pinag schreef:buzz schreef:Nou, voor iemand die mijn
Redoute 4000 al eens gereden heeft — en daarbij h e e r l ij k afgezien heeft

— wil ik best wel een XL-route in de Eifel uitstippelen. Het aantal hoogtemeters zal dan allicht boven de 3000 uitkomen. En het plaatsje Rott is waarschijnlijk de handigste startlocatie. Dus ja, als je wilt...?
De vraag is: als
jij wilt

Thnx for considering! De agenda is inmiddels zo dat ik twee dagen vrij kan maken om te fietsen, maar wel twee dagen na elkaar - en twee dagen successief 3000hm+, dat kunnen de beentjes van ome pinag niet aan

, dus liever 2 XL-routes dan 1 XXL, zogezegd. Rott als startplaats is prima; hotel zit in Lemiers, dus dat geeft dan zo'n 20k om de benen op te warmen!
Nou, op vriendelijk verzoek zijn er 2 lange routes (±200km) uitgerold... Eentje in de Eifel en eentje in de Ardennen. Qua afstand was het uiteraard geen probleem. Vooraf had ik nog wel het idee dat het lastig zou zijn om het aantal hoogtemeters te beperken tot zo'n 3000. Met name omdat ik de drukke doorgaande wegen altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden. Denk dat het uiteindelijk wel aardig gelukt is. Warm aanbevolen dus, uiteraard ook voor andere liefhebbers...
Rott – Rursee – Rott... 200km, 3000hm. De Eifel-route start in het plaatsje Rott. In feite is het een XL-variant van de Rursee-route, met daarbij een lange lus rondom Nideggen. In deze lus zitten o.a. de zuidoostflank van de Brandenberg en de glooiende ‘Üdingen – Berg’-hoogvlakte. En verders zijn er in de route — zo links en rechts — wat extra sluipweggetjes en klimmetjes toegevoegd (zoals de Rönneberg en de Tiefenbachtalstraße). Smakelijke ingrediënten...
• Rönneberg (*)
• Jägerhausstraße (*)
• Kloster Vossenack (**)
• Mausbach (**)
• Brandenberg (Südost) (**)
• Bogheim (*)
• Üdingen – Boich – Thum – Berg (glooiende hoogvlakte, rustieke landweggetjes)
• Kermeterhaus (**)
• Hubertushöhe (**)
• Rurbergerstraße (**)
• Dedenborn (*)
• Hammer Mauer (***)
• Tiefenbachtalstraße (*)
• Grünentalstraße (afdaling)
• Widdauer Mauer (***)
• Kalterherberg (**)
• Eschweide (*)
Tiège – Wanne – Tiège... 195km, 3000hm. Deze Ardennen-route begint in Tiège, bij sportschool “Techno Sports” (met daarbij voldoende parkeergelegenheid). Tiège ligt vlakbij een afslag van de E42. Er wordt een klein deel van
Redoute 4000 gereden, maar dan in tegengestelde richting. Slopers als de Ferme Libert, Stockeu en Les Hezalles ontbreken in ieder geval. De Chambralles en de Redoute zitten er wel in, maar dan als afdaling! Weer eens wat anders dus. Kortom, een lange rit met veel lekkerlopend klimwerk...
• Côte du Rosier (Nord)
• Côte de Neuville
• Côte d'Ovifat
• Côte de Floriheid
• Wanneranval
• Côte de Brume (Est-II)
• Côte de Bierleux-Bas
• Côte de Lorcé
• Côte de Chambralles (afdaling)
• Côte de Gotale
• Côte de la Redoute (afdaling)
• Hautregard