Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 09 apr 2014 08:48

thestudent schreef:De simpele oplossing zoals hierboven werkt heel goed. Ga anders denken + een kleine toevoeging.

- Ga er nooit van uit dat iemand je gezien heeft. Auto, fietser voetganger, maakt niet uit. Je staat liever een keer te veel stil dan dat je op een motorkap eindigt.
- Iedereen op of rond de weg is een idioot die zeker iets stoms gaat doen. En dat geldt zeker voor kinderen.
Zo niet ( gelukkig maar), zo wel (je was voorbereid)
- raak je iemand, dan rijdt je niet door. Een ongeval is maar een ongeval. Het verlaten van de plek van een ernstig ongeval = een misdrijf. Dus je kan maar beter zeker weten dat je geen ernstig ongeval hebt veroorzaakt.
+1
de eerste 2 punten: Dat heet anticiperen of ook wel defensief rijden.
older Budweiser

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 09 apr 2014 09:38

kees0251 schreef: De "stats"spreken in mijn voordeel:
De afgelopen 4 jaar heb ik ongeveer 35000 km per fiets afgelegd en met uitzondering van het voorvalletje in 2010 ben ik nooit betrokken geweest bij een aanrijding, ongeval of zelfs maar incident.
Hoe kun je dat nu weten, je rost overal zonder communicatie langs en gaat er van uit dat al die mensen maar aan de kant gaan. Misschien zijn de helft van die bejaarden waar jij voorbij geracet bent wel omgevallen.

Ik ga hier niet lopen verkondigen dat ik een heilig boontje ben, ik fiets ook weleens kort langs andere weggebruikers en ik snij ook weleens af via een stoepje, maar ik probeer zo veel mogelijk te anticiperen op de verkeerssituatie en vooral bij kinderen en bejaarden extra goed op te letten.
Ik mis ook weleens wat. Vorige week miste ik een auto. Hij had mij gelukkig gezien, waardoor ik gewoon door kon fietsen. Verontschuldigend mijn hand opgestoken en een vriendelijke knik terug gehad. Ben blij dat jij niet achter het stuur van die auto zat, anders was mijn tocht waarschijnlijk abrupter geëindigd.

Je kunt wel in je recht staan, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook kunt opeisen. Zoals ik altijd al van mijn ouders heb geleerd: 'voorrang heb je niet, voorrang krijg je'

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 09 apr 2014 13:15

Laatst was ik fietsen met een vriend van me, met een lekker tempootje langs de Amstel. Halverwege iemand ingehaald die vervolgens in het laatste wiel meereedt. Opzich geen enkel probleem.

100 meter voor ons rijden twee ouderen/bejaarden. Lekker breed met een slakkentempo. Er was opzich nog gnenoeg ruimte om te passeren, maar het is me al regelmatig overkomen dat je dan nog wat opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt, dus toch maar ruim van te voren gebeld.

Ze leken niets te horen, dus nog maar eens gebeld. Waarschijnlijk weer niet gehoord, ze gingen in ieder geval niet minder breed fietsen. Vaart geminderd en ingehaald.

Op het moment dat we passeren horen we in ene: "HEY, EVEN LUISTEREN HÈ?! OPSCHUIVEN!" Meneer in het laatste wiel wilde er blijkbaar nog wat woorden aan vuil maken. We hebben de benen stilgehouden, meneer ons weer laten inhalen die niet leek te begrijpen dat we niet meer met hem verder wilde fietsen.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 09 apr 2014 13:16

Daar aan toevoegend: daarom verbaast het me dus niets dat wielrenners een slechte naam hebben.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 apr 2014 19:58

Nah, menigeen in Nederland zal zijn of haar vooroordeel voor wat betreft wielrenners al wel weer klaar hebben zonder te weten wat nu daadwerkelijk is voorgevallen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2250 ... aan__.html

'Zandvoort -

Een vrouw is zaterdagmiddag zwaargewond geraakt toen ze in Zandvoort op een zebrapad van de sokken werd gereden door een wielrenner. De fietser botste in volle vaart op het slachtoffer op het moment dat die de weg overstak.

De verwondingen van de vrouw leken zo ernstig dat ook een traumahelikopter werd opgeroepen. Uiteindelijk is ze per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft nog een informatie gegeven over haar toestand.

De wielrenner kwam er vanaf met wat blauwe plekken en schrammen. Hij is meegenomen naar het bureau voor verhoor.'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 12 apr 2014 20:53

Door dit soort ongelukken gaan we maximumsnelheden en andere beperkingen opgelegd krijgen.

:-)
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mar 2012 23:23

:-) 12 apr 2014 22:50

Een ongeluk is zo gebeurd, helemaal voorkomen zal nooit lukken. Wel kunnen we er zelf voor zorgen dat de kans op een ongeval zo klein mogelijk blijft, hoe irritant het soms ook is...
Berichten als hieronder zouden wij niet nodig moeten hebben om te beseffen hoe kwetsbaar we zelf zijn:

http://www.gelderlander.nl/regio/veluwe ... -1.4312848

ROZENDAAL - Een wielrenner is zaterdagmiddag ernstig gewond geraakt bij een val op het Rozendaalse veld. Bij het ongeval kwamen meerdere wielrenners door nog onbekende oorzaak ten val.
Diverse hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, waren ter plaatse. De zwaargewonde wielrenner is met de helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 apr 2014 22:58

Knetter doorrijden. Terwijl je een kind raakt die op de grond blijft liggen en dat ook goed praten voor jezelf. Onvoorstelbaar asociaal gedrag.

Panthers7
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2011 22:41

Panthers7 13 apr 2014 10:11

zorroi schreef:Nah, menigeen in Nederland zal zijn of haar vooroordeel voor wat betreft wielrenners al wel weer klaar hebben zonder te weten wat nu daadwerkelijk is voorgevallen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2250 ... aan__.html

'Zandvoort -

Een vrouw is zaterdagmiddag zwaargewond geraakt toen ze in Zandvoort op een zebrapad van de sokken werd gereden door een wielrenner. De fietser botste in volle vaart op het slachtoffer op het moment dat die de weg overstak.

De verwondingen van de vrouw leken zo ernstig dat ook een traumahelikopter werd opgeroepen. Uiteindelijk is ze per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft nog een informatie gegeven over haar toestand.

De wielrenner kwam er vanaf met wat blauwe plekken en schrammen. Hij is meegenomen naar het bureau voor verhoor.'
Dan nog hoor je bij een zebrapad vaart te minderen. (leer je toch ook als je verkeersles op de basisschool en later rijlessen krijgt.) Kijkend naar de omschrijving volle vaart zal dat niet heel erg gebeurd zijn. Als men zich nou eens iets minder om de gemiddelde snelheid zou bekommeren en in een stad/dorp iets minder hard rijdt zal dat al een hele hoop schelen.

En natuurlijk kan die vrouw zonder te kijken het zebrapad opgelopen zijn, maar ga je langzamer heb je ook meer tijd om te anticiperen en zal de klap waarschijnlijk minder hard aankomen.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 13 apr 2014 15:59

Panthers7 schreef:Als men zich nou eens iets minder om de gemiddelde snelheid zou bekommeren en in een stad/dorp iets minder hard rijdt zal dat al een hele hoop schelen.
Dat is waar het allemaal omdraait. "Iedereen" (gelukkig maar een deel van de weggebruikers) wil zo hard mogelijk doorjakkeren en de rest van de wereld moet maar even wijken. Gemiddelde snelheid is heilig en een kommetje op Strava lijkt voor sommigen gelijk te staan aan toegang tot de hemel (iig, gezien het rijgedrag zou je dat kunnen concluderen).

En een voetganger verwacht waarschijnlijk ook niet dat iemand op de fiets met een bloedgang op je afkomt (beetje referentiekader natuurlijk, zie je een auto, verwacht je een bepaalde snelheid, zie je een fiets, verwacht je ook een bepaalde snelheid, en een gemiddelde wielrenner gaat meestal ruim over die snelheid heen).

Panic
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:55

Panic 13 apr 2014 17:33

GJEvK schreef:
En een voetganger verwacht waarschijnlijk ook niet dat iemand op de fiets met een bloedgang op je afkomt
Dit vind ik altijd zo'n non-argument.
Het feit dat je het niet verwacht is geen vrijbrief om:

1) zonder te kijken over te steken
2) driekwart van het fietspad in beslag te nemen
3) in het geheel niet op te letten

Dit geldt voor zowel de voetganger als de "stadsfietser".

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 13 apr 2014 23:16

Het ging in dit geval over een voetganger die een zebrapad gebruikte om over te steken. Dan mag je verwachten dat er voor je gestopt wordt. Daar zijn die dingen immers voor. Ik heb geleerd dat je moet stoppen op het moment dat iemand de intentie heeft over te steken op een zebrapad.

Plaats reactie