Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Van Colnago naar Canyon

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 29 nov 2013 20:45

Mijn vorige fiets was een Colnago Prima, maat 50s.
De fiets paste perfect.

Ik ben zelf 1.72m
Mijn binnenbenenlengte is 80cm.

Nu ben ik van plan een nieuwe fiets aan te schaffen. Namelijk de Canyon Ultimate CF SL.

Mijn vraag is nu, welke maat zal voor mij het beste passen?

Hierbij de geometrie van de Colnago Prima (Door de foto in een nieuw tabblad te openen is de foto leesbaarder):
Afbeelding

Hierbij de geometrie van de Canyon Ultimate CF SL(Door de foto in een nieuw tabblad te openen is de foto leesbaarder):
Afbeelding

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 29 nov 2013 21:51

Eerlijk gezegd is er niet veel te zeggen zonder je maten: algemene lengte, romplengte, armlengte etc etc.

Als ik jou was zou ik een bikefitting doen, kost je €35 ongeveer, maar kan veel sores schelen.

Ik ben sinds maart de tevreden bezitter van een 2013 Ultimate CF 9.0 Pro en deze gespecificeerd ahv zo'n bike fitting. Moet ik wel zeggen dat de uitkomst gelijk was als Canyon's eigen meettool. Die is er alleen niet meer op de site, geloof ik?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 nov 2013 07:53

Zonder verdere maten te weten, denk ik dat een XS voor jou de meest geschikte maat is. Een 10 of 11 cm stuurnok nemen en je zit ong hetzelfde als op de Colnago.
Je gaat wel van een comfortframe naar een iets racier frame, mn je balhoofdbuis wordt korter.
Hopelijk heb je nu geen spacers onder je stuurnok, anders krijg je wat meer spacers onder de Canyon.

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 30 nov 2013 11:53

@scottpch, ik zie niet precies hoe je op een XS uitkomt?

De canyon maat S heeft een zitbuis van 505mm. De XS heeft een zitbuis van 465mm.
Volgens mij heeft de Colnago een zitbuis van 513mm.

Ik ga ervan uit dat de "Ps" (Centre to Top) ook bij Canyon wordt gemeten als zitbuislengte.

Even ter verduidelijking van de geometrie van de Colnago heb ik een plaatje van de colnago site gepakt:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zelf een samenvattend overzicht gemaakt van alle drie de maten:
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 nov 2013 13:06

Bedoel je met je vraag:
Ik weet perfect de afmetingen van mijn vorige fiets, en de afmetingen van een mogelijke nieuwe fiets, maar ik weet niet hoe ik moet rekenen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 30 nov 2013 13:08

vergeet de zitbuislengte

de bovenbuis van de canyon in XS heeft ZEER VEEL veel slope (in mijn ogen voor het gezicht te veel)

het is aan de voorkant van het frame dat je vergelijken moet (stack)

nu is het jammer dat de colnago tabel geen stack aangeeft, ik schat dat die bij 54 cm ligt

een andere indicatie is de lengte van de balhoofdbuis 14,3 bij de 50s colnago

als je bij de canyon het stuur op dezelfde hoogte wilt als bij de colnago zou je de S canyon kunnen kiezen, stack = 54,6 balhoofdbuislengte 13,8

er wel rekening mee houden dat de standaard canyon bovenste balhoofdlager afdekking met 1,6 cm vrij hoog is
Laatst gewijzigd door IWC op 30 nov 2013 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 30 nov 2013 15:28

De S is voor jou de juiste maat.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2013 15:45

Precies en vergeet aub die zitbuislengte...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16309
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 nov 2013 18:32

GoldenRatio schreef:De S is voor jou de juiste maat.
amclassic-fan schreef:Precies en vergeet aub die zitbuislengte...
+1,
Lengte bovenbuis en balhoofdbuis zijn de belangrijkste maten bij een frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 30 nov 2013 21:36

Op de Colnago maakte ik geen gebruik van spacers. Met de Canyon maat S zal ik 0,5cm dieper zitten. Dit vind ik te verwaarlozen. Tevens is de bovenbuis 0,3cm korter wat ook minimaal is.

De Canyon maat S en colnago 50s lijken qua maat hetzelfde, of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 nov 2013 23:28

De colnago heeft een sloping van 4 cm, dus een 50S = een maat 54.En zoals hiervoor reeds is gesteld is de balhoofdbuislengte en bovenbuislengte (horizontaal gemeten)het belangrijkste gegeven. De hoogte van de zadelpen, boven het frame, zal voor wat betreft de looks, geen problemen stellen aangezien ook de canyon een slopingframe is.
Ik heb zelf bij de aankoop van een nieuwe fiets rekening gehouden met de maten van mijn colnago, nu tweede fierts., en alles paste perfect.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16575
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2013 23:30

De kortere bovenbuis icm de iets luiere zitbuishoek van de Canyon zouden er voor kunnen zorgen dat je een stuurpen van 1cm langer nodig hebt.

Zo als eerder gezegd is de constructie van het balhoofdstel vrij hoog bij de Canyon dus dieper zitten zal niet zo snel het geval zijn en één 0,5cm spacer is ook niet iets om je voor te schamen.

De verschillen zijn zo minimaal dat je je er echt geen zorgen om hoeft te maken.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie