Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kettingvet voor gesloten kettingkast

Gebruikersavatar
roeliooo
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:21

Gebruikersavatar roeliooo 29 jan 2014 12:29

Hallo allemaal

Ik wil mijn simpele stadsfiets een onderhoudsbeurt geven maar loop tegen het simpel feit aan dat ik geen idee heb met welk middeltje ik de ketting moet smeren. Het betreft een GESLOTEN kettingkast.

Op mijn racer en mtb'er gebruik ik drylube in de zomer, en wetlube in herfst/winter.

maar een kettingkast is in principe redelijk dicht dus weinig kans op vervuiling van de ketting. Vandaar dat ik aan vet zat te denken, maar wat is gangbaar en betaalbaar ?

Wie kan mij helpen ??
Hier staat niks

i-mac

i-mac 29 jan 2014 12:39

Mits voorzichtig te werk gaan, is het afnemen van een kettingkast niet moeilijk. Smeren doe je dan met dezelfde middelen als een andere fiets.


let erop bij het ineen doen van de kettingkast dat de lipjes niet afbreken. Dat zijn de gevoeligste zaken. Vooral achteraan breekt het snel af. Je kan dat omzeilen door in de onderste en de bovenste achterkant een klein gaatje te boren. Mocht het lipje dan afbreken, kan je alles gemakkelijk bijeen houden met een snelspanner.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 29 jan 2014 12:47

Vet blijft veel minder lang zitten dan olie omdat het weggedrukt wordt naar mijn idee.
Ik zou gewoon de ketting om het half jaar smeren met zo'n plastic olieflesje die je overal kan kopen.
Bij het kleine tandwiel kan je met de fiets ondersteboven en aan de trappers draaiend de ketting voorzien van olie.
"Linnen" kettingkasten hebben vaak een afsluitbaar flapje met drukbutton in het doek bij het kleine tandwiel als smeeropening. Bij een harde kettingkast is vaak een gedeelte bij het achtertandwiel demonteerbaar voor dit onderhoud.
Laatst gewijzigd door henpaden op 29 jan 2014 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 29 jan 2014 13:05

Elk goedkoop smeermiddel voldoet. Het is toch een gesloten kettingkast. Dus laat die dure drylube's en wetlube's maar staan en koop bij Halfords of i.d. een goedkoop busje Kroon Oil. Ketting schoonmaken, indruppelen- klaar!
Vervolgens jaren niet meer naar omkijken....

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 29 jan 2014 16:06

zorgen dat de ketting redelijk schoon is
in oliën
overtollige olie met een doekje erlangs afhalen
vet erop
klaar

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 29 jan 2014 16:31

En laat dat vet erop dan ook maar weg want dat doet daar niks.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 29 jan 2014 16:35

roeliooo schreef: maar een kettingkast is in principe redelijk dicht dus weinig kans op vervuiling van de ketting. Vandaar dat ik aan vet zat te denken, maar wat is gangbaar en betaalbaar ?

Wie kan mij helpen ??
Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
Cheap light strong, choose two

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 29 jan 2014 22:59

kees0251 schreef:
roeliooo schreef:

Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!
gaat niet, bestaat niet!

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 29 jan 2014 23:47

Kaarsvet verminderd wel degelijk wrijving bijna vergelijkbaar met gangbare smeermiddelen. Het is een misvatting dat dit niet zo is.
Echter het word vrij snel uitgedreven en dat is de oorzaak van deze opvatting.
Wanneer je bv. een ketting regelmatig opnieuw voorziet van een nieuw laagje wax dan is het een smeermiddel met specifieke goede eigenschappen.

Zelf maak ik al jaren een smeermiddel voor de ketting op basis van paraffine, oftewel kaarsvet. Dat kost mij geen enkele euro.
Mijn kettingen gaan gemiddeld 4500km mee. (En ik vervang ze op tijd bij 0,75 "rek".)
Niet door omslachtig m'n ketting te demonteren en "uit te koken" in gesmolten kaarsvet maar heel simpel door voor iedere rit het spul op te brengen uit een plastic flesje met tuitje.
De was is opgelost in terpetine. In de winter is het mengsel te dik dus eerst even het flesje in warm water leggen.
Nooit meer door zand krakende en zwarte kettingen, je handen blijven mooi schoon, je ketting hoef je minder vaak te vervangen en je portefeuille raakt niet leeg...
Laatst gewijzigd door henpaden op 30 jan 2014 00:46, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 30 jan 2014 00:03

fredkarsten schreef:
kees0251 schreef:
roeliooo schreef:

Kaarsvet in een groenteblikje smelten, ketting erin en paar minuten laten liggen.
Laten uitdruipen en afkoelen> klaar voor een jaar.
echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!
Ja ja, op de ketting van een stadsfiets moeten we spul van 10€ per 100 gram smeren om 0,73 Watt te sparen....
Welk spul kost weinig en houdt het langste stand ZONDER onderhoud, daar gaat het hier om, en dat is kaarsvet.

Dig it man:
http://barndoorcycling.wordpress.com/20 ... hain-lube/

Hup Fred, laat nog eens je hersens spoelen, kunne we lache.... :D
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 30 jan 2014 07:52

fredkarsten schreef: echte onzin, de smerende werking van kaarsvet is minimaal!!!!
Squirtlube is een commerciëel smeermiddel met veel gebruikers. (en ordinaire parafine). Ik vind het niets maar dat kan liggen aan mijn smeergedrag.

@TS: wetlube, dry-lube is te strijdig met de zooi die al op je ketting zit.

Gebruikersavatar
roeliooo
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:21

Gebruikersavatar roeliooo 30 jan 2014 12:40

bedankt voor jullie antwoorden. ik weet genoeg :)
Hier staat niks

Plaats reactie