Ik ook officieel: Niet in NL geboren, en ten minste 1 niet-NL ouder. Dus in de statistieken van het CBS sta ik als allochtoon te boek. Alleen ben ik zo blond / blank / 1.80m als het maar kan, en dus 'ziet' niemand mij als allochtoon (ik zie er meer uit als de gemiddelde nederlander dan veel nederlandersderosa schreef:Ik ben -vies woord- allochtoon...

Om een nog veel viezer woord aan te halen: De TS is denk ik op zoek naar een niet-westerse allochtoon...

En gezien de reacties in dit topic is dit nog steeds een prikkelend onderwerp. Zie de contradictie van de mensen die hier reageren met de mededeling dat het niet boeiend is. De titel van de topic is redelijk helder, ze hebben de reacties van alle andere mensen erover gelezen, nemen de tijd om zelf te reageren met de mededeling dat het ze niet boeit

Even terug naar het onderwerp: Ik vind het juist een hele goede vraagstelling. Het is in de sportwereld en in de journalistiek altijd een interessant onderwerp geweest, en dat blijft de komende jaren nog wel zo (kijk maar naar de film '42'... die trok in de VS toch redelijk volle zalen)
Het is jammer dat het woord allochtoon redelijk beladen is, maar als ik zie dat bijna alle marathons gewonnen worden door afrikanen uit de driehoek kenia / ethiopie / somalie, en de 100 m sprint virtueel enkel door athleten uit de caribische eilanden wordt gewonnen, dan is er wel degelijk een boeiende vraag te beantwoorden: Is het cultureel bepaald (ieder jongetje in Jamaica heeft een poster van Usain Bolt in zijn slaapkamer, en traint in zijn achtertuin eindeloos sprints met zijn vriendjes) of physiologisch (in de hoorn van afrika heeft men gemiddeld een andere onderbeen / bovenbeen vehouding waardoor je efficienter lange afstanden kan lopen). Beide antwoorden zijn even boeiend, en rechtvaardigen best een journalistiek stukje.
Vragen over afkomst / ras / andere etnische eigenschap en aanleg dan wel interesse of motivatie in een bepaalde sport, zijn zeer interessant, en moeten vooral niet meteen in het Geert Wilders hoekje gedrukt worden...