Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

IKU / AXA cyclotronic ring

premiumverum
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2010 20:01

premiumverum 17 jul 2010 20:19

Beste fietsliefhebbers,
Ik heb van een vriend onlangs een oude racefiets gekregen, waarvan het voorwiel ontbrak, om op te knappen. Er zat nog een fietscomputer op, onderzoek bracht mij naar deze website waar ik uitvond dat deze AXA / IKU cyclotronic een bijzonder stukje oud-hollandse jaren 80 glorie is! Hij gaat nog aan, helaas ontbrak met het voorwiel de speciale ring met magneetjes dus kan ik de computer niet gebruiken.
Nu is mijn vraag aan jullie: Ik zou deze ring na willen maken, als ik het goed begrepen heb hoeven slechts magneetjes op de juiste afstand van elkaar in een ring geplaatst te worden. Misschien wil een cyclotronic bezitter hier op het forum de afstand voor mij opmeten?
Ik ben heel benieuwd en hoop de cyclotronic weer in gebruik te kunnen nemen!
Groet,
Premiumverum

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 17 jul 2010 22:27

Forumlid Herera heeft er alvast 1: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=41254. Misschien moet je hem eens een pm sturen.

premiumverum
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2010 20:01

premiumverum 18 jul 2010 13:58

Dank! Ik zal hem even PM'en.
Ik bedacht overigens, aangezien de magneetjes in een cirkel zitten is het enige wat nodig is het aantal magneetjes. Als je ze even over een ring verdeelt kom je altijd op de juiste onderlinge afstand uit! Zo zal ook de diameter van de ring niet uitmaken, maar het is natuurlijk het mooist als je die van de originele ring aanhoudt.

gknoll
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2010 14:16

gknoll 18 jul 2010 14:26

Ik heb een axa cyclotronic 2 op een oude batavus zitten.
Hier lijkt één magneet op te zitten. Daarnaast zit er één op de vork.
Heb je hier wat aan?

Ps. Als iemand nog een handleiding heeft zou ik geholpen zijn.
Die van mij staat na het installeren van een nieuwe batterij op miles ipv km en hij berekend de afstand en snelheden niet meer goed.

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 18 jul 2010 21:35

Premiumverum schreef:Beste fietsliefhebbers,
Ik heb van een vriend onlangs een oude racefiets gekregen, waarvan het voorwiel ontbrak, om op te knappen. Er zat nog een fietscomputer op, onderzoek bracht mij naar deze website waar ik uitvond dat deze AXA / IKU cyclotronic een bijzonder stukje oud-hollandse jaren 80 glorie is! Hij gaat nog aan, helaas ontbrak met het voorwiel de speciale ring met magneetjes dus kan ik de computer niet gebruiken.
Nu is mijn vraag aan jullie: Ik zou deze ring na willen maken, als ik het goed begrepen heb hoeven slechts magneetjes op de juiste afstand van elkaar in een ring geplaatst te worden. Misschien wil een cyclotronic bezitter hier op het forum de afstand voor mij opmeten?
Ik ben heel benieuwd en hoop de cyclotronic weer in gebruik te kunnen nemen!
Groet,
Premiumverum


Beste .. Ik heb nog zo'n ring liggen (zonder de computer).Als je hem wil hebben stuur me dan maar een PM
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1789
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 19 jul 2010 23:24

Opgelost... ;)
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

verumpremium
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:21

verumpremium 20 jul 2010 13:24

Heren,

Dank jullie wel! Sunitram, je hebt een PM'etje!
Ik zal de ring eens bestuderen en eventuele bevindingen hier rapporteren, wie weet heeft iemand er ooit nog iets aan.
Mijn 'premiumverum' account werkt om een of andere reden niet meer, vandaar nu een reply met deze nieuwe...

Groet,
premiumverum

PS: gknoll, ik denk dat de cyclotronic 2 op een heel andere manier werkt. De cyclotronic 1 heeft een ring met meerdere magneetjes zodat de opgewekte stroom naast snelheidsmeting ook de accu van de computer oplaadt. Met één magneet wordt te weinig stroom opgewekt voor zo'n systeem, vandaar vermoedelijk de batterij. Ik las elders op internet over iemand die AXA gemaild had voor een handleiding voor zijn cyclotronic, hij heeft keurig eentje opgestuurd gekregen, dus je zou kunnen proberen AXA te contacteren, wellicht kunnen zij je aan een exemplaar/kopie helpen!

electropix
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2010 14:04

electropix 23 jul 2010 14:37

Hi all, I have a non working but probably fixable IKU Cyclotronic for sale here:
http://www.tradera.com/IKU-batterilos-c ... _115818923
Sold as is, but should make good spare parts if not restored.

Best!
Anders
Swedish Raptobike owner, can only read English.
http://www.raptobike.se" onclick="window.open(this.href);return false;

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 23 jul 2010 14:53

volgens mij heb ik ook nog ergens zo een ding liggen, zat op een oude panasonic.. ik zal vanmiddag thuis ff kijken.. en als het is wat je zoekt, dan komen we er vast wel uit :)
:winkthumb:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 jul 2010 12:15

Ik heb hetzelfde ding als Anders in de aanbieding. En volgens mij werkt hij ook nog, althans als ik op de knopjes druk, dan licht het lcd scherm op.
:winkthumb:

verumpremium
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:21

verumpremium 02 aug 2010 12:22

Hallo allen,

Afgelopen weekend heb ik de cyclotronic ring geprobeerd, met dank aan member Sunitram!

Hij werkt perfect, de cyclotronic is een bijzondere fietscomputer met zijn zelf-opladend systeem.

Ik heb geprobeerd uit te zoeken hoe het nu zit met de magneetjes in de ring: het zijn er 28.
Het zou kunnen dat er 56 magneetjes in zitten, om en om, 28 met de plus en 28 met de min pool naar buiten maar dat kon ik niet vaststellen. Kwestie van proberen als iemand nog eens de ring wil namaken! Wie weet heeft iemand er iets aan.

Groet,

Premiumverum

Plaats reactie