Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic carbon sl

elpadre58
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2014 09:49

elpadre58 11 apr 2014 11:36

Mij valt op dat er veel klachten zijn m.b.t. de Cosmic carbon sl wielen.
Een steeds terugkerend probleem is dat na verloop van tijd de velg van het achterwiel spontaan een slag krijgt doordat de velg gescheurd is. Ik heb dit nu 2 keer meegemaakt in 3 jaar tijd. Wielset gekocht in 2011 nieuwe velg gekregen eind 2012 en nu begin 2014 wederom hetzelfde probleem maar natuurlijk buiten de garantie. Een kennis van mij heeft dezelfde wielen en daar doet het probleem zich nu ook voor. Ben bij een fietsenmaker geweest en die wist te vertellen dat hij al een keer of 5 iemand gehad heeft met dit probleem bij genoemde wielset.
Wiel van mij is terug naar de importeur ben benieuwd. Naar mijn idee heeft Mavic een gigantisch probleem met de kwaliteit van de Cosmic carbon sl wielen en dienen ze dit naar ieders tevredenheid op te lossen.
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met dezelfde ervaring.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2014 11:58

Welkom op het forum.

Mavic Cosmic SL zijn bij de meest verkochte hoge wielsets.
Ik ken erg veel mensen die perfect gelukkig zijn met deze wielen en andere wielsets van Mavic.
Ik heb zelf ook 2 Mavic Cosmic Carbon sets gehad zonder problemen.

Heel af en toe heb je pech.

Jij hebt waarschijnlijk ook gewoon goed materiaal waar je nooit een probleem mee hebt gehad.

Toch heb je nooit een topic geopend om je tevredenheid te uiten over dit "goede" materiaal.
Over je "slechte" wielen doe je dit wel.

Waarschijnlijk kan je je nu wel voorstellen waarom er "veel" slechte ervaringen met sommige onderdelen/merken te vinden zijn.

Je schrijft niet wat je gewicht is en wat en hoeveel je al met deze wielen hebt gereden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 11 apr 2014 14:40

Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Die wielen bestaan uit een normale lage alu velg met een carbon kap daaraan. Als Mavic nou gewoon de Open Pro velg als basis had genomen, was er niets aan de hand geweest, maar kennelijk was dat te duur of zo.

Groeten,

Maatwielen

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 11 apr 2014 15:28

Een wiel met Mavic Open Pro met 20 spaken achter zal ook geen succes worden
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 11 apr 2014 15:55

De spaken in die Cosmic Carbon wielen zijn breder/sterker dan normale spaken.

Maatwielen

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 11 apr 2014 16:08

De laatste keer dat ik wielen kocht in een winkel en eerst daarvoor bij diverse winkels wielen heb bekeken en om advies had gevraagd werd er vrijwel altijd gemeld dat die cosmic carbone sl troep is. Werd me ernstig afgeraden omdat er zoveel problemen mee zijn. Vond ik toch wel opmerkelijk maar klinkt plausibel als je ziet wat er langskomt met problemen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 11 apr 2014 16:16

Maatwielen schreef:De spaken in die Cosmic Carbon wielen zijn breder/sterker dan normale spaken.

Maatwielen
Het probleem zit ook niet in de spaken, maar het aantal in combinatie met de velg.
Je nick suggereert dat je professioneel wat met fietswielen doet, dat zou je toch moeten weten....
Cheap light strong, choose two

Daan7
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2012 13:22

Daan7 11 apr 2014 16:30

Hallo,

Mijn ervaring met de Cosmics is dat ze relatief slap zijn. Volgens mij komt dat voornamelijk doordat er inderdaad een carbonnen "kap" op de velg ligt, maar de spaken gemonteerd zijn op de aluminium velg. De kap voegt daardoor niks toe aan de stijfheid.
Ik heb nog geen problemen met scheuren etc, maar bij vol accelereren voel je het wiel werken en loopt het soms zelf tegen mijn remmen aan...
Iemand anders daar ervaring mee?

Groet

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 apr 2014 20:27

Weinig spaken in een lage velg. Waarschijnlijk op hoge spanning. Voeg dat samen met het meest waardeloze body systeem op de markt en je hebt een recept voor problemen. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 11 apr 2014 22:53

Beste m@$&wielen,

Is het echt nodig om, naast je forumnaam, elk bericht af te sluiten met sluikreclame? Er zijn natuurlijk meer bedrijven actief op dit forum, maar die houden het meestal bij reacties op hun eigen producten in plaats van overal hun firmanaam te pluggen...
t.a.f.k.a.e.h.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 apr 2014 07:56

Fietsmaat van me heeft vorige week een nieuwe achtervelg ingespaakt gekregen, de vorige was na 3 jaat gescheurd. Kosten bij Mavic: E430,-
Daar kun je bijna een nieuwe set voor kopen!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 12 apr 2014 12:20

@ TS; even een vraagje; heb je speciaal een account hier aangemaakt om deze vraag te stellen en deze ervaring te delen?

Inhoudelijk; hoe lang is de Cosmic in de carbonnen versie al op de markt? Was volgens mij 1 van de eerste hoge wielsets die voor consumenten betaalbaar was. Volgens mij zijn er wel problemen mee (geweest), maar zet dat eens af tegen de leeftijd van de betreffende wielen, het gebruik en de verkoopaantallen. Ik vraag me sterk af of het dan nog zo problematisch is als het lijkt.

evilhomer schreef:Is het echt nodig om, naast je forumnaam, elk bericht af te sluiten met sluikreclame?
Volkomen mee eens.

scottpch schreef:Fietsmaat van me heeft vorige week een nieuwe achtervelg ingespaakt gekregen, de vorige was na 3 jaat gescheurd. Kosten bij Mavic: E430,-
Ik was voor het inspaken van mijn velg 5 tientjes minder kwijt... nog steeds veel geld maar denk dat zijn FM er een flinke toeslag op heeft gedaan "voor het op en neer sturen" en de afhandeling.

Gesloten