Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Aksium, of toch iets anders?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 28 aug 2013 22:54

Ik ben volgens mij de ultieme Fulcrum fan :P
ene keer een uitstapje gemaakt naar Miche wielen ( axy connect) en dat waren zeker niet de goedkoopste na 1 jaar een busje van de spaaknippel losgelaten.
Ook jaar of 2 geleden de cosmic carbons gekocht ( de goedkoopste wel) en was daar totaal niet over te spreken had het idee dat het maar slappe wielen waren en dat hoge beviel al helemaal niet als er een zucht wind stond.

Momenteel gehad van fulcrum/campa de campa Eurus , 2x R7 , R5 en nu R3 en zelfs de R7 hebben dingen meegemaakt waar ik zelf zoiets had van nu moeten ze breken z`n klap als ze kregen en toen hadden ze niet eens een slag erin en na de Miche komt er dus nooit meer iets anders dan Fulcrum`s
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 28 aug 2013 22:57

Ben 90+ kg, heb 2 jaar lang op de Aksiums gereden zonder problemen. Alleen de aero spaken willen nog wel eens draaien, ze zijn dan niet meer aero ;)

Ook de stijfheid vond ik nog wel redelijk. Alleen bij gemiddelde snelheden van 33/34 per uur vond ik de stijfheid afnemen en natuurlijk bij het flink aanzetten na bochten etc.

Vaak ligt het wel/niet bombproof zijn van budget wielen ook wel eens aan het rijgedrag van de berijder... :)

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 28 aug 2013 23:28

Even de tijd nemen om meer van dit soort topics door te nemen. Dan pik je de genuanceerde reacties er tussen de campa religieuzen wel uit. Succes met de keuze van je wielen.

barthoo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 feb 2012 13:51

barthoo 28 aug 2013 23:39

Als ik goed geteld heb, is de rol drop inmiddels verdiend....

Maar even serieus... De fulcrum racing 5 spreekt in eerste instantie wel aan. Valt ook ruim binnen het budget. Ik vraag me alleen af of ik die witte naven niet een beetje te trendy vind...

Ik zie dat er ook een CX versie is, met beter afgedichte naven. Dat lijkt me (voor een zeer bescheiden meerprijs) een prima idee. Is er een goede reden waarom je deze CX versie niet in een gewone wegfiets zou zetten?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 aug 2013 08:15

Meerdere testen die ik van Campa / Fulcrum heb gelezen, raden de CX versies aan. In verschillende duurtestjes bleek er bij de gewone versie toch rotzooi bij de lagers te zijn gekomen.

Lastig trouwens is dat het ene wiel het andere niet is. Wielen (zeker de goedkopere) kunnen variëren van (te) slap tot redelijk stijf. Vandaar dat je bij veelgebruikte wielen zoveel verschillende ervaringen leest. Dat is niet alleen subjectiviteit en gebaseerd op rijdersgewicht en rijstijl, maar heeft ook te maken met werkelijke verschillen.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 29 aug 2013 17:44

Tilion:
Neem even de tijd om dit forum door te lezen. Er komen regelmatig foto's voorbij van nippels die door de velg worden getrokken. Dat kan je niet ontgaan zijn. Het gaat dan meestal om mavic aksium en mavic equipe.
De variatie in stijfheid is bij mavic aksium het grootst http://www.roadbike.de/laufraeder/test- ... latt.9.htm
Met een spreiding van 41% is het een gok wat voor wiel je koopt. Degenen met een stevig wiel hebben alleen maargeluk gehad.
Ik heb zelf een set gekocht waar een spaak vrijwel los zat, blijkbaar was het voldoende dat het wiel onbelast recht liep

mnslingerland
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
Locatie: Calgary, AB, Canada

mnslingerland 29 aug 2013 18:38

liever iets anders!

(zonder mijn mening/ervaring over Mavic weer te herhalen (ie verschillende topics op dit forum)) succes met de keuze!

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 29 aug 2013 19:22

@materialist.
Waar schrijf ik dat hij voor een mavic wiel moet gaan? Maar er is meer goeds op de wereld dan alleen campa.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5801
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 aug 2013 19:44

barthoo schreef:Ik zie dat er ook een CX versie is, met beter afgedichte naven. Dat lijkt me (voor een zeer bescheiden meerprijs) een prima idee. Is er een goede reden waarom je deze CX versie niet in een gewone wegfiets zou zetten?
Ik weet niet of dat extra rubbertje op het lager die prijsverhoging waard is.
Mijn ervaring met de gewone R5's is dat het heerlijke wielen zijn.
Na een jaar de lagers van de wielen vervangen voor SKF-lagers.
Sindsdien geen lagerproblemen.
De Campa/Fulcrum-lagers zijn gewoon wat minder als je er mee door weer en wind rijdt.
Voor mijn geen andere 'budget' wielen meer.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 29 aug 2013 19:46

tilion schreef:@materialist.
Waar schrijf ik dat hij voor een mavic wiel moet gaan? Maar er is meer goeds op de wereld dan alleen campa.
Meer goeds dan alleen Campa.
Begint het met een F ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16425
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2013 20:09

FFWD? ;)
Campagnolo Ultra Dork

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 29 aug 2013 21:24

ik heb fulcrum racing 4 aangeraden. Maar ik heb geen campa religie, mijn geloof is handgespaakt. Maar dat is een hele andere discussie en ook een stuk prijziger.
Als je ook met slecht weer rijdt zou ik een CX versie nemen. Ik heb achteraf spijt dat ik dat niet heb gedaan. Nog geen problemen gehad maar de lagers liggen in de gewone versie wel erg kwetsbaar voor een pekel winter.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

Plaats reactie