Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De volgende racefiets?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 apr 2014 16:28

Nieuw op dit interessante forum, nieuwe vanwege hoe kan het anders mijn nieuwe fietshobby. Ben eigenlijk een hardloper maar ca. 1,5 maand geleden het fietsen opgepakt vanwege een blessure. Daarvoor nooit serieus gefietst. Ik heb een Giant Escape 0 V fitness fiets gekocht. Gewoon om er achter te komen of fietsen me überhaupt zou bevallen. De insteek was ritjes rijden zoals ik hardloop (qua tijd bedoel ik, ca een uurtje) het werden er al gauw meer :-) nu anderhalve maand en 1600 km verder denk ik dat een echte racefiets wel op zijn plaats is hoewel ik nog steeds dik tevreden ben over de Giant (heb ook geen haast). Grootste voordeel van een racefiets is dat ik er wat sneller mee zal kunnen fietsen. Over de hele linie zal mijn gemiddelde snelheid circa 2 a 3 km/h omhoog gaan. (Eerder 2 dan 3 denk ik). Eventueel pieksnelheden zullen ook tot 5 km/h hoger liggen dan nu. Dat gezegd hebbende vraag ik me nog af wat ik moet doen. Voor rond de 2000 euro een knappe Carbon fiets kopen met ultegra afmontage. Of voor rond de 1000 euro een aluminium fiets met 105 afmontage. Een tussenweg is een aluminium fiets met ultegra rond de 1500 euro. Ik denk ergens dat een Carbon fiets met ultegra niks sneller fietst of lekkerder dan een aluminium met 105. Maar een Carbon fiets met ultegra lijkt me kwalitatief wel weer een stap hoger (beter?) een Alu fiets van rond de 1000 euro is meer no nonsens (niet zeuren over kleur of uiterlijk) Carbon fiets van rond de 2000 euro is meer smaakgevoelig (goed fietsen maar ook gewoon mooi zijn).

Maar goed waarom 2000 euro uitgeven als 1000 euro ook genoeg is? Als het fietsen er toch niets anders door zal zijn (niet sneller oid). De fitness fiets blijft er naast als reserve/winter fiets.

Ik fiets tussen de 1000 en 1250 kilometer in de maand.

Wat is jullie mening?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 apr 2014 16:32

http://www.mantel.com/bulls-desert-falc ... N0YXJ0Mjk=

Heerlijke fiets waarbij je een alu frame met carbon voorvork hebt met volledige ultegra afmontage.

Cube2000
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 apr 2014 16:53
Locatie: Nederland

Cube2000 12 apr 2014 17:25

De fiets die hierboven staat is een goede fiets met een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding, alleen vraag ik me af waarom je als beginnende racefietser een Shimano Ultegra afmontage nodig zou hebben. Tussen 105 5700 en Ultegra 6700 zijn de verschillen erg klein, en veel verschil zal je dan ook niet/nauwelijk merken, alleen in de prijs in de meeste gevallen.

Tot 1000,- is er trouwens genoeg keuze hoor, alleen moet je wel bij verschillende merken kijken. Ik rijd zelf op een Cube Peloton Pro en die was 1000,-nieuw en die vind ik wél een mooie kleurstelling hebben (en erg goed rijden), al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Tot 1000,- zijn er een paar merken die erg goede fietsen maken voor het geld:
-Canyon (die kan je niet bekijken in Nederland, alleen via internet bestellen)
-Sensa
-Bulls
(-Cube, maar is wel iets duurder dan de bovengenoemde merken)

Je zegt zelf al liever voor een aluminium fiets te gaan, omdat je denkt dat carbon niets toevoegd. Ik kan hier zelf geen oordeel over geven, omdat ik zelf op aluminium fiets en niet op carbon, maar volgens mij ga jij ook blij zijn met een aluminium fiets met een 105 afmontage. Zet er dan nog wat betere wielen onder (Fulcrum Racing Qauttro bv) en je hebt een goede fiets. Dan ben je voor zo'n 1300,- klaar.
Cannondale

Gebruikersavatar
kevinp
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2011 15:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar kevinp 12 apr 2014 18:34

Als je prijs-kwaliteit belangrijk vindt, dan kun je best voor Canyon of evt Rose gaan. Nadeel hiervan dat het internetaanbieders zijn (geen winkel em groothandel als tussenschakel waardoor de prijs lager is, en de afmontage beter).

Top alu frame met ultegra: Canyon ultimate AL:
https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3237

Een stapje lager met 105 of met sram apex: Canyon Roadlite Al:
https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3191
Canyon ultimate al / white / sram force / fulcrum racing zero en 5

Cube2000
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 apr 2014 16:53
Locatie: Nederland

Cube2000 12 apr 2014 18:49

Mij is alleen volkomen onduidelijk waarom een beginner voor een Ultegra fiets zou gaan. Tussen 105 en Ultegra zit namelijk bijna geen verschil, behalve dat de Ultegra groep lichter is en misschien een heel klein beetje beter schakelt, maar dat rechtvaardigt het prijsverschil niet imo. Dus zou je mij dan even uit kunnen leggen wat de meerwaarde van Ultegra zal zijn voor de TS? Neem eerder een goede fiets met 105 afmontage, een Cannondale CAAD 10 bijvoorbeeld of een Canyon.
Cannondale

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 apr 2014 20:34

Een fiets kopen via een internet aanbieder is trouwens geen optie voor mij. Ik kies heel bewust voor een FM in de buurt. (Welke weet ik nog niet) heeft met een stukje service/after sales te maken waar ik snel op terug wil kunnen vallen. (Regio drachten of Groningen ivm woon/werk)

Heeft een beginnende fietser een Carbon fiets met ultegra nodig? Om eerlijk te zijn geen idee. De argumentatie om er wel voor te kiezen is dat de aanschaf voor langere tijd (meerdere jaren) goed moet zijn. Het is niet de bedoeling dat ik na een jaar fietsen moet besluiten om toch nog voor Carbon met ultegra te gaan of eventueel Alu met ultegra. En dan nog de vraag hoelang ben je een beginnende fietser? Zoals ik nu fiets heb ik binnen 6 maanden tussen de 6000 en 7000 km bij elkaar gefietst. Maar ik zeg er gelijk bij dat het voor mij een veronderstelling is dat een ultegra een betere/duurzamere kwaliteit is. Als dit onzin is kan een 105 afmontage natuurlijk net zo goed. Helemaal als de verschillen echt heel klein zijn.

Cube2000
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 apr 2014 16:53
Locatie: Nederland

Cube2000 12 apr 2014 20:48

Canyon valt dan sowieso al af.

Ik denk persoonlijk niet dat je een carbon fiets met Ultegra nodig hebt. Ultegra is, zoals al 2x gezegd hierboven, duurder dan 105, maar er zit bijna geen verschil in. Dus Ultegra lijkt me niet nodig. Tja, en dan het carbon onderwerp: ik denk niet dat het nodig is en dat aluminium gewoon goed blijft. In de toekomst (ongeveer over 5 jaar schat ik) zullen de budget racefietsen ook van carbon zijn, maar dat zegt weinig over de kwaliteit van aluminium. Carbon wordt namelijk gewoon steeds goedkoper. Hetzelfde geld voor staal. Staal wordt nog steeds gewoon veel gebruikt in fietsen, alleen het wordt niet meer verkocht omdat het oud is, maar het is nog wel gewoon goed. Hetzelfde zal op den duur ook met carbon en aluminium gebeuren. Aluminium rijdt gewoon lekker vind ik zelf.
Laatst gewijzigd door Cube2000 op 13 apr 2014 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Cannondale

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 13 apr 2014 00:47

Carbon + Ultegra heb je mijns inziens pas nodig bij wedstrijden hoger dan club niveau of wanneer je hoog wilt eindigen bij een cyclo sportive. Voor de rest voldoet een alu + 105 prima. Natuurlijk is een mooie dure fiets geweldig om te hebben en kan dat wonderen doen voor de motivatie.

Ik kan het niet aantonen of het echt waar is, maar ik heb het idee dat de duurzaamheid van een Ultegra groep hoger is dan die van een 105 groep. Gewoonweg omdat Shimano de meerprijs moet kunnen rechtvaardigen. Zo zouden de lagerschalen van Ultegra langer mee moeten gaan. Ik verwacht dat mijn collega forum leden wel zullen reageren wanneer ik hier abuis ben... :)

hayes

hayes 13 apr 2014 10:56

Ik ben na 5 jaar van een alu Bulls Desert Falcon met 105 overgestapt naar een carbon Wilier Izoard met Campa Veloce. De groepen zijn met elkaar vergelijkbaar, maar het frame is echt wel stukken beter. En als ik lees dat er in een half jaar tijd 6000 km zal gereden worden, dan zou ik durven een paar honderd euro extra uitgeven.

My 2 cents.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 13 apr 2014 11:11

Misschien is een fiets van Rose wat. Alu en carbon ruim binnen budget.
Ik rijd zelf met 105 en Ultegra beide 10 speed. Als iemand me blind op de fiets zou zetten zal ik geen verschil merken.

Het schijnt dat de nieuwe ultegra groep 11speed wel een stuk beter is dan de oude 10 speed dus mocht je voor ultegra gaan koop dan een 11 speed groep.

Succes
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

bikerke
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 13 apr 2014 17:44

RVV schreef:Heeft een beginnende fietser een Carbon fiets met ultegra nodig?
NEEN
Maar wel een fiets die past. Dat is belangrijk.
Het zelfde als bij lopen, je hebt schoenen nodig die je passen, en zeer belangrijk,
of het een neutrale schoen of een schoen voor overpronatie moet zijn.
Het zelfde geld voor een fiets.
Je hebt al een redelijke fiets vanaf een 800€, en tel daarbij de prijs van een paar goede wielen (fietsen worden verkocht met wielen maar deze zijn meestal van mindere kwaliteit vergeleken bij de rest van de afmontage) , totaal dus een 1000€.
Maar koopt u wel een fiets die u 100% past.
Dat zal voor u een goede fiets zijn.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 14 apr 2014 09:39

RVV schreef:Heeft een beginnende fietser een Carbon fiets met ultegra nodig?
Zoals al eerder gezegd, neen.
Ik rij zelf zo'n 10-15 jaar (3000-5000 km/jaar), waarvan de laatste 8 jaar op een tweedehands Jan Janssen Vuelta, alu frame, Sora afgemonteerd.

Heb ik een betere fiets nodig? Ik zou wat soepeler schakelen, en de 2 kilo gewichtsbesparing zou mijn tijd op Alpe d'Huez naar ca 1:02 brengen ipv 1:04, maar daar koop je in Nederland niets voor. Wat je als fietser nodig hebt zijn spieren, geen dure fiets. Uiteraard wel een die past, zoals eerder al aangeven.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie