Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

RIH Luxe terug ombouwen

moxenaar
Forum-lid

moxenaar 16 feb 2014 13:48

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden een RIH Luxe frame gekocht en heb daar een fixed gear van gemaakt, maar nu wil ik er graag weer versnellingen opzetten. Het is een oud frame met de shifters nog op de onderbuis. Volgens mij was dit model oorspronkelijk afgemonteerd met shimano 600. Aangezien ik afgelopen jaren alleen maar bezig ben geweest met baanfietsonderdelen heb ik vrij weinig verstand van racefietsen. Ik zal de fiets voornamelijk in de stad gebruiken en misschien af en toe een wat langere tocht mee maken. Hebben jullie tips voor me wat voor onderdelen ik het beste kan kopen? Alvast bedankt!

Groet Max

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 16 feb 2014 14:36

De standaard is inmiddels 11v, maar jouw frame heeft waarschijnlijk een uitvalmaat van 122 of 126mm. Dan passen alleen achterwielen met max 7v. Of je moet het frame naar 130mm op (laten) rekken. Je kunt dus ook kiezen om terug te gaan naar Shimano 600 o.i.d. Voor in de stad lijkt dat een prima keuze. Modern/nieuw materiaal lijkt een beetje misplaatst. Trapassen met BSA draad zijn er nog altijd, ook de passende cranks. Dus genoeg aanbod, nieuw en gebruikt.

Aanvulling. Voor de duidelijkheid: je moet de nokken op je buis gebruiken voor de montage van de stoppen voor de derailleurkabels. Deze dingen zijn in elk geval te koop bij Rose, maar ongetwijfeld ook bij een wielerspeciaalzaak. Ik heb ook nog ergens zo'n setje liggen.

moxenaar
Forum-lid

moxenaar 19 feb 2014 17:20

Ik heb het net even opgemeten, de uitvalmaat is 130mm. Dus dan zou ik moeten kiezen tussen 7v en 11v, hoewel ik denk dat 7v wel genoeg moet zijn voor in de stad. Ik heb zelf nog een campagnolo trapas met BSA draad liggen dus dat is geen probleem. Teruggaan naar shimano 600 lijkt inderdaad de makkelijkste oplossing, op marktplaats worden er ook genoeg setjes aangeboden die nog in staat in prima staat lijken te zijn. Moet ik bij aankoop van een derailleur/shifters/remhendels nog specifiek ergens opletten? Bv. slijtage van de wieltjes van derailleur? En hoe zit het met combinaties van cranks en cassettes ivm met de kettinglijn? In ieder geval bedankt voor je advies!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 feb 2014 17:58

130mm? Dat is mooi, dan is het frame ook niet zo oud. Als je aan de onderbuis blijft schakelen, kun je 7, 8, 9 of 10v kiezen, zij het dat je voor meer als 7v een ander achterwiel nodig hebt. Ik neem aan dat je het originele achterwiel nog hebt liggen, anders heb je sowieso een ander achterwiel nodig. Sunrace maakt een remschakelset voor stuurschakeling van €100 (m-gineering.nl). Gebruikt kan natuurlijk ook. Een vierkante campagnolo trapas is alleen met Campa of Miche cranks (zg. ISO maat) te combineren. De kettinglijn van materiaal van ca 25j geleden ontloopt elkaar weinig. ca. 43-44mm. 1 of 2mm verschil doet er niet toe. 5mm wel. Derailleurwieltjes die versleten zijn vervang je gewoon. Tackx biedt ze met kogellagers aan en met adapterringen, zodat die op vrijwel alle systemen passen. Een Shimano 600 achterderailleur heb ik ook nog liggen voor een zacht prijsje.

Plaats reactie