Canyon
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Meer foto's: mijn 'oude' Ultimate CF met vcls 2.0
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Die zwarte bladen (om te beginnen buitenblad omdat ook ik daar de meest tijd op doorbreng) gaan er komen zodra versleten. Worden Praxisworks, nu ook in EU verkrijgbaar via Duitse THM.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
Dat zal inderdaad wel persoonlijk zijn en afhankelijk van hoezeer je een klimmer bent of niet. Dat binnenblad van 39 gaat er zeker komen. Zodra ik in op zijn minst heuvelachtig gebied ga fietsen zet ik de 34 er wel weer op.nijkie schreef:Je spreekt nu voor jezelf neem ik aan.evilhomer schreef:Wat een kul. Dat hangt helemaal van je fietsstijl af. Iemand die graag met een hoge cadans rijdt -- ik rij zelf bijvoorbeeld gemiddeld 95-100 rpm -- gebruikt zelden zijn buitenblad op het vlakke.remirom schreef:voor de rest zit je op het vlakke zo goed als altijd op je buitenblad, eens op buitenblad*11 ben je goed bezig
Een 34-binnenblad is volkomen zinloos tot pakweg het middengebergte. Alles wat daarbinnen valt (de Nederlandse vlakte maar zelfs de Limburgse en Ardenner heuvels) kun je prima af met een 39 binnenblad.
Sowieso hopen dat er voorlopig geen sneeuw gaat vallen zodat ik lekker kan genieten van mijn nieuwe fiets!
Als je het koud krijgt op de fiets moet je harder fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Is niet persoonlijk
je moet gewoon boven de 92 rpm zitten om efficiënt te draaien.
In de bergen in elk geval boven de 80
Het gaat om de overbrengingsverhouding, zolang je de toeren haalt is het goed (en de ketting niet helemaal scheef staat)
je moet gewoon boven de 92 rpm zitten om efficiënt te draaien.
In de bergen in elk geval boven de 80
Het gaat om de overbrengingsverhouding, zolang je de toeren haalt is het goed (en de ketting niet helemaal scheef staat)
excuseer, ik spreek voor de algemene meerderheid, er zijn natuurlijk altijd mensen die het anders doen.evilhomer schreef:Wat een kul. Dat hangt helemaal van je fietsstijl af. Iemand die graag met een hoge cadans rijdt -- ik rij zelf bijvoorbeeld gemiddeld 95-100 rpm -- gebruikt zelden zijn buitenblad op het vlakke.remirom schreef:voor de rest zit je op het vlakke zo goed als altijd op je buitenblad, eens op buitenblad*11 ben je goed bezig
Een 34-binnenblad is volkomen zinloos tot pakweg het middengebergte. Alles wat daarbinnen valt (de Nederlandse vlakte maar zelfs de Limburgse en Ardenner heuvels) kun je prima af met een 39 binnenblad.
In mijn geval, op het vlakke kom ik niet van die grote plaat af, je kan nog steeds een kadans aanhouden van 90 op je grote plaat en alsnog 27km/u rijden (bv op 50*21) vanaf snelheden daarboven (wat op het vlakke zeer normaal is op racefiets) blijf je zowiezo beter op je grote plaat.
Die 39 kleine plaat, ik woon in de vlaamse Ardennen en ik wil gerust eens zien wie er hier overal (netjes) bijblijft met zijn 39 als kleinste blad, ik weet alvast dat het niet de gasten zullen zijn die op het vlakke op hun klein blad liggen
Duurtraining: Binnenblad 39, gecombineerd met 17 t/m 14 kun je met een cadans van 95-100 rpm een lekker duurtempo rijden (met 39x14 rij je dan tot 35 km/u, hard zat voor duurwerk...). Licht, kort intervalwerk: Idem. Intensief interval: Buitenblad 53. Wedstrijd: Buitenblad 53.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?remirom schreef:
Die 39 kleine plaat, ik woon in de vlaamse Ardennen en ik wil gerust eens zien wie er hier overal (netjes) bijblijft met zijn 39 als kleinste blad, ik weet alvast dat het niet de gasten zullen zijn die op het vlakke op hun klein blad liggen
Less is bore
Als er toch volop discussies zijn over 39 vs 34... Ik overweeg ook om een 39 te steken i.p.v. van een 34 op mijn compact. Maakt dit nog uit voor de afstelling van de ketting en/of het schakelsysteem? (Wil graag zelf meer technische zaken doen op mijn racefiets...)
Als je niks doet met het buitenblad is opnieuw afstellen eigenlijk niet nodig. Ik merk vaak wel dat met een 34 de afstelling van de voorderailleur nauwer luistert dan met een 39. Ketting kan qua lengte vaak wel hetzelfde blijven maar hangt er net vanaf welke cassette je nu hebt en de lengte.
Overigens rij ik zelf een 52/42 in Nederland op de ene fiets en gaat mijn andere 'klim' fiets over naar een 52/36 setup met een 39 voor in de polder/heuvels.
Overigens rij ik zelf een 52/42 in Nederland op de ene fiets en gaat mijn andere 'klim' fiets over naar een 52/36 setup met een 39 voor in de polder/heuvels.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Nog even off-topic: Die algemene meerderheid zou ik niet te snel zeggen. Een cadans van 90 is aan de lage kant voor veel fietsers en de kettinglijn bij 50/21 is ook niet geweldig. Uitgaande van een cadans van 100 en 50/19 als uiterste op het grote blad, begint het bereik pas bij 33 km/h. Dan ziet het er al weer heel anders uit.remirom schreef:excuseer, ik spreek voor de algemene meerderheid, er zijn natuurlijk altijd mensen die het anders doen.evilhomer schreef:Wat een kul. Dat hangt helemaal van je fietsstijl af. Iemand die graag met een hoge cadans rijdt -- ik rij zelf bijvoorbeeld gemiddeld 95-100 rpm -- gebruikt zelden zijn buitenblad op het vlakke.remirom schreef:voor de rest zit je op het vlakke zo goed als altijd op je buitenblad, eens op buitenblad*11 ben je goed bezig
Een 34-binnenblad is volkomen zinloos tot pakweg het middengebergte. Alles wat daarbinnen valt (de Nederlandse vlakte maar zelfs de Limburgse en Ardenner heuvels) kun je prima af met een 39 binnenblad.
In mijn geval, op het vlakke kom ik niet van die grote plaat af, je kan nog steeds een kadans aanhouden van 90 op je grote plaat en alsnog 27km/u rijden (bv op 50*21) vanaf snelheden daarboven (wat op het vlakke zeer normaal is op racefiets) blijf je zowiezo beter op je grote plaat.