Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpenverlenger?

jazzmozz
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2013 16:11

jazzmozz 28 mei 2013 16:23

Begin deze winter ben ik met wielrennen begonnen. Ik heb een tweedehands Pinarello met een carbon voor- en achtervork gekocht. Ik ben al bij een bikefitter geweest en die heeft de boel goed afgesteld (denk ik; hij heeft er echt de tijd voor genomen). Inmiddels ben ik een stuk of 20 ritten van meer dan 2 uur verder en ben nog steeds bezig met het vinden van de meest comfortabele houding. Met name mijn handelen beginnen na verloop van tijd te tintelen/pijn te doen. Het zou natuurlijk kunnen dat mijn lijf nog steeds moet wennen aan de wat onnatuurlijke houding op een racefiets, maar ik heb het vermoeden dat mijn stuur net iets te laag staat. Die zou nog wel een centimeter naar boven mogen. Die bikefitter liet dat ook al doorschemeren en op internet kom ik ook hier en daar tegen dat pijnlijke/tintelende handen het gevolg kan zijn van een te laag stuur. Enige punt is dat er geen ruimte meer is om spacers ertussen te plaatsen. Is het mogelijk om een stuurpenverlenger in de fiets te zetten? Zo ja, waar moet je dan allemaal op letten?

ori53
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:11
Locatie: Amersfoort

ori53 28 mei 2013 17:01

Meeste stuurpennen hebben een hoek van 6-10 graden en meestal wordt ie met de punt naar beneden gemonteerd.

Draai de stuurpen eens om, punt komt dan omhoog. Wellicht biedt dat soelaas. Kan je van daaruit verder werken.

Of tijdelijk een 0 graden stuurpen monteren; verschil in hoogte zal dan minder drastich zijn.
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......


Pegoretti Mxxxxxo
Cube Nuroad

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 mei 2013 17:04

Welkom op 't forum! Mocht je inderdaad 'te diep' zitten (kan heel goed een kwestie van wennen zijn), dan is zo'n 'verschrikkelijke' stuurpenverlenger niet de eerste optie waar je IMHO aan moet denken. Je fiets heeft waarschijnlijk een -6 graden stuurpen. Die kun je omkeren (tenzij dat al gebeurd is :( ), waardoor je zo'n 2 cm aan 'hoogte' kunt winnen. Je komt dan wel iets (+/- 6 mm, afhankelijk van de lengte van de stuurpen) dichter op het stuur te zitten (is misschien ook comfortabeler). Dus, door het simpel omdraaien van de stuurpen kun je zonder kosten eens uitproberen of je klachten minder worden.
Met dit hulpmiddel kun je grafisch weergeven wat het effect is van het 'omkeren' van de stuurpen. Je kunt dan misschien zelfs nog wel een spacer tijdelijk boven de stuurpen plaatsen, mocht je door het omkeren van de stuurpen te hoog komen te zitten.
Je kunt ook nog proberen eens een poos niet 'in de beugel' te rijden, maar met je handen op het stuur of op de shifters en kijken of je probleem dan minder snel optreedt.
60 x Ventoux

jazzmozz
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2013 16:11

jazzmozz 28 mei 2013 17:19

Sorry, misschien heb ik de verkeerde terminologie gebruikt. De stuurpenverlenger is bij mij al omgedraaid en wijst schuin naar boven. Wat ik bedoelde is de verticale pen van je stuuras (als ik het zo kan noemen) die je voorvork verbindt met wat jullie de stuurpenverlenger noemen en die dus door het frame van de fiets loopt.. Dus zoiets als dit? http://www.fiets-onderdelen-online.nl/E ... ng-Up-Down" onclick="window.open(this.href);return false; of deze http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... s/03169752" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 28 mei 2013 18:20

Als je stuurpen is omgekeerd en je hebt ook nog zo'n verlenger van je vorkpen nodig, dan lijkt me dat je op een verkeerde maat zit of dat de geometrie van deze fiets niet bij je past. Het stuurgedrag lijkt me ook niet fijn bij zijn vorkpenverlenger.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38160
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mei 2013 18:29

+1
Less is bore

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 28 mei 2013 18:30

Voor het juiste begrip van de terminologie is het misschien handig om te weten wat nu precies wat is. Nu, wat jij denkt dat de stuurpenverlenger heet is in feite de stuurpen. Als je hoger wilt zitten kun je, als alle mogelijkheden op stuurpengebied gepasseerd zijn, inderdaad je toevlucht nemen tot een "stuurpenverlenger",een in feite verkeerd gekozen naam omdat het eigenlijk een stuurpenverhoger is. Deze monteer je dus op of in je voorvorkbuis,"het gedeelte van je voorvork dat door je frame loopt". Maar, zoals "legrimpeur" al aangeeft, montage van zulks wordt in wielerkringen alom beschouwd als een ernstige overtreding van de wielergeboden.
Dus, als je je daar wat aan gelegen wil laten liggen, doorbijten! Zo niet, laat ze het uitzoeken en doe waar jij je goed bij voelt.http://www.fiets.nl/forum/posting.php?m ... =2&t=55256#" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 mei 2013 19:20

Ik ga ervan uit dat je geen spacers meer boven je stuurpen hebt?

Als je echt te laag zit zou ik je aanraden om een stuurpen met een ander hoek te kiezen. Normaal is volgens mij 6 graden maar als je eentje van 17 graden wijzend naar boven dan kom je waarschijnlijk al 1cm hoger uit.

Een andere optie is een stuur zoals onderstaand monteren, dat is net iets hoger.
Afbeelding

Ander opties zijn structureel (en ook esthetisch) niet aan te raden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16380
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mei 2013 10:04

Als het alleen om tintelende handen gaat zou ik eerst eens beginnen met goede handschoenen en een lekker dik stuurlint, eventueel met gel pads er onder. http://www.bikezone.nl/Webwinkel-Produc ... rlint.html
Campagnolo Ultra Dork

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 29 mei 2013 11:40

Of je buik en rugspieren trainen. Het is wel een racefiets, als je recht op wil zitten kun je beter een toerfiets nemen. Een centimeter maakt trouwens weinig verschil, doe je zadel een centimeter naar beneden en je hebt hetzelfde effect. Kijk dan of er iets verbetert is.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2465
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 mei 2013 13:13

Een stuurpenverlenger? Ik dacht nu ga ik iets bijleren, een "ding" dat de lengte van je stuurpen laat toenemen! :o
lol, neen waar jij het dus over hebt, is een "ding" dat je vorkbuis langer maakt (zoek maar eens op "Fork extender").
Zitten er al spacers onder je stuurpen nu? Zo ja hoeveel cm?
Indien er al een aantal spacers onder je stuurpen zitten gemonteerd, je stuurpen al omgekeerd gemonteerd is +6°, en je nu ook nog eens een fork extender nodig hebt, dan ... zit je wel duidelijk op het verkeerde frame.

"je zit trouwens in het verkeerde subforum" anyway welkom ;)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 mei 2013 22:24

Onder meer Rose heeft stuurpennen (dus stuurpenverlengers) met een hele steile hoek, bijvoorbeeld:
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-pro-s ... aid:297681" onclick="window.open(this.href);return false;

Hiermee win je gemakkelijk veel centimeters, maar opgelet, het stuurgedrag is wel anders.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie