Alles over vakanties op én met de fiets

Classico Boretti 2013, wat vonden jullie ervan

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 06 mei 2013 14:58

fietser1972 schreef:
dickygiovanni schreef:Zo kwam ik per ongeluk tussen de fietsende polonaise van de Amstel toertocht enkele weken geleden. Je schaamt je inderdaad dood dat je op een fiets met krom stuur zit. Binnen 5 minuten was ik 2 keer de berm ingereden, en had bovendien ternauwernood een vliegende bananenschil kunnen ontwijken. Ik wist dus binnen 5 minuten weer waarom ik me hier doorgaans niet in meng, en sloeg een rustig paadje in..
+1 Dit is precies waarom ik niet meer aan toertochten meedoe. Ik wil daar niet mee geassocieerd worden. Ik zet daarom al enkele jaren lekker mijn eigen route uit op de Garmin, neem genoeg eten en drinken mee voor een tocht van 150km en houd het inschrijfgeld lekker in mijn zak.

+1 Ben blij dat ik zelf mijn weg kan vinden en lang geleden het besluit heb genomen mij niet merr te vertonen bij dit soort evenemente. Helaas kom ik de groepen met wannabie profs tegen, met alle risico's van dien. Ik heb dan helaas last van plaatsvervangende schaamte.

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 06 mei 2013 18:56

Helaas kwam ik gisteren ook tijdens mijn rondje in tegengestelde richting heel wat deelnemers tegen.
En helaas waren er toch heel wat die zich niet echt aan de regels hielden.....
Zelfs Ouderen en kinderen werden op het fietspad soms geen ruimte gegund, en op de openbare weg 8-10 rijen dik en dan nog schelden en gebaren maken tegen tegenliggers....

En ja er zaten uiteraard ook mensen tussen die zich wel gedragen en netjes ruimte geven, maar het is toch jammer dat er nog steeds een behoorlijk denkt dat de weg van hun is ;(
Slechte reclame voor de fietspomp in het algemeen!!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2013 21:20

Nog 1-2 jaar en we zijn in navolging van de Voerstreek ook hier 'verlost' van de toertochten.... :roll:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

ckeckin
Forum-lid

ckeckin 06 mei 2013 21:42

Het probleem is vaak dat als er in een groep gefietst wordt, de regels vergeten gaan worden, en of dat nu tijdens een evenement is of als clubje dat onderweg is .... Verkeersregels zijn er niet zomaar, houd ten alle tijden rekening met uw mede weggebruiker.

Het evenement Classico Boretti is goed van opzet, start en finish goed te bereiken, en een leuk parcours.

Gereed voor vertrek?
• Het dragen van een valhelm is verplicht!
• Zorg ervoor dat uw fiets in deugdelijke staat is.
• In uw deelnamepakket dat u ter plaatse afhaalt ,vindt u belangrijke informatie. Lees deze ter plaatse door en neem het vooral mee onderweg.
• Dringend vragen wij u zich aan de verkeersregels te houden.
• Fiets attent en doe rustig aan; bederf deze rit niet voor mededeelnemers en organisatie en voorkom ongelukken! U dient zich te gedragen als een normale verkeersdeelnemer.

Globeskater1983
Forum-lid

Gebruikersavatar Globeskater1983 06 mei 2013 22:42

Ik heb gisteren de 110km gereden, de eerste verzorgingspost liep helemaal in de mist, alle fietsers op de dijk en bijna niemand beneden bij het eten en de toiletten..

Het gedrag van de medefietsers vond ik wat ik gezien heb beter dan ik bij andere tochten gezien heb, leuke sfeer ook richting de gewone fietsers... iedereen was nogal vertederd van een gezin met 2 kleine kinderen waarvan de kleinste met zijwieltjes fietste... zij kregen wel de opmerking dat die kleine over een paar jaar zo mee kon ;)

Ik reed wel verder achterin het peleton, op het einde was het daarom ook erg rustig, maar gelukkig nog wel wat brede ruggen gevonden om een beetje in de luwte van de wind te fietsen!

Het leuke van zulke tochten vind ik dat ik onderweg niet hoef uit te zoeken waar ik ben en zo nieuwe delen van Nederland leer kennen!

Scapa Flow
Forum-lid

Scapa Flow 07 mei 2013 00:10

Ik heb de 160 gereden. Als je wilt stoppen voor een rood verkeerslicht, knalt er bijna een achterligger op je wiel omdat die gewoon door kachelt. De mensen die groen hadden durfden niet te gaan rijden. Ik vind het dan niet raar dat er iritaties ontstaan bij medeweggebruikers. Een meute barbaren leek het soms wel. Ik ga stoppen met de toertochten.

elefantino
Forum-lid

elefantino 07 mei 2013 09:44

De 734e keer deze discussie....zucht. Wat ik niet begrijp is waarom al die klagende mensen nog meedoen aan dit soort asociale massabijeenkomsten. Koop een Garmin van het geld dat je uitspaart met al het inschrijfgeld van die tochten en ga lekker alleen of met een paar fietsmaatjes eigen routes rijden. Geen gezeik met asociale medefietsers, niet gebonden aan een dag waarop het eventueel slecht weer is, niet gebonden aan een vast tijdstip, niet gebonden aan een vaste route. Volledige flexibiliteit! Lang leve de Garmin.

mgb
Forum-lid

mgb 07 mei 2013 10:46

Dag Elefantino,

Hetgeen u schrijft klopt helemaal. Als je meedoet aan een grote tocht kies je er zelf voor. De oplossing die u aandraagt, zelf gaan fietsen met een Garmin, is dan ook een perfecte oplossing.

De irritatie die in de meeste reacties is vermeld, los je met uw oplossing niet op. Het gaat in de meeste reacties over het feit dat er mensen zijn die aan een fietstocht deelnemen en plotseling denken dat de meest basale verkeersregels, fatsoennormen of afspraken over sociaal gedrag niet meer voor hen gelden. Het gaat over hoe andere weggebruikers dit gedrag ervaren. Het gaat over het feit dat dit soort mensen zich zodanig gedragen dat andere fietsers daar last van hebben omdat alle fietsers over één kam worden gescheerd. U is wellicht ook bekend met het verhaal dat de onschuldige vader van één van de forumleden van zijn fiets is geslagen als gevolg van dit soort gedrag? U is wellicht bekend dat gemeenten in binnen- en buitenland steeds vaker vergunningen weigeren vanwege het gedrag van dit soort lieden? Dat is hetgeen waar het hier over gaat.

elefantino
Forum-lid

elefantino 07 mei 2013 10:58

Mgb, natuurlijk begrijp ik het probleem waar het hier over gaat. Ik heb alleen niet de illusie dat het gedrag van een bepaalde groep mensen gaat veranderen door dit soort discussies. Sommige mensen hebben nu eenmaal weinig inzicht in hun eigen gedrag en het effect daarvan op anderen. Daarom kies ik ervoor om niet aan dit soort tochten mee te doen. En als mensen het zo vervelend vinden om hier deel van uit te maken, begrijp ik niet waarom ze meedoen aan tochten als deze.

Ik bezoek af en toe ook het forum van Wielertoerist. Zo op het eerste gezicht een net forum met beschaafde posters. Als ik echter de verhalen lees over de tochten die door leden van dat forum worden gereden, ben ik bang dat ook zij deel uitmaken van het probleem waar het hier over gaat. Verhalen over hoge gemiddeldes, treintjes, elkaar losrijden etc. en dan in de context van bijv. Veenendaal-Veenendaal waarvan een ieder die de omgeving een beetje kent weet dat dat absoluut geen parcours is om te koersen (iets wat sowieso absurd is op een niet afgezet parcours mijns inziens). Iedereen denkt altijd maar dat fietsers die dit gedrag vertonen en de problemen veroorzaken simpele asociale tokkies zijn, maar ik ben bang dat het hele normale mensen zijn net als jij en ik, die zich nauwelijks bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag.

mgb
Forum-lid

mgb 07 mei 2013 11:51

elefantino schreef:Iedereen denkt altijd maar dat fietsers die dit gedrag vertonen en de problemen veroorzaken simpele asociale tokkies zijn, maar ik ben bang dat het hele normale mensen zijn net als jij en ik, die zich nauwelijks bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag.
Precies, net zoals de huisvader die door de week naar het werk gaat maar op zondag de F-side bezoekt. Of de moeder die pleit voor een 30 km zone in de wijk omdat iedereen zo asociaal hard rijdt en die vervolgens beboet wordt omdat ze 50 rijdt. Daarom ook mijn eerste suggestie (waarvan ik ook weet dat die niet te realiseren is): laat iedereen eens een tocht in tegengestelde richting rijden.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 07 mei 2013 12:03

mgb schreef: Daarom ook mijn eerste suggestie (waarvan ik ook weet dat die niet te realiseren is): laat iedereen eens een tocht in tegengestelde richting rijden.
Maar dan is het probleem de andere richting op. :mrgreen: (ik weet het, flauw)
Ik ben het met je eens maar helaas heeft het niets met toertochten te maken maar met groepsgedrag.
Afgelopen zondag werd ik ingehaald door een groepje renners op een dijkje en dacht; ik haak even aan.
Na een kilometer had ik al zoveel ellende gezien dat ik me schaamde en m'n benen stil hield.
Ook hier was het idee dat ze alleen op de weg waren en hielden totaal geen rekening met de andere weggebruikers.
(ook niet met elkaar trouwens want waarschuwen voor obstakels en/of tegenliggers deden ze ook niet)

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 07 mei 2013 15:38

Veel mensen die toertochten rijden zijn niet gewend om in groepen te rijden, dus dan krijg je dat. Dat is vooral een probleem als het druk is. Zo was het laatste deel echt heel druk toen alles bij elkaar kwam en dan is het een zootje.

Plaats reactie