Klimtraining.
+1
Ik vraag me soms wel eens af waarom mensen die met een (volgens anderen dan) met een minder gangbare visie
hier meteen gecounterd worden. Er is mij uit het zakenleven een gezegde bijgebleven : je moet de hoofden niet tellen maar wegen.(dit in verband met vergaderingen) Hier moet een lachende icoontje bij
Ik vraag me soms wel eens af waarom mensen die met een (volgens anderen dan) met een minder gangbare visie
hier meteen gecounterd worden. Er is mij uit het zakenleven een gezegde bijgebleven : je moet de hoofden niet tellen maar wegen.(dit in verband met vergaderingen) Hier moet een lachende icoontje bij
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Dat zou ik ook zeggen. Tegen de wind in kun je uitstekend op zwaar verzet trainen bij lage RPM (rond de 70) Als ik klim draai ik een aanzienlijk lagere RPM dan tijdens een vlakke rit. Ook staan op de pedalen tijdens een klim is bij lage RPM veel beter te doen dan bij een RPM van 90+. Ik denk dat de TS zich kan verbeteren door bij lagere RPM's te trainen, tegen het omslagpunt aan. Als je het niet gewend bent is trappen bij een lagere frequentie wel even wennen....succes!nijkie schreef:Lekker tegen de wind in trappen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 nov 2013 20:11
Ollo allemaal,
Interessant wat dit draadje allemaal los maakt. Ga vooral door met deze discussie
.
Ik zal in de komende maanden het gros van de aanbevelingen proberen. Het tegen de wind in fietsen ga ik morgen doen. Heenweg wind tegen en dan de terugweg lekker wind mee.
Interessant wat dit draadje allemaal los maakt. Ga vooral door met deze discussie

Ik zal in de komende maanden het gros van de aanbevelingen proberen. Het tegen de wind in fietsen ga ik morgen doen. Heenweg wind tegen en dan de terugweg lekker wind mee.
Cube Litening Super HPC SL met Selle Italia SLR Tekno flow zadel. Wielen Carbon LesAlpes 4CMC SL
Goed zo en het bovenlichaam stilhouden en de benen het werk laten doen.yeti-alpha schreef:Ollo allemaal,
Interessant wat dit draadje allemaal los maakt. Ga vooral door met deze discussie.
Ik zal in de komende maanden het gros van de aanbevelingen proberen. Het tegen de wind in fietsen ga ik morgen doen. Heenweg wind tegen en dan de terugweg lekker wind mee.
Wordt je beresterk van.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
En goed bevallen vandaag?yeti-alpha schreef:Ollo allemaal,
Interessant wat dit draadje allemaal los maakt. Ga vooral door met deze discussie.
Ik zal in de komende maanden het gros van de aanbevelingen proberen. Het tegen de wind in fietsen ga ik morgen doen. Heenweg wind tegen en dan de terugweg lekker wind mee.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 nov 2013 20:11
Ik ben eigenlijk een marathonloper die de racefiets erbij heeft gepakt om souplesse training te doen als ik geen loop training heb. En dus zeker niet te zwaar. Echter bevalt het fietsen zo goed dat ik van de hele marathon terug gegaan ben naar de halve om meer te kunnen fietsen.
De afgelopen twee jaar dus vooral lekker en niet te zwaar fietsen. Gisteren dus een tocht van 70km met lange stukken wind tegen en een groot verzet. De laatste 20km waren zeker niet makkelijk omdat het nu geen souplesse meer is, en nu ik het als training qualificeer, moet ik zeggen dat ik me toch behoorlijk voldaan voelde toen ik thuis was.
Ga ik zeker vaker doen.
(Oh ja, spierpijn
)
De afgelopen twee jaar dus vooral lekker en niet te zwaar fietsen. Gisteren dus een tocht van 70km met lange stukken wind tegen en een groot verzet. De laatste 20km waren zeker niet makkelijk omdat het nu geen souplesse meer is, en nu ik het als training qualificeer, moet ik zeggen dat ik me toch behoorlijk voldaan voelde toen ik thuis was.

(Oh ja, spierpijn

Cube Litening Super HPC SL met Selle Italia SLR Tekno flow zadel. Wielen Carbon LesAlpes 4CMC SL
Volgens mij heeft het niet zoveel zin om heel veel met een relatief zwaar verzet te trainen voor het klimmen.
Bij het klimmen is de " coup de pedale" toch weer anders al bij het tegenwind rijden, daar moet je de eerste dag in de bergen toch altijd weer aan wennen.
Gewoon trainen op vergroting duurvermogen volgens de bekende paden is IMO de beste weg.
Bij het klimmen is de " coup de pedale" toch weer anders al bij het tegenwind rijden, daar moet je de eerste dag in de bergen toch altijd weer aan wennen.
Gewoon trainen op vergroting duurvermogen volgens de bekende paden is IMO de beste weg.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
En die bekende paden zijn? Ben een beginnend en opbouwend fietser en ben benieuwd daarna. Doefiets geeft wel wat leiddraad, maar bijvoorbeeld op de Tacx in de winter binnen? Wat is dan een beetje een goed schema om de basis te leggen en te vergroten hiervoor?kees0251 schreef:Volgens mij heeft het niet zoveel zin om heel veel met een relatief zwaar verzet te trainen voor het klimmen.
Bij het klimmen is de " coup de pedale" toch weer anders al bij het tegenwind rijden, daar moet je de eerste dag in de bergen toch altijd weer aan wennen.
Gewoon trainen op vergroting duurvermogen volgens de bekende paden is IMO de beste weg.
Over vlak met een zwaarder verzet tegen de wind in trainen is een andere mentale drempel waar je overheen moet dan een eindeloos stijgende weg die je op moet klimmen.
...uit eindelijk buiten adem raken over vlak waar je door kunt rollen zonder te trappen is anders dan buiten adem op een 10% klim en je ziet het einde nog lange niet....
...uit eindelijk buiten adem raken over vlak waar je door kunt rollen zonder te trappen is anders dan buiten adem op een 10% klim en je ziet het einde nog lange niet....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je buiten adem raakt dan ben je gewoon veel te hard begonnen. Een windkrachtje 5 in Nederland geeft je weinig kans om ff lekker uit te bollen, dan moet je ook gewoon druk op de pedalen houden.
Duur vermogen is gewoon het belangrijkste, maar zo nu en dan op een zwaar verzet (5+ minuten) tegen de wind in fietsen kan zeker geen kwaad.
Duur vermogen is gewoon het belangrijkste, maar zo nu en dan op een zwaar verzet (5+ minuten) tegen de wind in fietsen kan zeker geen kwaad.
- Italia_david
- Forum-lid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
- Locatie: Harderwijk
_O_ zelf vind ik het ook wel eens fijn om een echt zware lange rit te pakken van 200+km... de dagen daarna fiets je echt als een malleamclassic-fan schreef:Als je buiten adem raakt dan ben je gewoon veel te hard begonnen. Een windkrachtje 5 in Nederland geeft je weinig kans om ff lekker uit te bollen, dan moet je ook gewoon druk op de pedalen houden.
Duur vermogen is gewoon het belangrijkste, maar zo nu en dan op een zwaar verzet (5+ minuten) tegen de wind in fietsen kan zeker geen kwaad.

#passioneceleste #ridebianchi
Ik zie mezelf ook nog als een beginnende fietser, na slechts een jaartje ervaring. Dan leer je net een beetje waar het om gaat en hoe alles heet, bij wijze van spreken. Vooral dat ik heel erg veel nog helemaal niet kan en weet.
Wat voor mij (en misschien andere mensen ook) heel erg verwarrend is, is dat als je een vraag stelt, je wel vijf verschillende antwoorden kan krijgen. Allemaal geschreven vanuit de uitgangspositie van de beantwoorder zelf, meestal een veel ervarener fietser, of met een veel betere conditie. Moet ik me bijvoorbeeld aan het trainingsschema van Peter1981 houden dan kan ik netzo goed meteen aan de hartbewaking.
Als ik sommige mensen mag geloven is iedere week een stuk fietsen genoeg om de Mont Ventoux op te kunnen. Dat geldt vast voor iemand die al 20 jaar fietst maar het laatste jaar een beetje heeft laten versloffen en met een beetje duurtraining zijn oude conditie weer op pakt. Maar ik ga het niet proberen.
Over wat je in de winter het beste kunt doen zijn de meningen ook verdeeld; de een zegt het is de ideale tijd voor lichte duurtrainingen. De ander zegt juist als een beest gaan intervallen (desnoods op de sportschool) om kracht op te bouwen. Hoe is het nou?
Nou lees ik in deze draad ook weer dat expres trainen met een heel zwaar verzet nutteloos is, terwijl ik dat ook juist geadviseerd heb gekregen om kracht op te bouwen. Ik vind het vaak erg moeilijk om uit al deze schijnbare tegenstellingen te vissen wat voor mij het beste zou werken. Zoals Kees bijvoorbeeld refereert naar "de bekende paden"...zijnde? Ik fiets nog niet sedert de aftocht van Napoleon dus ik heb geen flauw idee.
Wat voor mij (en misschien andere mensen ook) heel erg verwarrend is, is dat als je een vraag stelt, je wel vijf verschillende antwoorden kan krijgen. Allemaal geschreven vanuit de uitgangspositie van de beantwoorder zelf, meestal een veel ervarener fietser, of met een veel betere conditie. Moet ik me bijvoorbeeld aan het trainingsschema van Peter1981 houden dan kan ik netzo goed meteen aan de hartbewaking.

Als ik sommige mensen mag geloven is iedere week een stuk fietsen genoeg om de Mont Ventoux op te kunnen. Dat geldt vast voor iemand die al 20 jaar fietst maar het laatste jaar een beetje heeft laten versloffen en met een beetje duurtraining zijn oude conditie weer op pakt. Maar ik ga het niet proberen.
Over wat je in de winter het beste kunt doen zijn de meningen ook verdeeld; de een zegt het is de ideale tijd voor lichte duurtrainingen. De ander zegt juist als een beest gaan intervallen (desnoods op de sportschool) om kracht op te bouwen. Hoe is het nou?
Nou lees ik in deze draad ook weer dat expres trainen met een heel zwaar verzet nutteloos is, terwijl ik dat ook juist geadviseerd heb gekregen om kracht op te bouwen. Ik vind het vaak erg moeilijk om uit al deze schijnbare tegenstellingen te vissen wat voor mij het beste zou werken. Zoals Kees bijvoorbeeld refereert naar "de bekende paden"...zijnde? Ik fiets nog niet sedert de aftocht van Napoleon dus ik heb geen flauw idee.
Veni. Vidi. Fietsie.