dan de sensatieverhalen over stress in met name AD en mindere mate telegraaf. Je krijgt geen hartritmestoornissen van stress. (Hooguit stress van die stoornissen omdat je weet dat er iets niet goed is en er hartpatiënten in je familie zijn).

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 15 apr 2014 21:44

Boezemfibrilleren heeft gewoon een fysieke oorzaak, punt. Dat gezeur van die journalisten over het psychische gedeelte, ze zouden zelf eens ritmestoornissen moeten krijgen....

Het hart is ook maar een spier en zeker bij wielrenners krijgt deze zelden rust: drie weken Tour is drie weken lang ca6u per dag flink pompen. Veel wielrenners en een heel groot deel van alle oud wielrenners krijgt hierdoor last van boezemfibrilleren. Een cardioloog die dit vaak behandelt beweert dat dit zo rond de 75% zit. Alleen is het niet bij iedereen symptomatisch. En als je er geen last van hebt opereren ze in principe niet, omdat het niet gevaarlijk is.

Tijdens zo'n ingreep (operatie is wel een heel groot woord, ze gaan tenslotte met wat catheters via de lies naar binnen)brengen ze met allerlei hormonen je hart op verschillende manieren op hol om je ritmestoornissen op te wekken. Dan kunnen ze met wat metingen zien waar de plek zit die verantwoordelijk is voor de overprikkeling. op deze plek branden ze met een laser, waardoor er uiteindelijk littekenweefsel op die plek ontstaat. En littekenweefsel geleidt de elektrische signalen die de ritmestoornissen veroorzaken niet meer. Tada probleem in 70-80% van de gevallen in 1 keer opgelost.

Ik hoop voor Gesink dat hij goed geholpen kan worden en een keer iets heel moois wint om zich te ontdoen van al dat speculeren over zijn mentale weerbaarheid. Ik ben geen fan, maar dit vind ik inmiddels wel sneu worden voor hem...
~live fast, die young ~

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 apr 2014 22:12

daniel1975 schreef:Er wordt een zenuwknoop weggebrand op het hart. Volgens mij zelfde als ook bij Barbara de Loor ooit gedaan is, ik dacht Rudi Kemna en er rijden er nog wel paar rond in het peloton.
Is dus zeer zeker niet geheel mentaal!!!
Nico Mattan had er ook last van, en Mario Aerts .... En inderdaad Barbara de Loor ook, heb ergens in plakboek nog wel paginagroot interview met haar daarover uit de telegraaf toen :)

Want zelf heb ik zo'n 20 jaar terug ook 2 x ablatie moeten ondergaan, waarbij je dus inderdaad bij blijft en wordt volgespoten met middelen als adrenaline om het hart op te jagen om zo de storing op te wekken (dit ging bij mij zo. in ieder geval, 5 uur lang, want ik had de hartkloppingewn pas na langdurige inspanning) , omdat ze dan pas het punt konden vinden om weg te branden.

Echter tegenwoordig maken ze minuscule incisies in de hartwand welke het elektrisch veld onderbreken waardoor er ook geen " extra" / gespiegeld signaal meer kan ontstaan en hoeven ze niet meer het exacte punt te vinden om die weg te branden ( a 60/70 graden, overigens) , en is in de meeste gevallen afdoende.
Maar wil best geloven dat Gesink een specialere behandeling krijgt, overigens ;)

Overigens ben ik nog steeds gevoelig voor bijv. cafeïne , cacao en v-tjin , als het gaat om hartkloppingen etc.

Plaats reactie