Dit jaar voor het eerst sinds 13 jaar, (toen ik eerstejaars neo-amateur was) voor het eerst weer met een doel op de fiets, de Marmotte! Ik heb na die tijd een tijd lang helemaal niks gedaan, in 2012 ongeveer 1000 km gefietst en afgelopen jaar ongeveer 2000 km met o.a. weekendje Limburg, alpen etc. gedaan.
Mijn vraag is: Wat te doen kwa voorbereiding, net als vroeger beginnen met een goede duurbasis leggen en daarna pas aan de interval of gelijk ook met wat interval beginnen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak vanwege werk maar 2x per week kan trainen, en daar dus redelijk beperkt in ben.
Hopelijk hebben jullie wat goede tips.
Voorbereiding Marmotte
- daniel1975
- Forum-lid HC
Eerst ff goed zoeken hier, kun je al heeeeeeel veel vinden.
En de basistraining heet niet voor niets de basistraining.....
En de basistraining heet niet voor niets de basistraining.....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Zoveel mogelijk basis met blokken rond omslagpunt erin verwerken. Hoe meer km's hoe beter.
What makes the boat go faster?
- Coulthard1984
- Forum-lid
Het gaat erom dat je de afstand aan kunt.
Ik schat in dat je er al snel 8 a 9 uur over gaat doen....?
Kortom, die afstand moet je aankunnen.
Daarnaast is de Marmotte een ander type tocht dan wanneer je hier in Nederland het zelfde aantal uren traint.
De Marmotte is een afwisseling van flink vermogen leveren (1 tot 2 uur bergop) en relatieve rust (20 tot 40 min. afdaling).
Dat vergt ook een iets andere conditie.
Daarnaast moet je weten waar je grenzen liggen. Je kunt op het begin wel wat winnen, maar je zal vooral veel verliezen als je op het einde volledige stuk gaat. Ga dus niet als een gek van start, maar houdt genoeg over voor de Alp.
Last but not least zal je moet wennen aan veel en eten en heel veel drinken op de fiets.
Dat klinkt gek, maar dat wordt vaak vergeten: wen eraan 70 gram KH per uur te eten en 2 liter per uur te drinken.
En dat moet je dan ook doen op een dag die vergelijkbaar is met de omstandigheden van de Marmotte: dus koeler in het begin en heel warm (/heet) tegen het einde van de tocht.
Dus:
1. duur basis
2. lengte van de training opbouwen tot afstand van de tocht
3. blokken van een uur a 1,5 uur in training voegen redelijk ruim onder je omslagpunt; zodat je deze gedurende de gehele tocht kan volhouden.
4. klim training doen; wennen aan het klimmen (bijvoorbeeld Limburg, of Ardennen, o.i.d.)
5. Aanwennen van veel eten en veel drinken tijdens training.
6. Trainen onder vergelijkbare omstandigheden.
Succes!
Ik schat in dat je er al snel 8 a 9 uur over gaat doen....?
Kortom, die afstand moet je aankunnen.
Daarnaast is de Marmotte een ander type tocht dan wanneer je hier in Nederland het zelfde aantal uren traint.
De Marmotte is een afwisseling van flink vermogen leveren (1 tot 2 uur bergop) en relatieve rust (20 tot 40 min. afdaling).
Dat vergt ook een iets andere conditie.
Daarnaast moet je weten waar je grenzen liggen. Je kunt op het begin wel wat winnen, maar je zal vooral veel verliezen als je op het einde volledige stuk gaat. Ga dus niet als een gek van start, maar houdt genoeg over voor de Alp.
Last but not least zal je moet wennen aan veel en eten en heel veel drinken op de fiets.
Dat klinkt gek, maar dat wordt vaak vergeten: wen eraan 70 gram KH per uur te eten en 2 liter per uur te drinken.
En dat moet je dan ook doen op een dag die vergelijkbaar is met de omstandigheden van de Marmotte: dus koeler in het begin en heel warm (/heet) tegen het einde van de tocht.
Dus:
1. duur basis
2. lengte van de training opbouwen tot afstand van de tocht
3. blokken van een uur a 1,5 uur in training voegen redelijk ruim onder je omslagpunt; zodat je deze gedurende de gehele tocht kan volhouden.
4. klim training doen; wennen aan het klimmen (bijvoorbeeld Limburg, of Ardennen, o.i.d.)
5. Aanwennen van veel eten en veel drinken tijdens training.
6. Trainen onder vergelijkbare omstandigheden.
Succes!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik ben de naam ff vergeten, maar de opvolger van zitvlees.nl bevat behoorlijk wat marmottetraininfo.
Ga daar eerst maar eens goed zoeken.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
http://doefiets.nldaniel1975 schreef:Ik ben de naam ff vergeten, maar de opvolger van zitvlees.nl bevat behoorlijk wat marmottetraininfo.
specifiek voor de marmotte:
http://doefiets.nl/blog/it-giet-oan!-la-marmotte-2014