Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Omvang/spiermassa dijbeen/bovenbeen verminderen

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 16 aug 2010 19:37

Het idee van veel herhalingen en veel sets met weinig rust is dat de snelle vezels vermoeid raken waardoor de langzame het moeten overnemen. En die langzame vezels wil je trainen als renner. (bij een sprinter is dit een ander verhaal).
Dus zeker meer dan 15 herhaling doen.
Bij het trainen met weinig herhalingen en hoge gewichten wordt de bloedtoevoer juist wat afgeknepen door de spieren. Bij lagere gewichten en meer herh. neemt de doorbloeding toe.
20 herhalingen heeft zeker wel met kracht te maken alleen moet je niet na 3 setjes stoppen.
Ga maar eens googlen op krachtuithoudingsvermogen, er is zat info over te vinden

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 16 aug 2010 20:22

Ik doe in de winter altijd circuit training (losse gewichten hoog tempo) en dan beginnen we met 25 herhalingen met borst, buik en benen. Door elkaar. Hierna eerst alle oefeningen voor die spiergroepen achter elkaar. Dit wordt opgebouwd tot 50 herhalingen vlak voor de zomer.

A bad day on the bike is better than a good day at work.

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 17 aug 2010 01:25

Hallo Otje,

Spiermassa afvallen om misschien iets eerder boven te zijn met een beklimming? Nu "Vino" look? En die rijd en klimt niet hard genoeg?
Als jij makkelijk spierweefsel aanmaakt zou ik daar maar vooral van genieten. Eerst maar eens kijken om zoveel mogelijk vermogen in je cranks te kunnen pompen. Als ik jou was zou ik me daar maar leuk op richten. Ten koste van spiermassa proberen een beetje gunstiger specifiek vermogen te krijgen om de "Marmotte" misschien een 10 minuten sneller te rijden zou ik nooit doen.

Op zich is meer (als je nu nog niet zoveel doet) duurtraining altijd goed. Dat zou de spiermassa opbouw iets in toom kunnen houden.
Vooral veel fiets plezier.
En in het vlakke Nederland is meer absoluut vermogen bijna altijd leuker dan iets meer specifiek vermogen.

Groet Gert-Jan
Redelijk snel fietsen is best grappig.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 26 aug 2010 11:58

Lees niet of jouw dijen (en de rest) net zo ’droog’ zijn als die van Vino.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

ariekralt
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2010 13:42

ariekralt 16 nov 2010 15:36

ik heb hier ook last van, maar ik weet zeker dat er net zoals bij mij ook vroeger veel vet heeft gezeten. Als je dan krachttraining doet val je af maar zet je ook vet om in spier en dat is zwaarder. Je moet dus goed een afweging maken tussen gewicht en kracht.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 16 nov 2010 18:08

Je kan vet niet omzetten in spier...

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 18 nov 2010 12:15

Dan vet verbranden en spieren aanmaken;)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 18 nov 2010 13:02

[quote="H&H"]Dan vet verbranden en spieren aanmaken;)[/quote]

En laat krachttraining nou ongeveer het minste zijn wat je kan doen om vet te verbranden :)

Omvang bovenbeen verminderen:
In geval van veel aanwezig vet: duurtraining
In geval van veel aanwezig spier: ook duurtraining :)

Krachttraining met minder dan 10 herhalingen is meer gericht op explosiviteit en spieropbouw en dus in wezen ongeschikt om massa kwijt te raken. Dat soort dingen ga je eigenlijk alleen doen wanneer je pure power nodig hebt (baansprint). En dan moet je juist blij zijn met elke kilo spier (nuttige, dat wel) die je erbij kan krijgen.

Sommigen hebben ook meer aanleg voor spieropbouw, die kijken naar een halter en hebben direct een kilo spier erbij. Dan hoef je ook niet nodig aan de KT of je moet een andere discipline zoeken :)

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 18 nov 2010 13:11

Deslok heeft verstand van zaken !

een goede training met een aangepast dieet!


als je uit de laatste posts de juiste dingen filtert dan denk ik dat je doel makkelijk moet kunnen halen .


trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 nov 2010 12:48

Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar om hoeveel kilo gaat het.

Als je die bouw hebt is het vaak redelijk nutteloos om dat proberen tegen te gaan, daar gaat de prestatie meestal niet van vooruit.

Als hushovd of cancellara 10kg gaan afvallen gaan ze echt de tour niet winnen, want dan leveren ze ook veel minder vermogen.

Daarnaast denk ik dat mijn vrouw me uit huis stuurt bij een "contador" figuur. Maar dat geheel off topic



Plaats reactie