Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Lange benen, geen spacertoren

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18390
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2013 15:31

Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.


Een frame dat ik ook mooi en goed geprijsd vind is de Somec Rex. Dit frame is gemaakt van Columbus Spirit en dat is de crème de la crème op het gebied van stalen frames. De standaard maten zijn helaas te lang voor jou maar ik weet niet of en zo ja hoeveel je moet bijbetalen voor voor een frame op maat, dit is namelijk ook mogelijk. http://amorebici.de/somec-rex-rahmenset.html
Campagnolo Ultra Dork

bikerke
Forum-lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 16 dec 2013 16:27


kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 16 dec 2013 20:28

Ernie C. schreef:Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.
Versta me niet verkeerd, ik vind stijfheid voor de meeste hobbyiesten hopeloos overschat.
Ik heb naast mijn NoName titanium o.a. ook nog een oude Duell Zurigo die ik de afgelopen jaren wel eens in een clubkoersje of in de winter gebruikte en ik vind dat ding ruim voldoende qua stijfheid, ook bij hard aanzetten.
Hij ziet er nu zo voddig uit dat ik hem ga spuiten en als klassieker ga opbouwen met buiscommandeurs enzo.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18390
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2013 21:38

Mijn Basso Loto van SLX buizen vind ik ook stijf genoeg en is de fijnst sturende fiets die ik ooit gehad heb, dat komt volgens mij door framehoeken van 74/74 graden icm de dempende werking van staal. Dit fantastische sturen wordt wel redelijk in negatieve zin gecompenseerd door het belachelijk lage bracket waardoor je toch minder snel de bochten uitkomt dan je zou willen. Het geeft in ieder geval wel aan dat een frame niet super stijf hoeft te zijn om vertrouwen in de bochten te geven.

Dit neemt echter niet weg dat een frame van oversized buizen aanzienlijk stijver is en dat is zeker voor zwaardere/krachtigere (ben ik niet) rijders duidelijk merkbaar.
Campagnolo Ultra Dork

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 19 dec 2013 18:17

kees0251 schreef:
Ernie C. schreef:Sowieso zijn de frames van modernere oversized buizen een stuk stijver dan die van het oudere dunne type zoals SLX. Duurdere buizen worden alleen lichter niet stijver. Een frame van Reynolds 853 os is veel stijver dan van jouw Duell maar dat geldt ook voor Columbus Brain os uit '92.
Versta me niet verkeerd, ik vind stijfheid voor de meeste hobbyiesten hopeloos overschat.
Ik heb naast mijn NoName titanium o.a. ook nog een oude Duell Zurigo die ik de afgelopen jaren wel eens in een clubkoersje of in de winter gebruikte en ik vind dat ding ruim voldoende qua stijfheid, ook bij hard aanzetten.
Hij ziet er nu zo voddig uit dat ik hem ga spuiten en als klassieker ga opbouwen met buiscommandeurs enzo.
inderdaad, zwaar overschat

ben in menig criterium op het podium geland met een alan, zo flexibel als een dropstengel, maar geweldig goede grip vooral op natte stenen

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 19 dec 2013 18:43

Misschien is stijfheid op platte niet zo interessant maar in de bergen is het verschil heel groot. Een stijfframe kost niets meer en er zijn geen nadelen aan verbonden.
leuk van dat podium maar het is een drogreden.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 19 dec 2013 21:49

Ik zie geen voordelen in de bergen boven geen bergen qua stijfheid.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9467
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 dec 2013 22:45

kees0251 schreef:Ik zie geen voordelen in de bergen boven geen bergen qua stijfheid.
Nooit met 75+ km/u een berg afgereden? Een stijf frame scheelt toch aanzienlijk in het "daalgevoel". Ikzelf vond tenminste de overgang van mijn Colnago Dream naar mijn Cannondale Supersix erg merkbaar in de afdaling. Op het vlakke merk ik nauwelijks tot geen verschil.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 20 dec 2013 00:12

Ik daal elk jaar wel een paar bergen met 80+ af maar met welke fiets maakt me niks uit, last van fladderen ofzo heb ik nooit gehad, noch met oude stalen frames, noch met m'n niet erg stijve titanium frame.
Je moet voelen waar de grens ligt en die ligt voor mij altijd bij het wegdek....ik heb er ook weinig lol in om risico's te nemen.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43479
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 dec 2013 07:37

Een te stijf geheel vind ik niet fijn dalen. Het moet geen slap zwabberding worden, maar niet knalhard vind ik heerlijk.
De 1e generatie Pina Paris carbon vond ik tot op heden nog steeds mijn fijnste daalfiets.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 20 dec 2013 09:55

Daniel, wat is knalhard? De dogma die je nu hebt is 1 van de stijfste fietsen die er zijn, is die te hard?
Wat mij betreft kan het niet stijf genoeg en dan bedoel ik bergop staand hard aanzetten en spoorvast en zeker in de afdaling.
De enige fiets die ik verkocht hebt omdat ik die (veel) te hard vond is een aluminium Klein . Achteraf, nu met 25mm banden en een lagere druk had het misschien wel gekund. Ligt het niet aan de banden? Het nadeel van 23mm banden vind ik het gedribbel in de bocht, met 25mm is dat vrijwel verdwenen. Op snelheid voelt 25mm een stuk zekerder.

lee_malone
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2013 14:24

lee_malone 18 feb 2014 20:49

Ik ben 180 cm lang en heb een BBL van 90,5 cm.

Na de opmeting kwam ik ook vooral terecht bij fietsen die een behoorlijke spacertoren nodig hadden om een beetje comfortabel te zitten. Na een tijdje zoeken kwam ik echter terecht bij Planet X, meer bepaald hun RT-57 model. Die zit mij als gegoten; lange headtube, relatief korte top tube en vrij lange seat tube. Misschien vind je daar ook wel je gading.

http://www.planetx.co.uk/

Plaats reactie