Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 01 apr 2014 18:40

Prachtig weer.
Buiten dat het zo knap is wat je doet, met je beperkte materiaal (klemmetjes maken waar MacGyver een puntje aan kan zuigen) kan je ook nog een heel goede foto's maken met de juiste detaillering. Top hoor!

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 apr 2014 20:14

DEEL 10

Verder met de zadelpenklem. Voor frame nr. 1 heb ik een losse klem gebruikt, maar nu wilde in graag een ‘geïntegreerde’ klem proberen, dus een die aan de zitbuis wordt vastgezet. Ik heb hiervoor een kant-en-klaar gegoten model gebruikt waarvan ik alleen nog even de ronding iets heb bijgevijld voor een goede passing op de zitbuis. Mijn Macgyver klemmetje kwam weer goed van pas ( ;) ):

Afbeelding

Met messing de klem op het einde van de zitbuis gesoldeerd. Het fillet brazing gaat steeds beter en de afwerking van deze fillets zal vrij vlot gaan:

Afbeelding

Daarna een groef geslepen door de klem en buiswand heen naar het gaatje voor het einde van de groef (dat ik eerder al had geboord). Zoals je ziet heb ik de groef en klembout aan de voorkant van de zitbuis geplaatst. Niet de meest gangbare plek, maar technisch wel logischer. Dit zowel wat betreft de krachten die op het uiteinde van de zitbuis werken als ook wat betreft opspattend water en vuil vanaf het achterwiel (dat graag via deze groef het frame in kruipt).

Vervolgens twee geleiders voor de achterremkabel op de linker seatstay gesoldeerd. Kabelgeleiders, geen kabelstops, zodat ook een hydraulische remkabel kan worden gemonteerd. Ik heb gekozen voor een open ‘MTB’ model waarop de kabel met een speciaal klemmetje (of een tiewrap) kan worden vastgeklemd.

Afbeelding

Ook nog een paar kabelstops voor de derailleurkabels geplaatst. Twee op de rechter chainstay en een op de zitbuis kort voor de voorderailleur. Het gebruikte model is een dicht busje. In de kabelstop die voor de achterderailleur komt te zitten heb ik een groef geslepen zodat de kabel hier makkelijk los te halen is voor schoonmaken etc.

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog een paar kleine gaatjes geboord in de seatstays, chainstays en het brackethuis voor afwatering en beluchting en dan het hele frame in bad gedaan:

Afbeelding

Het doel hiervan is om alle resten soldeerflux die zich nog in het frame bevinden op te lossen en er uit te spoelen. Als deze resten zouden blijven zitten kunnen ze op termijn het staal aantasten. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld harde schilfers losraken en gaan rammelen etc. Na een paar uur in bad heb ik het frame goed laten drogen (de lastige hoekjes even kort verwarmd met de brander) en uiteindelijk ziet hij er dan zo uit:

Afbeelding

De roest is normaal een heel oppervlakkig. Vanaf hier kan hij alleen maar mooier worden …

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 04 apr 2014 20:18

Heel erg mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Afbeelding

stampertje
Forum-lid

Gebruikersavatar stampertje 04 apr 2014 20:41

Wat een prachtig resultaat al zeg!

Van mij mag dit soort vakwerk wel gezien worden. Ik zou zeggen: even die roest verwijderen, blanke lak erover en klaar!

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 04 apr 2014 21:03

Al regelmatig dit topic doorgebladerd, echt enorm knap! Bovendien erg interessant om te volgen.
Afbeelding

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 04 apr 2014 21:21

inspirerend!

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 05 apr 2014 07:14

Dit ziet er zo onwijs gaaf uit dat je haast zou denken dit ga ik ook doen

Alleen de o zo benodigde vakmanschap heb ik er niet voor

Wel heel gaaf dit

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 05 apr 2014 08:33

Bart, echt mijn complimenten. Alle onderdelen heb je voor jezelf zowel technisch als design, naar mijn mening, goed bedacht. Het tempo van de bouw is daarnaast echt vlot!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

mzpq
Forum-lid

mzpq 05 apr 2014 23:07

Chapeau!

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 06 apr 2014 06:55

Respect voor het vakmanschap!

Groet, een staal liefhebber.

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 06 apr 2014 09:44

Prachtig!

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 11 apr 2014 13:37

Hoogste tijd voor een update na die gruwelijke roestfoto van vorige week.

DEEL 11
Als eerst heb ik het hele frame ontroest met schuurwol. Dit is ook meteen een goede gelegenheid om het hele frame na te lopen op plekjes die nog moeten bijgewerkt.

Daarna was het tijd om te vlakken en frezen zodat straks alle onderdelen probleemloos en netjes recht aan/op/in het frame kunnen worden bevestigd.

Uitfrezen van de zitbuis voor de zadelpen (27,2mm):
Afbeelding

Brackethuis gevlakt:
Afbeelding

Balhoofdbuis gefreesd en gevlakt:
Afbeelding

Afbeelding

Dit laatste is niet alleen voor een strakke montage van de trapaslagercups, maar ook voor een goede referentie voor de controle van de uitlijning van het frame. Voor deze laatste controle heb ik het frame weer op de framemal geplaatst.

Controle van zitbuis:
Afbeelding

Op dezelfde manier de balhoofdbuis gecheckt en daarna controle van de hoogte van de dropouts:
Afbeelding

En van de positie van de dropouts tov het centrale vlak van het frame (tov zitbuis en balhoofdbuis):
Afbeelding

Het ziet er allemaal redelijk recht uit :) .

Tenslotte nog de laatste afwerking: Ondanks het nodige vijl- en schuurwerk zaten er hier en daar toch nog wat oneffenheden in de fillets, voornamelijk kleine pitjes als gevolg van luchtbelletjes, verontreinigingen, etc. De gangbare methode voor het bijwerken van deze plekjes is om ze op te vullen met zilversoldeer. Dit heb ik geprobeerd, maar het resultaat was niet echt naar tevredenheid en het koste ook nogal wat tijd. Daarom heb voor de uiteindelijke afwerking een andere methode geprobeerd: de pitjes etc. heb ik eerst iets uitgeboord (net als de tandarts) en daarna opgevuld met epoxy (tweecomponentenlijm). Dit werkt een stuk makkelijker en is na uitharden makkelijk bij te schuren en over te spuiten.

Na nog wat laatste schuurwerk is het frame dan eigenlijk klaar:
Afbeelding

Maar voordat ie naar de spuiter gaat heb ik eerst nog wat anders te doen …
Laatst gewijzigd door bartv op 11 apr 2014 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie