Buitenband vliegt van carbon velg tijdens dalen
Het zou oook nog een klapband kunnen zijn geweest als gevolg van het feit dat de binnenband niet goed gemonteerd zat. Er zou een klein stukje biba tussen buitenband en velg kunnen hebben gezeten. Zoiets gaat altijd met een grote knal kapot. Vaak direct bij oppompen al, soms een paar uur later en heel soms ook wel onderweg. Had je toevallig die biba er vlak voor de Stelvio opgelegd?
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37
Nee had hem er alvoor er op gezet en als ik mijn binnenband erin doe pomp ik hem op en laat ik hem weer leeglopen zodat hij goed op zijn plaats komt en dan pas pomp ik hem weer op. Had er al een stuk mee gereden en die dag eerst nog geklommen mee ook.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux
Cinglé du Mont Ventoux
Dat zegt niet alles hoor. Ik heb ook eens een klapband gehad door een klemzittende binnenband. Pas gemonteerd, ook netjes gecontroleerd ( maar dus niet goed). Die dag zeker al een Km of 60 gereden. Toen ik bij een stoplicht ongeveer haaks moest afslaan klapte de band pas....
Ook de manier van belasten telde blijkbaar mee.
Ook de manier van belasten telde blijkbaar mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37
Ja blijkbaar heb ik het gewoon op een ongelukkig moment gehad en was het gewoon pure domme pech, volgende keer toch nog beter controleren (in hoeverre dat ook mogelijk is want dacht nu ook dat alles goed zat) en hopen dat deze zomer in de Franse Alpen alles goed gaat! Neem voor de zekerheid wel weer mijn alu voorwiel mee, ondanks dat mijn carbon velgen een alu remrand hebben heb ik toch meer vertrouwen in een alu velg.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux
Cinglé du Mont Ventoux
Dit probleem heb ik dus ook gehad tijdens de afdaling van de Mont Ventoux.
Geen buitenband van de velg maar een klapband (voor), carbon velgen met alu remrand van Kuiper, conti buitenband, gewone binnenband en plastic velglint.
Probleem was dat door de hitte van de velg het velglint in het midden was samengetrokken en er zodoende een scherpe vouw in zat waardoor de band is geklapt.
Carbon velgen met alu remrand voeren gewoon te weinig warmte af tijdens langdurig en hard remmen.
Geen buitenband van de velg maar een klapband (voor), carbon velgen met alu remrand van Kuiper, conti buitenband, gewone binnenband en plastic velglint.
Probleem was dat door de hitte van de velg het velglint in het midden was samengetrokken en er zodoende een scherpe vouw in zat waardoor de band is geklapt.
Carbon velgen met alu remrand voeren gewoon te weinig warmte af tijdens langdurig en hard remmen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
Goed idee om je aluminium wiel te gebruiken voor de Alpen van de zomer voor alle zekerheid.
Je carbon wielen, zijn die van een bekend merk en type? Je zou je wiel met eenzelfde band ook bij een goede racefietszaak kunnen laten controleren.
Je carbon wielen, zijn die van een bekend merk en type? Je zou je wiel met eenzelfde band ook bij een goede racefietszaak kunnen laten controleren.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zowiezo heb ik een hekel aan die plastic velglinten. Meteen vervangen door een goed katoenen plaklint. Scheelt ook diverse lekke banden......peterj schreef:Dit probleem heb ik dus ook gehad tijdens de afdaling van de Mont Ventoux.
Geen buitenband van de velg maar een klapband (voor), carbon velgen met alu remrand van Kuiper, conti buitenband, gewone binnenband en plastic velglint.
Probleem was dat door de hitte van de velg het velglint in het midden was samengetrokken en er zodoende een scherpe vouw in zat waardoor de band is geklapt.
Carbon velgen met alu remrand voeren gewoon te weinig warmte af tijdens langdurig en hard remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb op de mtb altijd hele goede ervaringen gehad met michelin en die wil ik zelf ook weer gaan proberen op de racer.
Maargoed dat antwoord heb je niet zoveel aan....
als de band eerst geklapt is kan hij best van de velg afkomen, dat is niet heel vreemd.
Maargoed dat antwoord heb je niet zoveel aan....
als de band eerst geklapt is kan hij best van de velg afkomen, dat is niet heel vreemd.
+1 voor het katoenen plaklint, ook al is dat wel wat zwaarder dan plastic velglint. Als ik een biba monteer, schuif ik altijd het ventiel een stukje naar binnen en controleer rondom of de biba niet tussen buba zit.
Groeten, Diederik
Groeten, Diederik
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2202
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Een klapband tijdens een afdaling kan ook veroorzaakt worden door teveel warmteontwikkeling, Bij Carbon velgen wordt de warmte van de remrand niet altijd even goed weggevoerd, (bij aluminium in ieder geval beter) waardoor de binnen band echt zo heet kan worden dat hij knapt, juist doordaat ook de buitenband dan erg heet en dus makkelijk te vervormen is springt deze dan ook van de velg. Goed remmen niet te lang aan een stuk maar liever kort en hevig en remblokken zeker niet laten slepen over de velg, aluminium velgen, en zeker geen latexbinnenbanden zijn de regels waar ik me aan houd bij afdalingen van grote lengte, zeker bij warm weer.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37
Top bedankt voor alle reacties! Het is mij een stuk duidelijker geworden, ga dus toch maar voor mijn aluminium voorwiel. Wel zonde wat die carbonwielen ogen altijd veel mooier en ja het oog wil ook wat ha ha. Mijn wielen zijn van Gipiemme. Had misschien toch voor FF wielen moeten gaan misschien zijn die stuk betrouwbarder in warmte ontwikkeling. Ja ik remde altijd al pompend en nooit slepend maar goed een ongeluk zit in een klein hoekje..
Nogmaals iedereen bedankt voor de heldere reacties!
Nogmaals iedereen bedankt voor de heldere reacties!
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux
Cinglé du Mont Ventoux