Aanpassen samenstelling cassette Ultegra 6700 10s
Ik rijd met een 12-23, deze heeft een 18. De meeste kilometers worden weggemaald op 50/17-18-19, heerlijk.
http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... cs6700-10s
http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... cs6700-10s
Als ik de documentatie bekijk, zou het mogelijk moeten zijn. Maar, ja, ik ben geen expert in het wisselen van Shimano kettingwielkransjes. Dat laat onverlet dat door het veranderen van het schakelpatroon - slijpfacetten in de kransjes - de werking van de derailleur kan worden verstoord.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 799947.pdf.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 799947.pdf.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Volgens mij kan je de 13 niet weglaten bij de cassette die met een 12 begint(13 krans is afwijkend tov van de 14, 13 heeft ingebouwde spacer)
De 14,15 of 16 daarentegen kan je wel wisselen voor de 18 zonder dat dat een probleem oplevert, uiteraard heb je dan daar een iets grotere stapje dan normaal maar dat mag geen enkel probleem zijn!
De 14,15 of 16 daarentegen kan je wel wisselen voor de 18 zonder dat dat een probleem oplevert, uiteraard heb je dan daar een iets grotere stapje dan normaal maar dat mag geen enkel probleem zijn!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Daar heb je waarschijnlijk (zeker) gelijk in, tenzij die ingebouwde spacer op de 13 kan worden opgevangen door los(se) spacer(s), maar dat weet ik niet.cliors schreef:Volgens mij kan je de 13 niet weglaten bij de cassette die met een 12 begint(13 krans is afwijkend tov van de 14, 13 heeft ingebouwde spacer)
De 14,15 of 16 daarentegen kan je wel wisselen voor de 18 zonder dat dat een probleem oplevert, uiteraard heb je dan daar een iets grotere stapje dan normaal maar dat mag geen enkel probleem zijn!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het kan wel, maar lekker schakelen doet het absoluut niet. Dit vanwege het hyperglide systeem. De kransjes van (in dit geval) de 17 en de 19 zijn voor het schakelen op elkaar afgestemd. Als je daar een 18 tussen stopt, gaat schakelen tussen die drie kransjes niet soepel. Dan kun je beter een 12-23 aanschaffen, daar zit wel een 18 in.
Als je met een compact rijdt, is er helaas geen goed alternatief (namelijk 34/12) voor de 50/18. Als je een 39t voorblad hebt, kun je 39/14 rijden, dan heb je dezelfde verhouding.
Als je met een compact rijdt, is er helaas geen goed alternatief (namelijk 34/12) voor de 50/18. Als je een 39t voorblad hebt, kun je 39/14 rijden, dan heb je dezelfde verhouding.
Eenvoud kenmerkt het ware.
Dit is waar, maar ik zou hem zelf iets minder negatief in willen steken. Het kan, het werkt, maar het schakelen gaat iets minder lekker.canyon81 schreef:Het kan wel, maar lekker schakelen doet het absoluut niet.
Heb het zelf ook eens gedaan. Ik dacht het wel fijn te vinden om ook een 18 te hebben. Achteraf viel dit wel mee. Bij de volgende cassette heb ik hem gewoon weer weggelaten.
Ik zou het dus gewoon even proberen. Kransjes kosten een paar euro bij Rose. Dan kun je voor jezelf bepalen of de voordelen tegen de nadelen opwegen.
Moet ik hier dan uit begrijpen dat een 17 en 19 tandkransje in een 12-23 cassette verschillend zijn van deze in een 12-25 (of 12-27, of ..) cassette.
Of zijn de losse kransjes zoals bij Rose te koop , zo wie zo verschillend van de tandkransjes gebruikt in de volledige cassettes?
Dirk
Of zijn de losse kransjes zoals bij Rose te koop , zo wie zo verschillend van de tandkransjes gebruikt in de volledige cassettes?
Dirk
Zover ik weet zijn die kransjes in de verschillende cassette's inderdaad anders. Hoe je gaat herkennen welke achter elkaar horen te staan, geen idee, hopelijk kan iemand anders hier dat verduidelijken. Het gaat om de positie van de schakelhulpjes. Als je er zomaar een kransje tussen zet, zullen deze niet meer op de optimale positie zitten.ddetaey schreef:Moet ik hier dan uit begrijpen dat een 17 en 19 tandkransje in een 12-23 cassette verschillend zijn van deze in een 12-25 (of 12-27, of ..) cassette.
Of zijn de losse kransjes zoals bij Rose te koop , zo wie zo verschillend van de tandkransjes gebruikt in de volledige cassettes?
Dirk
Technische gezien schakelt je systeem inderdaad iets minder. Je zult er in de praktijk weinig van merken. Jarenlang met zelf opgebouwde cassettes gereden (ook een 18). Die pignon draait zo snel rond als je fietst, dat er weinig tijd voor ratelen overblijft.
ja heb het ook gedaan met een 11-28 cassette
de 11 weggelaten en de 12. daarna een 12 sluitkrans geplaatst met bijbehorende sluitmoer. en dan tussen de 17 en 19 de 18 geplaatst dus ook met andere moet dat kunnen.
in theorie is de schakelhulp niet op de goede plek maar in praktijk niks van gemerkt
de 11 weggelaten en de 12. daarna een 12 sluitkrans geplaatst met bijbehorende sluitmoer. en dan tussen de 17 en 19 de 18 geplaatst dus ook met andere moet dat kunnen.
in theorie is de schakelhulp niet op de goede plek maar in praktijk niks van gemerkt