Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Expander Giant TCR Composite

pieterd
Forum-lid

pieterd 28 sep 2013 15:06

Bij het lager zetten van het stuur van mijn Giant TCR Composite kwam ik het volgende tegen:
Afbeelding

Is het niet de bedoeling dat de "lip" van de expander op de bovenkant van de vorkbuis ligt?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2013 04:29

Ja, iets lossen, met kunststof hamer erin kloppen en weer vastzetten.

pieterd
Forum-lid

pieterd 30 sep 2013 19:23

Hoe krijg ik de expander los? Ik heb heel voorzichtig geprobeerd om hem met een 8mm inbussleutel los te draaien, maar kreeg er geen beweging in.

Afbeelding

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 01 okt 2013 06:01

Zo zou het toch moeten gebeuren. Zet wel even de stuurpen los, anders staat er teveel spanning op de vorkbuis. Stuur anders een mailtje naar Giant Benelux.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 okt 2013 14:31

Giant Benelux heeft hier niets mee van doen, als er iets aan mankeert moet je naar de verkoper. Gewoon de stuurpen even los draaien en dan wat meer kracht zetten met de grote inbus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pieterd
Forum-lid

pieterd 01 okt 2013 22:11

Bij nader inzien ga ik er toch niet zelf aan sleutelen, maar ga ermee terug naar de dealer.

Bedankt voor de reacties.

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 01 okt 2013 22:20

Ik gok dat er dieper in het gaatje een kleinere inbus past, die draai je los. Niet de bovenste.
Zo werkt dat althans bij mijn kcnc expander en die ziet er bijna net zo uit.
Trappe doe je met je benen.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 02 okt 2013 02:31

De vraag is waarom zit het zo? Is de vork soms iets tekort afgezaagd?
Dus zoals al is gezegd en je ook ging doen naar de dealer. Vraag dan ook om uitleg!

Om enige inzage te krijgen:

Zeer waarschijnlijk is het zo eentje als hier op de plaatjes.

Altijd de stem losdraaien voordat je iets met de expander doet.

Je hoeft hem maar enkele slagen te lossen om de middelste ring te ontlasten.
-Dus stem lossen
-Expander enkle slagen lossen
-Paar voorzichtige tikken met rubber hamer en zo zou die moeten zakken

-Dan de expander weer stevig aandraaien
-Topcap erop en stem afstellen/vastzetten

Afbeelding

jsparie
Forum-lid

jsparie 02 okt 2013 19:04

Ik lees hier over een rubberen hamer ? Zou ik niet doen. Bij het afstellen zat de expander blijkbaar niet helemaal goed vast en is door het aandraaien van de afstelbout omhoog getrokken. Met een inbus (al dan niet verdiept in de expander gelegen) moet deze eenvoudig en zonder kracht of rubberen hamer los gaan en vanzelf in de buis vallen. Dan weer vastdraaien.

Met een rubberen hamer forceer je mogelijk de carbon vorkbuis. Het zal zo'n vaart niet lopen, maar waarom het risico nemen ? Je slaat er niet voor niets geen ouderwetse stervormige moer in. Overigens kan het zo ook niet veel kwaad mits hij nu maar voldoende vast zit en er bij het afstellen voldoende ruimte is in de stuurpen of een daar bovenop gelegen spacer om de voorvork omhoog te trekken en het balhoofd juist af te stellen. Als die ruimte er niet is trek je de expander tegen de topcap en krijg je het balhoofd niet goed meer afgesteld.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 02 okt 2013 22:09

ja ja als je geen hamer nodig hebt omdat er genoeg speling is dan is er uiteraard geen andere kracht nodig maar ik denk dat je een verkeerde voorstelling hebt. Een kunstof hamer is juist speciaal bedoeld om met beleid dingen op z'n plaats te tikken. Bijv als je net iets meer gecontroleerde kracht nodig hebt dan bijv duwen je kan geven.

Komt bij kijken dat als ik het goed heb begrepen de Giant expander nogal een eigenwijs en lastig ding is en die misschien niet zomaar vanzelf zakt.

http://www.parktool.com/product/shop-hammer-hmr-4

Plaats reactie