Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smering nieuwe ketting

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 apr 2013 10:19

@Havana:

Ik heb hier een nieuwe ketting liggen + squirtlube. Wat kan ik nu het beste doen? De buitenkant schoonmaken met een doek die nat gemaakt is met lampenolie en smeren met squirtlube, of moet ik de ketting in een bakje met lampenolie leggen zodat het vet eruit kan en dan squirtlube erop? Of eerst tijdje fietsen met de nieuwe ketting, daarna in een bakje met lampenolie en dan squirtlube erop?

Is het niet zonde om direct het fabrieksvet eruit te halen?

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 04 apr 2013 13:03

Da's inderdaad zonde. Laat het fabrieksvet zo lang mogelijk zitten. Een beter smering verkrijg je niet tenzij je zelf een ketting uit gaat koken.
Buitenkant dus schoonmaken is meer dan voldoende, en het liefst zonder oplosmiddel o.i.d..
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 apr 2013 13:45

Ik gebruik altijd Bionet om de ketting te ontvetten, volgens Squirt lube:
1 Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter en daarna met zeepwater.
**Indien je een nieuwe ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten!
2 Daarna de ketting laten drogen en met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
3 Hierna voor of na de rit smeren (onder droge omstandigheden kun je wel 600 km rijden zonder bij te smeren).
Na een erg vuile modderrit fiets en ketting met sterk verdund zeepwater wassen en weer 3 laagjes aanbrengen zoals hierboven beschreven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 apr 2013 14:10

jorrit10 schreef:vet in een nieuwe ketting is voornamelijk bedoeld om te conserveren. Je kunt een nieuwe ketting het beste direct volledig ontvetten en zelf smeren.
-1, zeker nooit niet doen, je krijgt de ketting nooit zo goed gesmeerd als van fabriek af.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 apr 2013 14:21

havana schreef:Ja, uitstekend. En met lampenolie spoel je natuurlijk ook flink wat interne smering weg, maar niet alles. En dat wil je dus ook niet, want op die plekken krijg je met geen mogelijkheid ander vet. Met terpentine is gewoon veel te agressief; het gevolg is een ketting die "droog loopt", hoeveel squirt je er ook tegenaan gooit. Je zult het met name merken aan het lawaai dat eraf komt.
Als ik jou uitleg hoor, dan zou het dus ook geen kwaad kunnen, om de ketting gewoon heel goed droog te wrijven met een doek de eerste ritten, en gewoon squirt lube aanbrengen zonder de ketting eerst te ontvetten met één of ander middel zoals lampenolie.
Na verloop van tijd zal:
** het vet dat initieel is aangebracht door de fabrikant opgefietst zijn, zonder dit eerst te verwijderen met een agressief middel
** zal er tussen de schakels toch nog voldoende van het originele vet aanwezig zijn
** kan de squirt lube zijn werk doen. :D

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 apr 2013 19:50

kiekeboeboe schreef: Als ik jou uitleg hoor, dan zou het dus ook geen kwaad kunnen, om de ketting gewoon heel goed droog te wrijven met een doek de eerste ritten, en gewoon squirt lube aanbrengen zonder de ketting eerst te ontvetten met één of ander middel zoals lampenolie.
Na verloop van tijd zal:
** het vet dat initieel is aangebracht door de fabrikant opgefietst zijn, zonder dit eerst te verwijderen met een agressief middel
** zal er tussen de schakels toch nog voldoende van het originele vet aanwezig zijn
** kan de squirt lube zijn werk doen. :D
De gebruiksaanwijzing voor squirt zegt expliciet dat je wél moet ontvetten. Als je het gaat doen zoals jij nu omschrijft, is de kans op een ontevreden squirt dry lube gebruiker erg groot.
Mits goed aangebracht is dit een prima middel (wat is goed? Zie de post van @ericpeters)

JJVector
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 okt 2012 20:29
Locatie: Klaaswaal

JJVector 05 apr 2013 21:58

Ik gebruik altijd Boeshield T-9. Werkt fantastisch.
http://www.boeshield.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2013 07:18

NuitKor schreef:@Havana:

Ik heb hier een nieuwe ketting liggen + squirtlube. Wat kan ik nu het beste doen? De buitenkant schoonmaken met een doek die nat gemaakt is met lampenolie en smeren met squirtlube, of moet ik de ketting in een bakje met lampenolie leggen zodat het vet eruit kan en dan squirtlube erop? Of eerst tijdje fietsen met de nieuwe ketting, daarna in een bakje met lampenolie en dan squirtlube erop?

Is het niet zonde om direct het fabrieksvet eruit te halen?
Ik vind t niet zonde, want fabrieksvet (aan de buitenkant) staat gelijk aan een zwarte ketting. Ik kies voor de optie badje met lampenolie, omdat dit het makkelijkst en het snelst is. Nogmaals, ook met deze methode spoel je echt niet alle interne smering weg. Gebruik je wasbenzine of terpentine dan doe je dat wel.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 06 apr 2013 08:17

Dit draadje lijkt mij een fijne basis voor een paar pagina's in de fiets

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2013 08:41

havana schreef:
NuitKor schreef:@Havana:

Ik heb hier een nieuwe ketting liggen + squirtlube. Wat kan ik nu het beste doen? De buitenkant schoonmaken met een doek die nat gemaakt is met lampenolie en smeren met squirtlube, of moet ik de ketting in een bakje met lampenolie leggen zodat het vet eruit kan en dan squirtlube erop? Of eerst tijdje fietsen met de nieuwe ketting, daarna in een bakje met lampenolie en dan squirtlube erop?

Is het niet zonde om direct het fabrieksvet eruit te halen?
Ik vind t niet zonde, want fabrieksvet (aan de buitenkant) staat gelijk aan een zwarte ketting. Ik kies voor de optie badje met lampenolie, omdat dit het makkelijkst en het snelst is. Nogmaals, ook met deze methode spoel je echt niet alle interne smering weg. Gebruik je wasbenzine of terpentine dan doe je dat wel.
+1
Of je haalt de ketting een paar door een doek gedrenkt met lampenolie.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 apr 2013 22:30

havana schreef:
NuitKor schreef:@Havana:

Ik heb hier een nieuwe ketting liggen + squirtlube. Wat kan ik nu het beste doen? De buitenkant schoonmaken met een doek die nat gemaakt is met lampenolie en smeren met squirtlube, of moet ik de ketting in een bakje met lampenolie leggen zodat het vet eruit kan en dan squirtlube erop? Of eerst tijdje fietsen met de nieuwe ketting, daarna in een bakje met lampenolie en dan squirtlube erop?

Is het niet zonde om direct het fabrieksvet eruit te halen?
Ik vind t niet zonde, want fabrieksvet (aan de buitenkant) staat gelijk aan een zwarte ketting. Ik kies voor de optie badje met lampenolie, omdat dit het makkelijkst en het snelst is. Nogmaals, ook met deze methode spoel je echt niet alle interne smering weg. Gebruik je wasbenzine of terpentine dan doe je dat wel.
En daarna doe je squirtlube er op? Ontvet lampenolie daarvoor genoeg?

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 08 apr 2013 16:16

havana schreef:
NuitKor schreef:@Havana:

Ik heb hier een nieuwe ketting liggen + squirtlube. Wat kan ik nu het beste doen? De buitenkant schoonmaken met een doek die nat gemaakt is met lampenolie en smeren met squirtlube, of moet ik de ketting in een bakje met lampenolie leggen zodat het vet eruit kan en dan squirtlube erop? Of eerst tijdje fietsen met de nieuwe ketting, daarna in een bakje met lampenolie en dan squirtlube erop?

Is het niet zonde om direct het fabrieksvet eruit te halen?
Ik vind t niet zonde, want fabrieksvet (aan de buitenkant) staat gelijk aan een zwarte ketting. Ik kies voor de optie badje met lampenolie, omdat dit het makkelijkst en het snelst is. Nogmaals, ook met deze methode spoel je echt niet alle interne smering weg. Gebruik je wasbenzine of terpentine dan doe je dat wel.
Je spoelt niet al het vet uit de ketting maar wel een bepaald deel natuurlijk.
Geen aanbevolen methode dus.

Waar zijn trouwens al die andere tig (omvangrijke) topics over smering gebleven?
Dit is helemaal geen nieuwe discussie natuurlijk . . .

Plaats reactie