Grootste krans op 9 speed cassette Shimano/Sram
Hallo allemaal,
Vanmiddag een set wielen overgenomen. Het zijn shimano wielen met shimano naaf en body.
Er is een 10 speed cassette gemonteerd (shimano CS 5700 (12-25), maar ik heb een Tiagra 9 speed achterderailleur op mijn fiets. Ik heb het wiel geplaatst en wat geschakeld, lijkt wel te werken, maar niet optimaal. Dus wil ik een 9 speed cassette monteren, maar dan wel één die
als grootste krans een 28 tandjes of liefst 30 tandjes heeft.
Mijn uiteindelijke vraag is dan ook wat is het maximum aantal tandjes dat de grootste krans kan hebben in combinatie met mijn derailleur.
Alvast bedankt voor de eventuele adviezen,
gr. Hans
Vanmiddag een set wielen overgenomen. Het zijn shimano wielen met shimano naaf en body.
Er is een 10 speed cassette gemonteerd (shimano CS 5700 (12-25), maar ik heb een Tiagra 9 speed achterderailleur op mijn fiets. Ik heb het wiel geplaatst en wat geschakeld, lijkt wel te werken, maar niet optimaal. Dus wil ik een 9 speed cassette monteren, maar dan wel één die
als grootste krans een 28 tandjes of liefst 30 tandjes heeft.
Mijn uiteindelijke vraag is dan ook wat is het maximum aantal tandjes dat de grootste krans kan hebben in combinatie met mijn derailleur.
Alvast bedankt voor de eventuele adviezen,
gr. Hans
Ridley Fenix C20- 2015 / MBK Super Mirage 105 / Giant XTC
Als je blijft trappen, kom je vooruit !
Op de Specializied Allez van mijn vrouw zit ook een Tiagra achterderailleur (wel 10 speed, maar ik weet niet of dat in deze context veel uitmaakt).
Hierop heb ik een 12-30 Tiagra cassette geplaatst, om in Italie iets meer reserve te hebben bij steviger klimwerk. Functioneert prima, geen gekke dingen tegengekomen.
Het kan alleen zijn dat je de derailleur mbv de B schroef(/boutje) iets lager moet zetten om te voorkomen dat het bovenste derailleurwieltje tegen het grootste kransje komt.
Hierop heb ik een 12-30 Tiagra cassette geplaatst, om in Italie iets meer reserve te hebben bij steviger klimwerk. Functioneert prima, geen gekke dingen tegengekomen.
Het kan alleen zijn dat je de derailleur mbv de B schroef(/boutje) iets lager moet zetten om te voorkomen dat het bovenste derailleurwieltje tegen het grootste kransje komt.
@flins
Bedankt voor de eerste info, misschien maakt een 10 speed achterderailleur wel iets uit, maar het is het proberen waard als ik een 9 speed cassette kan vinden met een 30 krans.
Bij mij ook bedoeld voor wat klimwerk in de zomer van 2014.
Bedankt voor de eerste info, misschien maakt een 10 speed achterderailleur wel iets uit, maar het is het proberen waard als ik een 9 speed cassette kan vinden met een 30 krans.
Bij mij ook bedoeld voor wat klimwerk in de zomer van 2014.
-
zohardmogelijk
- Forum-lid
Campag Veloce shifters werkt ook prima i.c.m. Shimano derailleurs
@peter1981
Ik neem aan dat jouw gegevens van shimano / campagnola komen. (fabrieksopgave)
Ik heb weleens gelezen dat je hier wel van af kan wijken met enkele tandjes, is dat bij iemand bekend?
@kees0251
Dit strookt dan met het antwoord van flins, eerder in dit topic.
@ zohardmogelijk
Misschien nuttige info, maar ik wil geen andere shifters, enkel een andere cassette.
Allen dank voor jullie inbreng.
Ik neem aan dat jouw gegevens van shimano / campagnola komen. (fabrieksopgave)
Ik heb weleens gelezen dat je hier wel van af kan wijken met enkele tandjes, is dat bij iemand bekend?
@kees0251
Dit strookt dan met het antwoord van flins, eerder in dit topic.
@ zohardmogelijk
Misschien nuttige info, maar ik wil geen andere shifters, enkel een andere cassette.
Allen dank voor jullie inbreng.
@wezep bedankt voor de tip. Kan een ATB cassette ook op een racefiets?
Sorry als dit een domme vraag is.
Bij Rose zag ik deze cassette:
SHIMANO cassette CS-HG50-9 = 11 - 30 (11-12-14-15-18-20-23-26-30)
Zou deze kunnen passen, of is het niets?
Ik heb verder nog niets in 9 speed met een 30 krans gevonden.
Sorry als dit een domme vraag is.
Bij Rose zag ik deze cassette:
SHIMANO cassette CS-HG50-9 = 11 - 30 (11-12-14-15-18-20-23-26-30)
Zou deze kunnen passen, of is het niets?
Ik heb verder nog niets in 9 speed met een 30 krans gevonden.
Aan allen het advies om je regelmatig bij te scholen door de zoekfunctie te gebruiken, want alle vragen en veronderstellingen bovenstaand zijn al talloze malen beantwoord. Vooruit dan, nog één keer:
Nee, een 9v shifter schakelt geen 10 kransjes.
Nee, de geometrie van 8v, 9v en 10v derailleurs is bij Shimano niet gelijk. Zou mooi zijn, of eigenlijk niet.
Ja, de CS-HG50 cassette is een recente toevoeging aan het programma en die past op de body. Het is zeer waarschijnlijk dat de 9v Tiagra derailleur ook 30t zal schakelen, dat ligt ook aan de maat en vorm van de derailleurhanger.
Ja, de 10v Tiagra derailleur schakelt standaard en probleemloos 30t en werkt met 9v shifters.
Ja, een mtb cassette past ook op de body van een racewiel. Allemaal dezelfde maat.
Nee, een 9v shifter schakelt geen 10 kransjes.
Nee, de geometrie van 8v, 9v en 10v derailleurs is bij Shimano niet gelijk. Zou mooi zijn, of eigenlijk niet.
Ja, de CS-HG50 cassette is een recente toevoeging aan het programma en die past op de body. Het is zeer waarschijnlijk dat de 9v Tiagra derailleur ook 30t zal schakelen, dat ligt ook aan de maat en vorm van de derailleurhanger.
Ja, de 10v Tiagra derailleur schakelt standaard en probleemloos 30t en werkt met 9v shifters.
Ja, een mtb cassette past ook op de body van een racewiel. Allemaal dezelfde maat.
@klimmer
Ik ga je advies zeker volgen, ik had al wat onderzoek gedaan, maar kon het juiste niet vinden. Ik zal wel verkeerde zoektermen hebben ingegeven. sorry voor het ongemak.
In ieder geval hartelijk dank voor je duidelijke en to the point uitleg, ik weet nu genoeg en wat mij betreft kan mijn topic
als volledig beantwoord worden gezien.
Nogmaals allen bedankt voor de bijdragen.
Gr. Hans
Ik ga je advies zeker volgen, ik had al wat onderzoek gedaan, maar kon het juiste niet vinden. Ik zal wel verkeerde zoektermen hebben ingegeven. sorry voor het ongemak.
In ieder geval hartelijk dank voor je duidelijke en to the point uitleg, ik weet nu genoeg en wat mij betreft kan mijn topic
als volledig beantwoord worden gezien.
Nogmaals allen bedankt voor de bijdragen.
Gr. Hans
Het is absoluut geen ongemak, maar een tweede natuur van mij om de fiets aan te passen aan de man/vrouw. Andersom lukt nauwelijks.Zeeuw54 schreef:@klimmer
sorry voor het ongemak.![]()
![]()