Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 17:24

Ik ben bezig met een track aan het overtrekken naar een route in mapsource.

Nu is er een stuk weg bij Tecklenburg waarbij hij met de route steeds een andere weg neemt dan de track (terwijl ik wel weet dat je daar langs kunt). Nu heb ik als oplossing even linksboven "geen kaart" geselecteerd en dan geeft hij geen problemen. Is dat de juiste manier?

Het zijn dan soort route waypoints geworden? Krijg ik daar geen last van tijdens het rijden?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kornuit op 20 feb 2014 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 feb 2014 17:42

NuitKor schreef:Ik ben bezig met een track aan het overtrekken naar een route in mapsource.

Nu is er een stuk weg bij Tecklenburg waarbij hij met de route steeds een andere weg neemt dan de track (terwijl ik wel weet dat je daar langs kunt). Nu heb ik als oplossing even linksboven "geen kaart" geselecteerd en dan geeft hij geen problemen. Is dat de juiste manier?
Nee, volgens mij moet je het volgende doen
- Bewerken
- Voorkeuren
- Routebepaling
- Directe routes aanvinken voor dit stukje,

daarna terug

- Bewerken
- Voorkeuren
- Routebepaling
- Automatische routebepaling aanvinken.

Succes

Bij werkt dit perfect, wel opletten als je nadien "opnieuw berekenen" aanvinkt dan moet je achteraf voor jouw "geblokkeerde stukje" de hierboven beschreven werkwijze terug uitvoeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 18:02

lcsmt schreef:
NuitKor schreef:Ik ben bezig met een track aan het overtrekken naar een route in mapsource.

Nu is er een stuk weg bij Tecklenburg waarbij hij met de route steeds een andere weg neemt dan de track (terwijl ik wel weet dat je daar langs kunt). Nu heb ik als oplossing even linksboven "geen kaart" geselecteerd en dan geeft hij geen problemen. Is dat de juiste manier?
Nee, volgens mij moet je het volgende doen
- Bewerken
- Voorkeuren
- Routebepaling
- Directe routes aanvinken voor dit stukje,

daarna terug

- Bewerken
- Voorkeuren
- Routebepaling
- Automatische routebepaling aanvinken.

Succes

Bij werkt dit perfect, wel opletten als je nadien "opnieuw berekenen" aanvinkt dan moet je achteraf voor jouw "geblokkeerde stukje" de hierboven beschreven werkwijze terug uitvoeren.
Gelukt, dankje! Wanneer vink ik dat opnieuw berekenen aan waar is het goed voor?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 18:14

Oke, ik heb nu een track overgetrokken met een route. Deze route heb ik geselecteerd en "verzenden naar apparaat aangeklikt" daarbij alleen routes aangevinkt en verzonden. Kan ik er nu vanuit gaan dat ik de juiste aanwijzingen krijg bij het nafietsen van deze route? maw heb ik het zo goed gedaan? De kaart in mapsource is btw gelijk aan die in de Garmin.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 feb 2014 18:20

NuitKor schreef:Oke, ik heb nu een track overgetrokken met een route. Deze route heb ik geselecteerd en "verzenden naar apparaat aangeklikt" daarbij alleen routes aangevinkt en verzonden. Kan ik er nu vanuit gaan dat ik de juiste aanwijzingen krijg bij het nafietsen van deze route? maw heb ik het zo goed gedaan? De kaart in mapsource is btw gelijk aan die in de Garmin.
Wat ik doe
- De track verwijderen
- de route opslaan als ".gpx" bestand en manueel in de map "new files" op je Garmin (micro SD kaartje) zetten.
Ik zet in elk bestand wel maar 1 route.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 18:35

Oke, maar ik op deze manier toch ook de route op de garmin? Het kan op 2 manieren, maar is de manier zoals ik het doe ook goed? Ik zit straks namelijk in duitsland (onbekend gebied) dus kan het maar 1x goed doen :)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 feb 2014 18:53

NuitKor schreef:Oke, maar ik op deze manier toch ook de route op de garmin? Het kan op 2 manieren, maar is de manier zoals ik het doe ook goed? Ik zit straks namelijk in duitsland (onbekend gebied) dus kan het maar 1x goed doen :)
Ik weet niet of 2 routes in 1 bestand wel goed gaat.
Met de "automatische" overdracht heb je geen controle of het wel echt goed is gegaan.
Daarom doe ik het altijd manueel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 19:37

Sorry voor de verwarring. Die 2 bestanden was ff.omdat de route mis ging, had hem onderbroken en lukte niet hervatten. Ik heb nu 1 complete route gemaakt. Nu ik in de garmin zie, zie ik 1 complete route.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 20 feb 2014 21:12

NuitKor schreef:Sorry voor de verwarring. Die 2 bestanden was ff.omdat de route mis ging, had hem onderbroken en lukte niet hervatten. Ik heb nu 1 complete route gemaakt. Nu ik in de garmin zie, zie ik 1 complete route.
Ik zat met exact hetzelfde vraagstuk. Mijn doel was om aanwijzingen van de Garmin te krijgen, zodat ik niet continue naar het kaartscherm op de Garmin hoef te kijken. Het is mede met behulp van dit forum gelukt!

Hieronder mijn werkende methode, waarbij ik Basecamp gebruik in plaats van Mapsource:

- OpenFietsMap op Garmin installeren en dezelfde kaart gebruiken in Basecamp

- Activiteitsprofiel in Basecamp aanmaken en deze gebruiken om routes te maken:
http://www.openfietsmap.nl/_/rsrc/13722 ... rofiel.jpg

- Bijbehorende instellingen in de Garmin Edge 800 instellen:
Bereken routes voor: Auto/motorfiets
Begeleidingsmethode: Tijd onderweg
Zet vast op weg: Ja
Te vermijden items: alles Niet vermijden
Herbereken: Uit

- Routes maken in Basecamp. Elk "punt" op de kaart dat je aanklikt is een "via-punt". De Garmin Edge 800 schijnt een maximum van 50 te hebben, gelukkig staan richtingaanwijzingen los van het aantal via-punten.

- Route in Basecamp verzenden naar de Garmin Edge.

Succes!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 21:35

eajouden schreef:
NuitKor schreef:Sorry voor de verwarring. Die 2 bestanden was ff.omdat de route mis ging, had hem onderbroken en lukte niet hervatten. Ik heb nu 1 complete route gemaakt. Nu ik in de garmin zie, zie ik 1 complete route.
Ik zat met exact hetzelfde vraagstuk. Mijn doel was om aanwijzingen van de Garmin te krijgen, zodat ik niet continue naar het kaartscherm op de Garmin hoef te kijken. Het is mede met behulp van dit forum gelukt!

Hieronder mijn werkende methode, waarbij ik Basecamp gebruik in plaats van Mapsource:

- OpenFietsMap op Garmin installeren en dezelfde kaart gebruiken in Basecamp

- Activiteitsprofiel in Basecamp aanmaken en deze gebruiken om routes te maken:
http://www.openfietsmap.nl/_/rsrc/13722 ... rofiel.jpg

- Bijbehorende instellingen in de Garmin Edge 800 instellen:
Bereken routes voor: Auto/motorfiets
Begeleidingsmethode: Tijd onderweg
Zet vast op weg: Ja
Te vermijden items: alles Niet vermijden
Herbereken: Uit

- Routes maken in Basecamp. Elk "punt" op de kaart dat je aanklikt is een "via-punt". De Garmin Edge 800 schijnt een maximum van 50 te hebben, gelukkig staan richtingaanwijzingen los van het aantal via-punten.

- Route in Basecamp verzenden naar de Garmin Edge.

Succes!
En te vermijden items, waar kan ik dat vinden?

Die via punten hebben dus geen invloed op de richtingaanwijzers die ik onderweg krijg? Want tijdens het maken van de route, heb ik zo weinig mogelijk geklikt op de kaart, omdat dat lekker opschiet, maar krijg ik nu nog wel bij elke kruising een melding dat ik de bocht om moet? Ik heb namelijk niet elke kruising geklikt, alsware.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 20 feb 2014 22:07

NuitKor schreef:En te vermijden items, waar kan ik dat vinden?

Die via punten hebben dus geen invloed op de richtingaanwijzers die ik onderweg krijg? Want tijdens het maken van de route, heb ik zo weinig mogelijk geklikt op de kaart, omdat dat lekker opschiet, maar krijg ik nu nog wel bij elke kruising een melding dat ik de bocht om moet? Ik heb namelijk niet elke kruising geklikt, alsware.
De te vermijden items kan kan je op de Garmin Edge vinden in "instellingen-systeem-routebepaling-stel te vermijden items in".

Hoe minder via-punten, hoe beter ivm het maximum van 50. De Garmin Edge genereert zelf de richtingaanwijzingen bij kruisingen etc. op basis van de kaart (OFM), niet op basis van de via-punten.

Op het volgende forum zitten de échte gps-cracks, hier ben ik ook erg goed geholpen:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=54&t=42463

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5116
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 feb 2014 22:58

Bedankt.

Als je heen en terug over dezelfde weg komt. Hoe weet de garmin dan wanneer je welke kant op moet op die weg, betreffende de routable aanwijzingen.

Gesloten