Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband vliegt van carbon velg tijdens dalen

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 mar 2014 18:33

Het zou oook nog een klapband kunnen zijn geweest als gevolg van het feit dat de binnenband niet goed gemonteerd zat. Er zou een klein stukje biba tussen buitenband en velg kunnen hebben gezeten. Zoiets gaat altijd met een grote knal kapot. Vaak direct bij oppompen al, soms een paar uur later en heel soms ook wel onderweg. Had je toevallig die biba er vlak voor de Stelvio opgelegd?
Live fast; die young. mijn blog

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 18:55

Nee had hem er alvoor er op gezet en als ik mijn binnenband erin doe pomp ik hem op en laat ik hem weer leeglopen zodat hij goed op zijn plaats komt en dan pas pomp ik hem weer op. Had er al een stuk mee gereden en die dag eerst nog geklommen mee ook.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4233
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 mar 2014 19:01

Dat zegt niet alles hoor. Ik heb ook eens een klapband gehad door een klemzittende binnenband. Pas gemonteerd, ook netjes gecontroleerd ( maar dus niet goed). Die dag zeker al een Km of 60 gereden. Toen ik bij een stoplicht ongeveer haaks moest afslaan klapte de band pas....
Ook de manier van belasten telde blijkbaar mee.

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 19:09

Ja blijkbaar heb ik het gewoon op een ongelukkig moment gehad en was het gewoon pure domme pech, volgende keer toch nog beter controleren (in hoeverre dat ook mogelijk is want dacht nu ook dat alles goed zat) en hopen dat deze zomer in de Franse Alpen alles goed gaat! Neem voor de zekerheid wel weer mijn alu voorwiel mee, ondanks dat mijn carbon velgen een alu remrand hebben heb ik toch meer vertrouwen in een alu velg.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 06 mar 2014 19:21

Dit probleem heb ik dus ook gehad tijdens de afdaling van de Mont Ventoux.
Geen buitenband van de velg maar een klapband (voor), carbon velgen met alu remrand van Kuiper, conti buitenband, gewone binnenband en plastic velglint.
Probleem was dat door de hitte van de velg het velglint in het midden was samengetrokken en er zodoende een scherpe vouw in zat waardoor de band is geklapt.
Carbon velgen met alu remrand voeren gewoon te weinig warmte af tijdens langdurig en hard remmen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 mar 2014 19:22

Een vraagje: rem je slepend of heb je toevallig latex binnenbanden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 06 mar 2014 19:28

Goed idee om je aluminium wiel te gebruiken voor de Alpen van de zomer voor alle zekerheid.
Je carbon wielen, zijn die van een bekend merk en type? Je zou je wiel met eenzelfde band ook bij een goede racefietszaak kunnen laten controleren.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4233
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 mar 2014 19:35

peterj schreef:Dit probleem heb ik dus ook gehad tijdens de afdaling van de Mont Ventoux.
Geen buitenband van de velg maar een klapband (voor), carbon velgen met alu remrand van Kuiper, conti buitenband, gewone binnenband en plastic velglint.
Probleem was dat door de hitte van de velg het velglint in het midden was samengetrokken en er zodoende een scherpe vouw in zat waardoor de band is geklapt.
Carbon velgen met alu remrand voeren gewoon te weinig warmte af tijdens langdurig en hard remmen.
Zowiezo heb ik een hekel aan die plastic velglinten. Meteen vervangen door een goed katoenen plaklint. Scheelt ook diverse lekke banden......

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2014 19:56

Ik heb op de mtb altijd hele goede ervaringen gehad met michelin en die wil ik zelf ook weer gaan proberen op de racer.
Maargoed dat antwoord heb je niet zoveel aan....

als de band eerst geklapt is kan hij best van de velg afkomen, dat is niet heel vreemd.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 07 mar 2014 10:38

+1 voor het katoenen plaklint, ook al is dat wel wat zwaarder dan plastic velglint. Als ik een biba monteer, schuif ik altijd het ventiel een stukje naar binnen en controleer rondom of de biba niet tussen buba zit.

Groeten, Diederik

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 mar 2014 11:05

Een klapband tijdens een afdaling kan ook veroorzaakt worden door teveel warmteontwikkeling, Bij Carbon velgen wordt de warmte van de remrand niet altijd even goed weggevoerd, (bij aluminium in ieder geval beter) waardoor de binnen band echt zo heet kan worden dat hij knapt, juist doordaat ook de buitenband dan erg heet en dus makkelijk te vervormen is springt deze dan ook van de velg. Goed remmen niet te lang aan een stuk maar liever kort en hevig en remblokken zeker niet laten slepen over de velg, aluminium velgen, en zeker geen latexbinnenbanden zijn de regels waar ik me aan houd bij afdalingen van grote lengte, zeker bij warm weer.
Ach, ik zeg ook maar wat

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 07 mar 2014 12:50

Top bedankt voor alle reacties! Het is mij een stuk duidelijker geworden, ga dus toch maar voor mijn aluminium voorwiel. Wel zonde wat die carbonwielen ogen altijd veel mooier en ja het oog wil ook wat ha ha. Mijn wielen zijn van Gipiemme. Had misschien toch voor FF wielen moeten gaan misschien zijn die stuk betrouwbarder in warmte ontwikkeling. Ja ik remde altijd al pompend en nooit slepend maar goed een ongeluk zit in een klein hoekje..

Nogmaals iedereen bedankt voor de heldere reacties!
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Plaats reactie