Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velg indicator bijna weg! wat nu?

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 31 mei 2013 09:06

Van mijn Shimano Dura Ace CL24 is de indicator op de velgrand bijna weg. Versleten dus. Nu vroeg ik me af: wat betekent dit nu? Wat is het risico? Hoe lang kun je hiermee doorrijden? ik ben zeer tevreden over deze wielen en de naven zijn een van de beste op dit gebied. Zou zonde zijn om ze weg te moeten doen omdat de velgrand versleten is.

gr
IBAN

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2013 09:24

Je kan er mee door rijden tot de velgrand een keer sneuveltje. Hoop ik voor jouw dat dat niet in een afdaling is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16037
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mei 2013 09:52

IBAN schreef:Van mijn Shimano Dura Ace CL24 is de indicator op de velgrand bijna weg. Versleten dus. Nu vroeg ik me af: wat betekent dit nu? Wat is het risico? Hoe lang kun je hiermee doorrijden? ik ben zeer tevreden over deze wielen en de naven zijn een van de beste op dit gebied. Zou zonde zijn om ze weg te moeten doen omdat de velgrand versleten is.

gr
IBAN
Als ik jou was erg voorzichtig zijn en andere wielen steken.
Heb ooit eens een fietsmaat zijn remblokken door zijn velg weten remmen.
Stond direct (is echt direct) stil.

Serieuze valpartij als gevolg.

Mogelijk kun je de naven hergebruiken voor een handgespaakte wielset.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4744
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 mei 2013 10:13

De velg is nu eenmaal een essentieel onderdeel van een wiel, als deze versleten is moet je die vervangen, hetzij de velg, hetzij het volledig wiel. Heb nog niet zo lang geleden zo'n velg uit een dura-ace wiel voor iemand vervangen.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 31 mei 2013 10:53

@ lugosi. Wat zijn de kosten als je de velgen vervangt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12704
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2013 11:55

IBAN schreef:@ lugosi. Wat zijn de kosten als je de velgen vervangt?
Dat antwoorden van FM,s zijn vaak. Dan kan je net zo goed een nieuw setje bestellen.
Volgens mij iets van 250 - 300 euro voor een losse velg.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 31 mei 2013 12:07

Je kan ook kijken of je wat op de 2ehands markt kan vinden, de 7850 serie wordt nog wel eens aangeboden
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4744
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 mei 2013 12:09

IBAN schreef:@ lugosi. Wat zijn de kosten als je de velgen vervangt?
Geen idee van, de eigenaar ging een nieuwe velg laten spaken bij een (gerenommeerde) fietsenwinkel, bleek dat ze het wiel niet terug in orde kregen(zelfs niet na heraaldelijk terugkeren). Dan heeft de man het wiel bij mij gebracht en heb ik het gedemonteerd en opnieuw gespaakt. Ik weet niet wat hij betaald heeft voor de velg, blijkbaar vond de eigenaar het de investering wel waard.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 01 jun 2013 19:14

Als de wielen je goed bevallen en de naaf en het andere wiel zijn nog goed, probeer dan bij de FM een losse velg te bestellen die hij voor je inspaakt met je huidige spaken en naaf. Bij mijn Mavic wielen is ook alleen één velg kapot, vind het zonde om daarom de hele set weg te doen en heb dus een losse velg besteld. Alleen jammer in dit geval dat de levertijd extreem oploopt...

Als de andere velg ook al een eind heen is, tja, dan is het misschien economisch gezien verstandiger om een heel nieuw setje te kopen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5386
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2013 21:25

Ik zou een nieuwe set wielen kopen. De naven van je huidige set zou ik dan door een wielbouwer in een willekeurige aluminium velg laten spaken. Zo heb je meteen een mooie degelijke trainingset die nog tijden mee kan. De prijs van de losse velgen is waarschijnlijk zo hoog dat het niet echt economisch is om die te vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie