Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schakelproblemen achter na vervangen crank

maastrichtmandarijn
Forum-lid

maastrichtmandarijn 05 apr 2014 12:08

Hallo allemaal

Iheb gisteren mijn campagnolo dubble (52-39) crank voor eenzelfde model compact (34-50). Schakelen voor gaat na het afstellen van de voorderailleur prima. Achter zijn er echter problemen ontstaan. Vooral met het schakelen naar grotere kransjes gaat vaak niet goed. De ketting ligt vaak half op het ene en half op het andere kransje. Als ik m op het 5e kransje zet zie ik ook dat de ketting soms het lager gelegen kransje raakt. De uitersten van de derailleur zijn in principe goed afgesteld want de wieltjes zijn bij grootste en kleinste kransje wel netjes opgelijnd.

Zou het kunnen dat dit puur komt doordat ik de ketting niet heb ingekort, of ligt de oorzaak waarschijnlijk elders

wknaap
Forum-lid

wknaap 05 apr 2014 12:29

Hoe schakelt achter als de ketting voor op de 50 ligt?
Kan mij voorstellen dat de ketting veel slapper staat door het verschil van 39 en 34.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

maastrichtmandarijn
Forum-lid

maastrichtmandarijn 05 apr 2014 12:37

Ook slecht. Kan het nu niet controleren omdat ik bij mijn ouders in breda ben (woon in Maastricht). Leek me ook onwaarschijnlijk dat het puur aan de kettinglengte lag. Nu moet ik vaak gewoon extra keer schakelen en dan vliegt ie wel op een ander verzet (meestal meteen 2 kransjes)

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 05 apr 2014 13:07

Dit klinkt veel eerder als een probleem met de kabelspanning van je achterderailleur, wat wel opmerkelijk is omdat het wisselen van de crank daar geen invloed op heeft.

Als het opschakelen lastig gaat: te lage kabelspanning. Spanning verhogen doe je door het schroefje 'om' de kabel (waar de kabel de derailleur in verdwijnt) of de stelschroef aan de schuine buis tegen de klok in 'uit' te draaien. Als afschakelen lastig gaat geldt het tegenovergestelde.
t.a.f.k.a.e.h.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 apr 2014 13:53

Doordat je grote voorblad van 52 naar 50 is gegaan, kan er vast wel één (of twee) schakel uit de ketting. Maar of dit je probleem veroorzaakt weet ik niet. Ik zou het in elk geval even proberen. Zeker als een je snel-sluiting gebruikt is dat een klusje van niks, en je sluit wel wat uit.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 05 apr 2014 14:33

Het zou me verbazen als twee tandjes verschil zo'n grote impact zou hebben, tenzij de ketting om te beginnen al (veel) te lang was.

Wellicht ten overvloede maar het kleinere binnenblad (34 i.p.v. 39) heeft geen impact op de ideale kettinglengte. Een goede check op de kettinglengte is om het zwaarste verzet te schakelen en dan te kijken of de (assen van de) derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar staan.
t.a.f.k.a.e.h.

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 05 apr 2014 19:29

Of ketting en cassette versleten. Ik dacht ook eens bij mijn fiets dat kabel niet goed aangesloten was op mijn derrie maar heb mijn buitenkabel aan mijn derrie vervangen en een nieuwe binnenkabel en hat was iets beter. Daarna nieuwe ketting en nog problemen en tenslotte de cassette ook maar vernieuwd en alles gaat prima. Daarmee wil ik zeggen dat er maar 1 zwak punt in het hele schakelsysteem moet zitten om de ganse boel te ontregelen. Kettinglengte speelt volgens mij geen rol. Natuurlijk TE lang of TE kort kan natuurlijk niet.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

kees0251
Forum-lid

kees0251 05 apr 2014 19:59

Als ik post 1 zo eens lees is mijn eerste gedachte:
Stel achter alles maar eens goed af.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Plaats reactie