Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Waarom kiest men voor een bepaald merkt/groep

Gebruikersavatar
i-mac
Forum-lid
Berichten: 3582
Lid geworden op: 25 nov 2012 14:03
Locatie: Brugge

Gebruikersavatar i-mac 06 mar 2014 18:02

Mijn eerste fiets was bordeaux kleurig, met de versnellingen nog op de buis. Zovele jaren geleden betaalde ik 15000 Bfr (ofte 820 ouderwetse Guldens, nu ±€372). Daar heb ik ettelijke kilometers mee afgemaald. En dan kom je tot het besef dat fietsen best aangenaam is. Maar net een houd gebouwd én een nieuwgeboren kweek in huis zorgen dat er geen ruimte is voor een duurder fiets. Dan maar een zwarte alu Bulls 600 gekocht.

En dan krijg je op een dag een foto onder je neus geschoven van de nagelnieuwe Bianchi Infinito. Het was liefde op het eerste gezicht. Die kleuren ... prachtig. Omdat ik een reis naar de Alpen voor de boeg had, de fiets gekocht met een Shimano Ultegra triple. En na 3 jaar en bijna 15.000km heb ik me deze aankoop nog geen seconde beklaagd.

De oude Bulls werd mede daardoor de winterfiets. Tot ik vorig jaar opeens een "krak" hoorde, en er een buis doormidden was. Volgens een specialist was het te herstellen, maar was de kans zeer groot dat de breuk zich zou verplaatsen. En mede door een goede vriend kon ik niet veel later een tweedehandse Bianchi Impulso kopen.

Ik denk dat de volgende ook weer een Bianchi zal worden.

Maar dat we allemaal een eigen voorkeur hebben, of net een afkeer van een ander merk, dat zorgt voor leuke discussies.
If eternity should fail ....

Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid
Berichten: 3840
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 06 mar 2014 18:34

Mijn eerste fiets was nog een "zal ik het volhouden? Is een racefiets echt iets voor mij?" - aankoop. Omdat ik helemaal niets van de mechaniek afwist, enkele FM's afgelopen. Ik wilde prijs kwaliteit goed scoren en kwam zo snel bij BULLS terecht. Een overjaars Desert Falcon frame met en 105 groep. Gekocht bij een bekende FM in de buurt, kleine winkel maar wel alom geroemd. Ik heb er 4 jaar met heel veel plezier mee gereden.

M'n tweede fiets moest carbon worden. Dat stond vast. En ik hou heel erg van die bovenbuizen met een boog erin. Omdat ik heel tevreden was van m'n FM gekeken welke merken die had, en zo bij WILIER uitgekomen. Sinds enkele weken een overjaarse (jaja, ik ben een budget coureur) Izoard XP met Campa.

Qua design staat de Wilier wel een trapje hoger dan de Bulls. Campa schakelt me net iets duidelijker dan Shimano. Ik hou wel van de duidelijke klik die je telkens hoort.

Maar verder denk ik rationeel over de aankleding. Op ineternet goedkope einde-reeks Elite bidonhouders gevonden, een budget ciclio fietscomputer, een Btwin zadeltasje. Het mag niet duur zijn, maar mag er ook niet goedkoop uitzien :D

Ik fiets al een jaar of 5 met veel plezier. Ik heb intussen 4 fietsen staan, maar ik ben er rationeel in. Alleen m'n Bulls Sturmvogel was een beetje een folieke. Vooral gekocht voor de looks.

Maar hij fiets wel heerlijk ... ;)


Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 mar 2014 18:44

hayes schreef: M'n tweede fiets moest carbon worden. Dat stond vast. En ik hou heel erg van die bovenbuizen met een boog erin.
Loop ik met een boog omheen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid
Berichten: 3840
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 06 mar 2014 18:49

les gouts et les couleurs :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 7063
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mar 2014 19:13

codex schreef:Ik heb(had inmiddels) totaal niets met Italiaanse fietsen >zal wel komen omdat ik onbewust dacht aan de verschrikkelijke slechte auto's (Fiat en Alfa :? )
die ze vroeger(toen ik jong was)maakten en roesten die kringen.Kortom uiterlijk heel mooi, de rest was grote rotzooi.Je voorkeur ging dan ook uit naar een Ford of Opel.(Franse auto's waren net zo slecht).Ik had niets met Opel , dus het werd Ford.

Ik merk wel dat ik wat een Cannondale gevoel krijg, door mijn Synapse.
Die heb ik 2 jaar terug heb gekocht(na 10 fietslose jaren).
Eerder heb ik aan racefietsen een Peugeot(jazeker een Peugeot!) en verder 3 Koga's gehad.

Ik had de ballen geen verstand verder van racefietsmerken.Ik ging gewoon naar de fietsenmaker waar je altijd kwam in de stad.

Als ik een Cannondale zie rijden, dan kijk ik daar toch even extra naar.

Ik ben op Cannondale gekomen, omdat er een dealer in Friesland zit.Ik had een Koga die ik wou inruilen en zo kwam ik daar terecht.
Ik ben me gaan orienteren naar racefietsen via internet en dan ...ja...dan weet je pas wat er meer te koop is.En zeker nu weet ik veel meer over fietsen en zou ook zo een Italiaanse fiets kopen :roll: Alleen moet hij wel gewone kleuren hebben en niet zo als sommige Williers,
die zijn me te flitsend.

Cannondale staat wat mijn betreft:
a levenslang garantie(geeft betrouwbaarheid)
b prachtige fietsen(Evo is toch een beauty)
c met mooie kleuren(zwart/wit/groen).

Maar een Cervelo R5 :shock: Man man wat vind ik dat een mooie fietsen
of een Titanium VanNicholas(adembenemend mooi)

Kortom het is met racefietsen , net als met vrouwen.
Je valt er voor of niet ;)
Klopt helemaal,Maar een vrouw is goedkoper :lol:
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 mar 2014 19:37

Tot mijn 47ste heb ik alleen op kromgetrokken kringloopbarrels met gescheurde fietstassen en weggeroeste of eraf getrapte verlichting rondgereden. Totdat deze werden gejat of in een gracht verdwenen.

Toen ging ik zomaar eens een rondje rijden op een oude zilveren Gitane uit 1978 die mijn vader ooit eens uit een hoop oud ijzer bij een schroothandel had gevist. Schoonmaken, nieuwe banden erop; klaar. Helemaal verkocht...alleen de fiets is 6 maten te groot.

Mijn tweede racefiets was een knalrode "echte" Flandria uit 1973 die een vriend wegdeed bij zijn berghok opruiming. Toffe fiets om te zien maar ook veel te groot. Maar ja, aan de straat zetten gaat ook niet he.

Mijn eerste fiets op maat was een Giant OCR die toevallig langs kwam (zonder berijder;)). Ik ben niet getrouwd met het merk, maar het is wel een kwalitatief goede fiets voor weinig geld, een uitkomst voor iemand met een kleine beurs.

Ik heb niet persee iets met merken, maar wel met de belevenissen die ik inmiddels met de individuele fietsen heb mee gemaakt.

O ja, ik heb mijn Gitane gepimpt met een Shimano 600 derailleur die ik op marktplaats tegen kwam.
Veni. Vidi. Fietsie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9201
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2014 19:41

Ik kijk een beetje naar het totaal. Sommige merken trekken me totaal niet en andere wel. Van degene die me wel trekken een stuk of 7/8 koop ik dan vaak de fiets die qua geo redelijk met mijn verhouding overeenkomen en daarna waar ik een goede deal mee kan maken.

ik moet zelf zeggen dat ik mijn eigen fietsen niet bijzonder mooi vind.kan wel weer uren naar mijn wielen of scijfremmetjes kijken en lekker met tunen bezig zijn etc.

waar ik niets mee heb bv pinarello, ik vind iets al niets als je er twee keer zo veel voor betaald als ergens anders. Hetzelfde met een ferrari, je mag mij ook een nissa gtr geven voor de helft van het geld, zal ik geen seconde om malen.

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 06 mar 2014 20:37

Ik rijd op een Bianchi 1885. Waarom? Ik vond het gewoon de mooiste fiets toen ik hem kocht. Nu nog altijd trouwens. Lekker sportief kader met een laag balhoofd en in verhouding een lange bovenbuis. Afgemonteerd met Campagnolo. What else? Volgende fiets wordt hoogstwaarschijnlijk opnieuw een Bianchi. Misschien een Sempre of een Impulso in celeste-groen.

Als het geen Bianchi wordt zou ik niet dadelijk weten wat ik zou kopen. De CF Ultimate van Canyon vind ik wel knap, net zoals de Ridley Helium. Maar Bianchi heeft zeker nog altijd mijn voorkeur.

Over kwaliteit kan ik zeker niet klagen. Alles aan de fiets is degelijk in orde. Enkel een probleem gehad met het FSA-crankstel. Dit is dan ook tot mijn grote tevredenheid vervangen door een carbon crankstel van Campa.

Een gewichtsfetishist kan misschien beter een andere fiets kopen. Maar ik zorg er liever voor dat ikzelf een paar kilo lichter sta dan op een fiets van 7 kilo in plaats van een fiets van 8,5 kilo te rijden... Ik vind het altijd enorm vermakelijk om een bierbuikje op lichte fiets te zien. De combinatie aero-kader en/of hoge wielen met een spacertoren is ook altijd een topper...

De lelijkste fietsen vind ik Specialized, vooral in de namaak Bianchi-kleur van OPQS

Gebruikersavatar
Macer77
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 mei 2012 20:48
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Macer77 07 mar 2014 08:12

5 jaar terug kocht ik mijn eerste racefiets-achtige via marktplaats. Een Concorde Mistral 320 met recht stuur en Shimano 105. Aangezien ik geen enkel idee had wat betreft racefietsen zocht ik op marktplaats op Shimano 105 en kon deze fiets tegen een mooie prijs kopen.

Vervolgens kocht ik 2 jaar terug mijn eerste echte racefiets. Eisen waren Ultegra (want je wil toch een stapje beter, en van Campa en SRAM had ik nog niet eens gehoord) en het merk werd uiteindelijk een Aluminium Trek, voornamelijk gestuurd door een team uit de Tour de France.

Nu 2 jaar verder heb ik mij veel beter ingelezen en ben ik veel meer thuis in de wereld van de racefietsen. Nu wordt het tijd voor een carbon racer, waar ik de 10.000km per jaar mee vol kan maken. Na veel zoeken en vergelijken is het uiteindelijk een Canyon CF SL geworden met de nieuwe Ultegra groep.
Je krijgt zoveel value for money bij Canyon, dat het de meest logische keuze voor mij was.
- Canyon Ultimate CF SL 9.0
- Canyon Speedmax CF SL 8.0
- Strava

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 mar 2014 10:36

Het werk dat een fabricant in het fietsen stopt, wordt door een fietser gewaardeert door zijn fiets te kopen.
kijk naar BMC is een groter merk geworden door een WK.

Ik rij zelf op een cinelli(columbus), die een enorme geschiedenis heeft achtergelaten.
ik rij wel carbon ipv lugs. :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25679
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mar 2014 10:47

Voor wat betreft het frame kijk ik eerst naar de geometrie en daarna naar wat ik mooi vind binnen een voor mij acceptabele prijsklasse.

Bij groepen maakt het me geen bal uit; het topspul is allemaal goed en alles heeft z'n voor- en nadelen. Mixen vind ik ook geen punt; op mijn winterfiets rijd ik met Campa, Shimano, en KMC door elkaar... Ook op de zomerfiets: SRAM Red met KMC ketting en Shimano cassettes...

Plaats reactie