Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat eet een tour de france renner

eelcoz

eelcoz 14 jul 2010 18:18

Een beetje off-topic, maar de bovenstaande discussie bewijst nu precies waarom een dopinglijst opstellen onbegonnen werk is. Het is volkomen arbitrair wat er wel en wat er niet op te zetten. Trainen is namelijk ook prestatiebevorderend, was heel vroeger ook verboden.

On-topic: Er zijn trouwens ook renners die zweren bij een blikje cola of bier direct na de wedstrijd. Ik heb Maarten den Bakker hier wel eens iets over horen vertellen bij ome Mart.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8952
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jul 2010 18:21

@eelcoz: ik zweer ook bij een blikje bier (evt na de training)!
@rene1: goeie, had ik niet aan gedacht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 14 jul 2010 19:37

Ik zal ook is n duit in het zakje doen in deze discussie, check dit filmpje wat de rabobank-ploeg eet op een dag. Is aanzienlijk meer dan hierboven genoemd wordt:

http://www.youtube.com/watch?v=h24hemkP ... re=related
Vandaag is morgen alweer gisteren

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 14 jul 2010 19:40

Valt mij op dat het nog vrij vet is: croissant, cake, yoghurt, chocolade.

Verder: zoveel is het nou ook weer niet. Dat zou ieder mens er doorheen draaien op zo'n dag.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 14 jul 2010 19:57

[quote="Pierre92"]Valt mij op dat het nog vrij vet is: croissant, cake, yoghurt, chocolade.

Verder: zoveel is het nou ook weer niet. Dat zou ieder mens er doorheen draaien op zo'n dag. [/quote]

Vet is minder mis mee dan je zou denken...

gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 14 jul 2010 20:53

[quote="Pierre92"]Valt mij op dat het nog vrij vet is: croissant, cake, yoghurt, chocolade.

Verder: zoveel is het nou ook weer niet. Dat zou ieder mens er doorheen draaien op zo'n dag. [/quote]

Op alleen eiwit en koolhydraten kan je niet functioneren.

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 14 jul 2010 20:56

[quote="Pierre92"]Valt mij op dat het nog vrij vet is: croissant, cake, yoghurt, chocolade.

Verder: zoveel is het nou ook weer niet. Dat zou ieder mens er doorheen draaien op zo'n dag. [/quote]

Het zijn magere ventjes die wielrenners. Die kunnen wel wat hebben. En trouwens, zoveel vet eten ze niet in als je het afzet tegen een halve kilo pasta. Je moet toch aan je energie komen en vet bevat per gram meer dan 2 keer zoveel energie.

Ook is alle verbranding in je lichaam een combinatie van vet en koolhydraat verbranding. Je hebt dus vet nodig. Voor lange duursport is het zelfs de belangrijkste brandstof.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 14 jul 2010 21:15

Tuurlijk heb je vet nodig, maar yoghurt, croissants en cake etc. bevatten nou niet echt de gezonde vetten.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 14 jul 2010 21:17

Nou, ik vin t anders nogal wat:

ontbijten met peperkoek, 400g pasta, 6 pannekoeken, 2 stokbroden, 1 omelet.
Vandaag is morgen alweer gisteren

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 14 jul 2010 22:16

[quote="Pierre92"]Tuurlijk heb je vet nodig, maar yoghurt, croissants en cake etc. bevatten nou niet echt de gezonde vetten. [/quote]

Zonder er een dieet topic van te willen maken:

Wij stervelingen moeten oppassen met teveel vet en een verhouding 1:2 verzadigd/onverzadigd aanhouden, etc.

Renners in de Tour moeten vooral zorgen dat ze genoeg energie binnenkrijgen. Het is een enorme verbrandingsoven die constant geladen moet worden. In die 6 keer per dag krijg je makkelijk je essentiële voedingsstoffen binnen. Alles wat je eet wordt direct omgezet in energie en krijgt niet echt de tijd je aders dicht te slibben.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

ukkie
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 dec 2006 01:53

ukkie 14 jul 2010 23:18

[quote="eelcoz"]Een beetje off-topic, maar de bovenstaande discussie bewijst nu precies waarom een dopinglijst opstellen onbegonnen werk is. Het is volkomen arbitrair wat er wel en wat er niet op te zetten. Trainen is namelijk ook prestatiebevorderend, was heel vroeger ook verboden.

On-topic: Er zijn trouwens ook renners die zweren bij een blikje cola of bier direct na de wedstrijd. Ik heb Maarten den Bakker hier wel eens iets over horen vertellen bij ome Mart. [/quote]

Ik zag van de week Tankink lurkend aan zo'n klein blikje cola in een flits door het beeld schieten.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 14 jul 2010 23:35

[quote="ukkie"][quote="eelcoz"]Een beetje off-topic, maar de bovenstaande discussie bewijst nu precies waarom een dopinglijst opstellen onbegonnen werk is. Het is volkomen arbitrair wat er wel en wat er niet op te zetten. Trainen is namelijk ook prestatiebevorderend, was heel vroeger ook verboden.

On-topic: Er zijn trouwens ook renners die zweren bij een blikje cola of bier direct na de wedstrijd. Ik heb Maarten den Bakker hier wel eens iets over horen vertellen bij ome Mart. [/quote]

Ik zag van de week Tankink lurkend aan zo'n klein blikje cola in een flits door het beeld schieten.

[/quote]

En niet alleen na de wedstrijd, onder de wedstrijd is het ook wel eens lekker om zo'n bak suikers leer te sloeberen als het toch niet hard gaat.

Vond het overigens ook behoorlijk weinig wat elsivier schreef. Dat filmpje van de rabo vind ik heel wat realistischer.
Mijn trainingsbegeleider had ooit eens voor me uitgerekend wat ik per marathon zou verbruiken en wat ik onderweg aan kon vullen. Dan verschiet je toch wel even als je dat allemaal voor je ziet liggen. Maar als je dit niet zou doen dan sta je de volgende dag al met een behoorlijk tekort aan de start voor de volgende etappe.
Mijn fietsmaatje krijgt het voor elkaar om gewoon 7-8 dagen op alleen maar gelletjes te fietsen (en natuurlijk elk uur minstens 1 0,75l bidon). Als ik dat probeer dan heb ik aan het einde van de week echt moeite om die gelletjes binnen te houden. Bij mij moet er dus wat meer vaste voeding in en eventueel wat minder geconcentreerde gelletjes die makkelijker weg te krijgen zijn.

pfff, echt goed eten en drinken onder het fietsen is zo complex. Ik blijf er toch altijd wat mee experimenteren.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie