Lange benen, geen spacertoren
Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.
Een frame dat ik ook mooi en goed geprijsd vind is de Somec Rex. Dit frame is gemaakt van Columbus Spirit en dat is de crème de la crème op het gebied van stalen frames. De standaard maten zijn helaas te lang voor jou maar ik weet niet of en zo ja hoeveel je moet bijbetalen voor voor een frame op maat, dit is namelijk ook mogelijk. http://amorebici.de/somec-rex-rahmenset.html
Een frame dat ik ook mooi en goed geprijsd vind is de Somec Rex. Dit frame is gemaakt van Columbus Spirit en dat is de crème de la crème op het gebied van stalen frames. De standaard maten zijn helaas te lang voor jou maar ik weet niet of en zo ja hoeveel je moet bijbetalen voor voor een frame op maat, dit is namelijk ook mogelijk. http://amorebici.de/somec-rex-rahmenset.html
Campagnolo Ultra Dork
Verschillende fabrikanten laten hun maatframes hier maken:
http://www.frame-works.eu/
http://www.youtube.com/watch?v=qyk0jb6a8Gg
http://www.pro-winner.be/index.php?item ... 45&lang=NL
http://www.frame-works.eu/
http://www.youtube.com/watch?v=qyk0jb6a8Gg
http://www.pro-winner.be/index.php?item ... 45&lang=NL
Versta me niet verkeerd, ik vind stijfheid voor de meeste hobbyiesten hopeloos overschat.Ernie C. schreef:Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.
Ik heb naast mijn NoName titanium o.a. ook nog een oude Duell Zurigo die ik de afgelopen jaren wel eens in een clubkoersje of in de winter gebruikte en ik vind dat ding ruim voldoende qua stijfheid, ook bij hard aanzetten.
Hij ziet er nu zo voddig uit dat ik hem ga spuiten en als klassieker ga opbouwen met buiscommandeurs enzo.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Mijn Basso Loto van SLX buizen vind ik ook stijf genoeg en is de fijnst sturende fiets die ik ooit gehad heb, dat komt volgens mij door framehoeken van 74/74 graden icm de dempende werking van staal. Dit fantastische sturen wordt wel redelijk in negatieve zin gecompenseerd door het belachelijk lage bracket waardoor je toch minder snel de bochten uitkomt dan je zou willen. Het geeft in ieder geval wel aan dat een frame niet super stijf hoeft te zijn om vertrouwen in de bochten te geven.
Dit neemt echter niet weg dat een frame van oversized buizen aanzienlijk stijver is en dat is zeker voor zwaardere/krachtigere (ben ik niet) rijders duidelijk merkbaar.
Dit neemt echter niet weg dat een frame van oversized buizen aanzienlijk stijver is en dat is zeker voor zwaardere/krachtigere (ben ik niet) rijders duidelijk merkbaar.
Campagnolo Ultra Dork
inderdaad, zwaar overschatkees0251 schreef:Versta me niet verkeerd, ik vind stijfheid voor de meeste hobbyiesten hopeloos overschat.Ernie C. schreef:Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.
Ik heb naast mijn NoName titanium o.a. ook nog een oude Duell Zurigo die ik de afgelopen jaren wel eens in een clubkoersje of in de winter gebruikte en ik vind dat ding ruim voldoende qua stijfheid, ook bij hard aanzetten.
Hij ziet er nu zo voddig uit dat ik hem ga spuiten en als klassieker ga opbouwen met buiscommandeurs enzo.
ben in menig criterium op het podium geland met een alan, zo flexibel als een dropstengel, maar geweldig goede grip vooral op natte stenen
-
materialist
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Misschien is stijfheid op platte niet zo interessant maar in de bergen is het verschil heel groot. Een stijfframe kost niets meer en er zijn geen nadelen aan verbonden.
leuk van dat podium maar het is een drogreden.
leuk van dat podium maar het is een drogreden.
Nooit met 75+ km/u een berg afgereden? Een stijf frame scheelt toch aanzienlijk in het "daalgevoel". Ikzelf vond tenminste de overgang van mijn Colnago Dream naar mijn Cannondale Supersix erg merkbaar in de afdaling. Op het vlakke merk ik nauwelijks tot geen verschil.kees0251 schreef:Ik zie geen voordelen in de bergen boven geen bergen qua stijfheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik daal elk jaar wel een paar bergen met 80+ af maar met welke fiets maakt me niks uit, last van fladderen ofzo heb ik nooit gehad, noch met oude stalen frames, noch met m'n niet erg stijve titanium frame.
Je moet voelen waar de grens ligt en die ligt voor mij altijd bij het wegdek....ik heb er ook weinig lol in om risico's te nemen.
Je moet voelen waar de grens ligt en die ligt voor mij altijd bij het wegdek....ik heb er ook weinig lol in om risico's te nemen.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43479
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Een te stijf geheel vind ik niet fijn dalen. Het moet geen slap zwabberding worden, maar niet knalhard vind ik heerlijk.
De 1e generatie Pina Paris carbon vond ik tot op heden nog steeds mijn fijnste daalfiets.
De 1e generatie Pina Paris carbon vond ik tot op heden nog steeds mijn fijnste daalfiets.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
materialist
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Daniel, wat is knalhard? De dogma die je nu hebt is 1 van de stijfste fietsen die er zijn, is die te hard?
Wat mij betreft kan het niet stijf genoeg en dan bedoel ik bergop staand hard aanzetten en spoorvast en zeker in de afdaling.
De enige fiets die ik verkocht hebt omdat ik die (veel) te hard vond is een aluminium Klein . Achteraf, nu met 25mm banden en een lagere druk had het misschien wel gekund. Ligt het niet aan de banden? Het nadeel van 23mm banden vind ik het gedribbel in de bocht, met 25mm is dat vrijwel verdwenen. Op snelheid voelt 25mm een stuk zekerder.
Wat mij betreft kan het niet stijf genoeg en dan bedoel ik bergop staand hard aanzetten en spoorvast en zeker in de afdaling.
De enige fiets die ik verkocht hebt omdat ik die (veel) te hard vond is een aluminium Klein . Achteraf, nu met 25mm banden en een lagere druk had het misschien wel gekund. Ligt het niet aan de banden? Het nadeel van 23mm banden vind ik het gedribbel in de bocht, met 25mm is dat vrijwel verdwenen. Op snelheid voelt 25mm een stuk zekerder.
-
lee_malone
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14 jun 2013 14:24
Ik ben 180 cm lang en heb een BBL van 90,5 cm.
Na de opmeting kwam ik ook vooral terecht bij fietsen die een behoorlijke spacertoren nodig hadden om een beetje comfortabel te zitten. Na een tijdje zoeken kwam ik echter terecht bij Planet X, meer bepaald hun RT-57 model. Die zit mij als gegoten; lange headtube, relatief korte top tube en vrij lange seat tube. Misschien vind je daar ook wel je gading.
http://www.planetx.co.uk/
Na de opmeting kwam ik ook vooral terecht bij fietsen die een behoorlijke spacertoren nodig hadden om een beetje comfortabel te zitten. Na een tijdje zoeken kwam ik echter terecht bij Planet X, meer bepaald hun RT-57 model. Die zit mij als gegoten; lange headtube, relatief korte top tube en vrij lange seat tube. Misschien vind je daar ook wel je gading.
http://www.planetx.co.uk/