Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Specialized Toupe zadel

iamx12
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:52

iamx12 28 apr 2011 22:31

Hallo mede-renners,

Ik heb sinds kort twee nieuwe specialized fietsen en daar ook Specialized Toupe zadels bijgekregen. Het beste wat op de markt is schijnt.

Toch moet ik zeggen dat het wel erg harde zadels zijn. Is dat wel goed?

Ik heb hiervoor een Scott zadel gehad, maar door een aanrijding door een auto, heb ik deze fiets moeten inruilen voor een nieuwe racefiets. Op dit zadel kon ik uren achtereen heerlijk fietsen. Alleen zat er wel erg veel gel in het zadel.

Voor het specialized zadel ben ik opgemeten en heb de juiste breedte. 143 mm, deze maat had de Scott ook. Geen bijzonderheden tot dusver alleen is het zadel knoeterhard. Nu heeft de fietsenmaker verteld dat ik het zadel eerst moet inrijden en zitvlees moet kweken.

Nu lijkt het laatste wat overdreven omdat ik op de Scott al ruim 3 jr rondreed. En op dit zadeltype heb ik nu ook al ca. 500 km gereden, over zes dagen verspreid over ca 3 weken (fiets momenteel alleen in het weekend als gevolg van de aanrijding/herstel). Toch voel ik na ongeveer 60 á 70 km m'n zitbotjes. Niet pijnlijk maar voel de aanwezigheid van de botjes en de druk erop. Ben eigenlijk bang dat ik na 110 km en meer / bij hogere inspanning (wedstrijden) echt problemen ga krijgen op het zadel.

Het zadel bevat overigens ook wat gel en is qua stevigheid/vulling gelijk aan de Fiziks. Iemand ervaringen met deze klachten of is de gewennigsperiode veel groter?

Alvast bedankt voor jullie kennis

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5386
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 apr 2011 22:35

Als je na die 500km niet lekker zit op dat zadel heeft het waarschijnlijk geen zin om door te rijden op dat type zadel. Zadels zijn de meest persoonlijke onderdelen aan de fiets, de een vind iets een topzadel en de ander vindt het helemaal niets. Als je een zadel met wat meer gel fijner en beter vind zitten, dan moet je gewoon op zoek naar een vergelijkbaar zadel als die er op de scott zat.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

iamx12
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:52

iamx12 28 apr 2011 22:49

Dat is eigenlijk het probleem. Scott maakt geen zadels meer/geen losse verkoop.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37828
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2011 22:50

Ik heb een Toupe Gel: zit werkelijk perfect!! Stuk beter dan de normale Toupe.
Less is bore

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 28 apr 2011 22:51

Bel dan gewoon een aantal scott dealers op. Genoeg mensen die meteen het zadel laten vervangen door een zadel wat ze gewend zijn, dus misschien hebben die wel wat liggen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 29 apr 2011 00:43

Werd dat Scott zadel niet toevallig door een andere grote zadelfabrikant gemaakt? Je hebt wel eens van die oplages. Colnago heeft ook zadels maar dat zijn gewoon San Marco's. Dan wordt het makkelijker om hetzelfde zadel terug te vinden.

Toupés zijn niet het beste op de markt want ze breken te snel. Ik had er na 3 gebroken zadels genoeg van, ondanks dat ze wel goed zaten.

Plaats reactie