Wind Cycleworks
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Prachtig weer.
Buiten dat het zo knap is wat je doet, met je beperkte materiaal (klemmetjes maken waar MacGyver een puntje aan kan zuigen) kan je ook nog een heel goede foto's maken met de juiste detaillering. Top hoor!
Buiten dat het zo knap is wat je doet, met je beperkte materiaal (klemmetjes maken waar MacGyver een puntje aan kan zuigen) kan je ook nog een heel goede foto's maken met de juiste detaillering. Top hoor!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
DEEL 10
Verder met de zadelpenklem. Voor frame nr. 1 heb ik een losse klem gebruikt, maar nu wilde in graag een ‘geïntegreerde’ klem proberen, dus een die aan de zitbuis wordt vastgezet. Ik heb hiervoor een kant-en-klaar gegoten model gebruikt waarvan ik alleen nog even de ronding iets heb bijgevijld voor een goede passing op de zitbuis. Mijn Macgyver klemmetje kwam weer goed van pas (
):

Met messing de klem op het einde van de zitbuis gesoldeerd. Het fillet brazing gaat steeds beter en de afwerking van deze fillets zal vrij vlot gaan:

Daarna een groef geslepen door de klem en buiswand heen naar het gaatje voor het einde van de groef (dat ik eerder al had geboord). Zoals je ziet heb ik de groef en klembout aan de voorkant van de zitbuis geplaatst. Niet de meest gangbare plek, maar technisch wel logischer. Dit zowel wat betreft de krachten die op het uiteinde van de zitbuis werken als ook wat betreft opspattend water en vuil vanaf het achterwiel (dat graag via deze groef het frame in kruipt).
Vervolgens twee geleiders voor de achterremkabel op de linker seatstay gesoldeerd. Kabelgeleiders, geen kabelstops, zodat ook een hydraulische remkabel kan worden gemonteerd. Ik heb gekozen voor een open ‘MTB’ model waarop de kabel met een speciaal klemmetje (of een tiewrap) kan worden vastgeklemd.

Ook nog een paar kabelstops voor de derailleurkabels geplaatst. Twee op de rechter chainstay en een op de zitbuis kort voor de voorderailleur. Het gebruikte model is een dicht busje. In de kabelstop die voor de achterderailleur komt te zitten heb ik een groef geslepen zodat de kabel hier makkelijk los te halen is voor schoonmaken etc.


Tenslotte nog een paar kleine gaatjes geboord in de seatstays, chainstays en het brackethuis voor afwatering en beluchting en dan het hele frame in bad gedaan:

Het doel hiervan is om alle resten soldeerflux die zich nog in het frame bevinden op te lossen en er uit te spoelen. Als deze resten zouden blijven zitten kunnen ze op termijn het staal aantasten. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld harde schilfers losraken en gaan rammelen etc. Na een paar uur in bad heb ik het frame goed laten drogen (de lastige hoekjes even kort verwarmd met de brander) en uiteindelijk ziet hij er dan zo uit:

De roest is normaal een heel oppervlakkig. Vanaf hier kan hij alleen maar mooier worden …
Verder met de zadelpenklem. Voor frame nr. 1 heb ik een losse klem gebruikt, maar nu wilde in graag een ‘geïntegreerde’ klem proberen, dus een die aan de zitbuis wordt vastgezet. Ik heb hiervoor een kant-en-klaar gegoten model gebruikt waarvan ik alleen nog even de ronding iets heb bijgevijld voor een goede passing op de zitbuis. Mijn Macgyver klemmetje kwam weer goed van pas (


Met messing de klem op het einde van de zitbuis gesoldeerd. Het fillet brazing gaat steeds beter en de afwerking van deze fillets zal vrij vlot gaan:

Daarna een groef geslepen door de klem en buiswand heen naar het gaatje voor het einde van de groef (dat ik eerder al had geboord). Zoals je ziet heb ik de groef en klembout aan de voorkant van de zitbuis geplaatst. Niet de meest gangbare plek, maar technisch wel logischer. Dit zowel wat betreft de krachten die op het uiteinde van de zitbuis werken als ook wat betreft opspattend water en vuil vanaf het achterwiel (dat graag via deze groef het frame in kruipt).
Vervolgens twee geleiders voor de achterremkabel op de linker seatstay gesoldeerd. Kabelgeleiders, geen kabelstops, zodat ook een hydraulische remkabel kan worden gemonteerd. Ik heb gekozen voor een open ‘MTB’ model waarop de kabel met een speciaal klemmetje (of een tiewrap) kan worden vastgeklemd.

Ook nog een paar kabelstops voor de derailleurkabels geplaatst. Twee op de rechter chainstay en een op de zitbuis kort voor de voorderailleur. Het gebruikte model is een dicht busje. In de kabelstop die voor de achterderailleur komt te zitten heb ik een groef geslepen zodat de kabel hier makkelijk los te halen is voor schoonmaken etc.


Tenslotte nog een paar kleine gaatjes geboord in de seatstays, chainstays en het brackethuis voor afwatering en beluchting en dan het hele frame in bad gedaan:

Het doel hiervan is om alle resten soldeerflux die zich nog in het frame bevinden op te lossen en er uit te spoelen. Als deze resten zouden blijven zitten kunnen ze op termijn het staal aantasten. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld harde schilfers losraken en gaan rammelen etc. Na een paar uur in bad heb ik het frame goed laten drogen (de lastige hoekjes even kort verwarmd met de brander) en uiteindelijk ziet hij er dan zo uit:

De roest is normaal een heel oppervlakkig. Vanaf hier kan hij alleen maar mooier worden …
- stampertje
- Forum-lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
- Locatie: Madrid
Wat een prachtig resultaat al zeg!
Van mij mag dit soort vakwerk wel gezien worden. Ik zou zeggen: even die roest verwijderen, blanke lak erover en klaar!
Van mij mag dit soort vakwerk wel gezien worden. Ik zou zeggen: even die roest verwijderen, blanke lak erover en klaar!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Dit ziet er zo onwijs gaaf uit dat je haast zou denken dit ga ik ook doen
Alleen de o zo benodigde vakmanschap heb ik er niet voor
Wel heel gaaf dit
Alleen de o zo benodigde vakmanschap heb ik er niet voor
Wel heel gaaf dit
Bart, echt mijn complimenten. Alle onderdelen heb je voor jezelf zowel technisch als design, naar mijn mening, goed bedacht. Het tempo van de bouw is daarnaast echt vlot!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Respect voor het vakmanschap!
Groet, een staal liefhebber.
Groet, een staal liefhebber.
Hoogste tijd voor een update na die gruwelijke roestfoto van vorige week.
DEEL 11
Als eerst heb ik het hele frame ontroest met schuurwol. Dit is ook meteen een goede gelegenheid om het hele frame na te lopen op plekjes die nog moeten bijgewerkt.
Daarna was het tijd om te vlakken en frezen zodat straks alle onderdelen probleemloos en netjes recht aan/op/in het frame kunnen worden bevestigd.
Uitfrezen van de zitbuis voor de zadelpen (27,2mm):

Brackethuis gevlakt:

Balhoofdbuis gefreesd en gevlakt:


Dit laatste is niet alleen voor een strakke montage van de trapaslagercups, maar ook voor een goede referentie voor de controle van de uitlijning van het frame. Voor deze laatste controle heb ik het frame weer op de framemal geplaatst.
Controle van zitbuis:

Op dezelfde manier de balhoofdbuis gecheckt en daarna controle van de hoogte van de dropouts:

En van de positie van de dropouts tov het centrale vlak van het frame (tov zitbuis en balhoofdbuis):

Het ziet er allemaal redelijk recht uit
.
Tenslotte nog de laatste afwerking: Ondanks het nodige vijl- en schuurwerk zaten er hier en daar toch nog wat oneffenheden in de fillets, voornamelijk kleine pitjes als gevolg van luchtbelletjes, verontreinigingen, etc. De gangbare methode voor het bijwerken van deze plekjes is om ze op te vullen met zilversoldeer. Dit heb ik geprobeerd, maar het resultaat was niet echt naar tevredenheid en het koste ook nogal wat tijd. Daarom heb voor de uiteindelijke afwerking een andere methode geprobeerd: de pitjes etc. heb ik eerst iets uitgeboord (net als de tandarts) en daarna opgevuld met epoxy (tweecomponentenlijm). Dit werkt een stuk makkelijker en is na uitharden makkelijk bij te schuren en over te spuiten.
Na nog wat laatste schuurwerk is het frame dan eigenlijk klaar:

Maar voordat ie naar de spuiter gaat heb ik eerst nog wat anders te doen …
DEEL 11
Als eerst heb ik het hele frame ontroest met schuurwol. Dit is ook meteen een goede gelegenheid om het hele frame na te lopen op plekjes die nog moeten bijgewerkt.
Daarna was het tijd om te vlakken en frezen zodat straks alle onderdelen probleemloos en netjes recht aan/op/in het frame kunnen worden bevestigd.
Uitfrezen van de zitbuis voor de zadelpen (27,2mm):

Brackethuis gevlakt:

Balhoofdbuis gefreesd en gevlakt:


Dit laatste is niet alleen voor een strakke montage van de trapaslagercups, maar ook voor een goede referentie voor de controle van de uitlijning van het frame. Voor deze laatste controle heb ik het frame weer op de framemal geplaatst.
Controle van zitbuis:

Op dezelfde manier de balhoofdbuis gecheckt en daarna controle van de hoogte van de dropouts:

En van de positie van de dropouts tov het centrale vlak van het frame (tov zitbuis en balhoofdbuis):

Het ziet er allemaal redelijk recht uit

Tenslotte nog de laatste afwerking: Ondanks het nodige vijl- en schuurwerk zaten er hier en daar toch nog wat oneffenheden in de fillets, voornamelijk kleine pitjes als gevolg van luchtbelletjes, verontreinigingen, etc. De gangbare methode voor het bijwerken van deze plekjes is om ze op te vullen met zilversoldeer. Dit heb ik geprobeerd, maar het resultaat was niet echt naar tevredenheid en het koste ook nogal wat tijd. Daarom heb voor de uiteindelijke afwerking een andere methode geprobeerd: de pitjes etc. heb ik eerst iets uitgeboord (net als de tandarts) en daarna opgevuld met epoxy (tweecomponentenlijm). Dit werkt een stuk makkelijker en is na uitharden makkelijk bij te schuren en over te spuiten.
Na nog wat laatste schuurwerk is het frame dan eigenlijk klaar:

Maar voordat ie naar de spuiter gaat heb ik eerst nog wat anders te doen …
Laatst gewijzigd door bartv op 11 apr 2014 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.