Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sensa

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 21 jun 2013 13:29

Ik heb expres een iets meer comfort houding gekozen dan racie aangezien ik anders last ga krijgen met mijn onderrug. Hiervoor heb ik de horizontale stuurbuis 1 cm korter genomen. Dit heeft dan toch niet met de maat vd fiets te maken of heb ik dat mis? Die racie houding had ik nl meer op maat 58 maar dit ga ik geen lange tocht volhouden. Ik zal als ik straks 'hulp' heb proberen fotos te plaatsen met 2 handen op het stuur.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 jun 2013 13:39

Lijkt me dat je toch wel een tikkie krommer zal zitten wanneer je niet leunt, je rechter arm is nu ook heel erg gestrekt namelijk, dat is niet echt ontspannen en zeker niet relaxed als je over een niet gladde we heen rijdt. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 21 jun 2013 13:57

flores schreef:
Jaap Telder schreef: Onder in de beugel zal in de meeste gevallen de rug (bijna) horizontaal moeten zijn, het is tenslotte een racefiets.
... en dan lijkt het me, dat je knieën dan toch wel je ellebogen raken.
Dat gebeurt bij mij niet, mijn knieën gaan tussen de ellebogen door of je moet wel erg wijdbeens gaan fietsen lijkt me.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2013 14:05

Rug horizontaal lijkt me wat overdreven voor een toerfietser. Van de foto's krijg ik de indruk dat de stuurpen wel wat langer mag, verder omhoog hoeft het stuur zeker niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jun 2013 15:10

Mijn eerste indruk was een te kleine fiets, zo als je rechtop zit. Ik ben bang dat als je in de race-houding gaat zitten de ellebogen met de knieën in aanraking komen, dat is toch echt niet de bedoeling. Maar ben het met Sjoerd eens dat het afsteunen met een hand de juiste zitpositie niet bevorderd. Mijn advies is laat een meting doen door een goede racefietsenmaker. Kijk ook eens op http://www.bikefitting.com/Dutch/System ... ction.aspx.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 jun 2013 15:59

amclassic-fan schreef:Rug horizontaal lijkt me wat overdreven voor een toerfietser.
Met die idiote wind dit jaar niks overdreven aan ;)

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 21 jun 2013 19:06

Jaap Telder schreef:Ik vind de zithouding in alle foto's veel te rechtop, alsof je op een gewone stadsfiets zit.
Onder in de beugel zal in de meeste gevallen de rug (bijna) horizontaal moeten zijn, het is tenslotte een racefiets.

Afbeelding
Hoe krijg je je rug platter? Is dit juist door de horizontale stuurpen te verlengen (waardoor je dus meer moet reiken) of je stuur te verlagen (waardoor je dieper komt)?
Of misschien een derde optie je zadel naar achteren te zetten?
Ben niet heel ervaren hierin en hoor graag wat nou de gevolgen zijn van dit soort veranderingen. Het is een vak op zich merk ik al ;)

Ludo1
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:59

Ludo1 21 jun 2013 19:31

De 2e fotoshoot van vandaag ;)
Thanks voor de logische tip om 2 handen op het stuur te plaatsen. En dank voor de nuttige reacties :) Met dit weer kun je beter over fietsen praten dan in de regen rijden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat dit een beter beeld geeft.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 21 jun 2013 19:36

kan me in het commentaar van amclassic vinden je bent net als ik toerfietser en we rijden geen wedstrijden.
dan hoef je niet zo plat te liggen op je fiets zeker als je al aan geeft gauw last te hebben van je rug.
Zou er eerst zo op fietsen dan het advies van amclassic opvolgen

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 21 jun 2013 20:06

Lijkt me vrij oke toch. Had zelf een spacer verwijderd, en het zadel een cm. omlaag gezet, maar dat is persoonlijk. Heb ongeveer dezelfde afmetingen, maar ben dan ook voor een 58 gegaan..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2013 20:34

Orlok schreef:Mijn eerste indruk was een te kleine fiets, zo als je rechtop zit. Ik ben bang dat als je in de race-houding gaat zitten de ellebogen met de knieën in aanraking komen, dat is toch echt niet de bedoeling. Maar ben het met Sjoerd eens dat het afsteunen met een hand de juiste zitpositie niet bevorderd. Mijn advies is laat een meting doen door een goede racefietsenmaker. Kijk ook eens op http://www.bikefitting.com/Dutch/System ... ction.aspx.
Bikefitting.com is een waardeloos systeem wat niet meer dan een grove indicatie geeft. Die indicatie heeft de TS niets aan, want dit frame is wel de goede maat voor 'm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2456
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 jun 2013 21:09

Ik zou eerst proberen zoals de fiets nu is afgesteld.
Als je lichaam, en vooral je rug gewend zijn aan de houding en je hebt geen pijntjes, kun je altijd beginnen met het stuur wat lager te zetten. Misschien met behulp van spacers van een halve cm, telkens een beetje dieper proberen te gaan zitten.

Plaats reactie