Over de wielersport en zijn beoefenaars.

traptechniek

snowboardje
Forum-lid

snowboardje 04 okt 2013 20:36

Hallo allen,

Sinds enige tijd ben ik begonnen met wielrennen. Nu heb ik een vraag over het trappen. Ik heb spd-pedalen en volgens is het net als bij andere pedalen dat je met de bal van je voet op de trapper vastklikt. Nu heb ik een vraag over de traptechniek. Ik ben geneigd, doordat je met de voorvoet vastzit, vooral het meest met mijn voorvoet rond te trappen. Is dit de juiste techniek of moet je juist bij het rondtrappen de hiel ook naar beneden drukken.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overbreng wat ik bedoel.
Als je met de voorvoet trapt gebruik je meer de kuitspieren ivm als je met de hiel naar beneden drukken trapt.

Ik ben benieuwd.

Groet,
Suus

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 04 okt 2013 20:59

Je moet rouleren, dus met de enkel werken, zodat de volle voet kracht kan zetten op de pedalen.

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 04 okt 2013 23:03

Ik zou zeker mijn voet plat houden en aanzetten in de richting van de beweging:
- bovenin naar voren
- dan duwen naar beneden
- onderin en achter trekken ..... juist hier heb je baat bij de klikpedalen

Rond trappen, dus. Houd een niet te zwaar verzet aan, want dat gaat anders goed zwaar worden. Cadans zo grofweg tussen de 95 en 100 houden.

Alleen duwen en niet trekken heeft wel als voordeel dat je been in de opgaande beweging even rust heeft. Vandaar dat ik over het verzet begon bij rond trappen.

jens.
Forum-lid

jens. 08 okt 2013 22:12

Met de hak naar beneden kan je meer kracht zetten. Vervolgens sleep/trek je je voet weer omhoog met je hak iets hoger en op het moment dat je kracht zet weer je hak richting beneden. En dan mooi draaien. En oefenen, want die techniek moet je gewoon vaak doen met je kop erbij en daarna gaat het vanzelf!

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 okt 2013 22:16

beelden zeggen vaak meer dan woorden; eerst wat uitleg
http://www.youtube.com/watch?v=P1j1j0tt ... re=related

en dat ziet er dan zo uit:
http://www.youtube.com/watch?v=FjdSJ-YrCcM
Afbeelding

Plaats reactie