Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fittnes Hybride

StatusOnbekend
Forum-lid

StatusOnbekend 18 mar 2013 00:14

Niet verkeerd, al ben ik niet zo fan van een geveerde voorvork en is Limburg wel erg ver van mij vandaan. Het is wellicht wel een goed idee om eerst een echte budgetfiets te kopen om een seizoen te testen. Bedankt voor het meedenken in ieder geval :) Ik rijd momenteel op een Singlespeed maar ben er toch al wel snel achter dat één versnelling niet echt ideaal is voor de wat langere ritten.

Ik vroeg mij echter nog even wat af. Aangezien een ''echte'' racefiets natuurlijk een apart gevormd stuur heeft vroeg ik mij af in hoeverre de zithouding van een hybride fiets scheelt t.o.v. een racefiets. Is het niet mogelijk om op een racefiets dezelfde houding aan te nemen als een hybride, of kom je er niet onderuit dat je al snel ver voorovergebogen moet zitten? Ik ben echt een leek op het gebied van wielrennen.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 18 mar 2013 00:19

Budget fietsen zijn meestal zwaar, terwijl je juist niet een zware fiets wilt hebben, daar krijg je al snel spijt van omdat soepel fietsen op een lichtere fiets gewoon een stuk beter gaat.

Fietsen met verende vorken zijn over het algemeen zwaarder dan nodig, en ook kost het je meer onderhoud.
Je hebt natuurlijk ook al helemaal geen verende vorken nodig bij rijden louter op asfalt.

Best is een nononse fitnessbike, hoeft niet overdreven duur te zijn. Zo'n fitnessbike zou dichter in de buurt van een racefiets moeten zitten, kwa versnellingen en gewicht dan naar de kant van een mountainbike.
Echter als je wat later besluit een racefiets te kopen kun je die fitnessbike met spatbordjes uitrusten en heb je een leuke winter/slechter weer fiets om te trainen. Ook hier geldt weer dat als je een te zware fiets hebt gekocht je daar spijt van krijgt, zelfs al maak je er een slecht weer fiets van.

Natuurlijk kun je een fiets die je niet bevalt weer van de hand doen. Dit kan je geld kosten en als je een handige verkoper bent zelfs opleveren.
Ik geef alleen maar aan wat aandachtspunten zijn. Als je geen fiets hebt moet je ergens beginnen, je kunt zelfs met een gewone fiets beginnen met rondjes rijden totdat je een koopje tegen komt, ben je in ieder geval al bezig met het verhogen van je fitness levels.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 mar 2013 00:30

Je moet bedenken dat een recht stuur, maar liefst dus een met een backsweep van 9 of 12º (je polsen!), en gegeven dezelfde lengte stuurpen over de volledige breedte minstens 7-8cm dichter bij staat dan een racestuur, INDIEN je met de handen bovenop de raceshifters rijdt. Over onderin de beugel nog maar te zwijgen. bovendien is er de stuurhoek, die ligt tussen de 70 en 71º, dat is ca 2º minder dan bij een racefiets. Dat betekent ook dichter bij je lichaam. De stuurpennen van racefietsen staan meestal horizontaal, terwijl bij mtb's en hybrides ze iets omhoog staan en vaak nog op een aantal spacers staan. Racefietsers hebben daar al een hekel aan. Zo laag mogelijk willen ze: zo'n "spacertoren ziet toch niet uit".
Je vraag is met ja te beantwoorden, maar dan zul je zelf alle componenten los moeten kopen, waaronder de vork met de niet ingekorte vorkbuis en dan kun je wellicht hetzelfde resultaat met een stapel spacers en een korte stuurpen bereiken. Onder in de beugel rijden is heel andere koek. De fietswinkel kort die vorkbuizen in de kleinere maten allemaal in. Heb je niets over te zeggen. Gebruikt dus ook niet.

StatusOnbekend
Forum-lid

StatusOnbekend 18 mar 2013 01:23

Dank voor jullie duidelijke antwoorden. Ik denk dat ik dan toch weer terug ben bij het plan om zo rond de 200-300 euro een knappe fitnessbike te kopen. Uiteraard een beetje een kwalitatief goede fiets die niet te zwaar is. Een racefiets kopen en daarna aanpassen lijkt mij als snel iets duurder worden en omslachtiger. Ik merk al wel dat er even meer onderzoek en inspanning komt kijken bij het uitzoeken van een goede fiets. Ik zal dan ook eens een goede deskresearch uitvoeren ^^ . Mocht ik het dan helemaal te pakken hebben kan ik daarna wel de overstap naar een volledige racefiets maken.

En om nog even op GoldenRatio terug te komen. Ik heb momenteel dus al een singlespeed fiets met aluminium velgen die in mijn ogen al vrij licht is. Ik fiets hier wel lekker op maar voor de langere afstanden is het gewoon te basic. Ik probeer een 3 a 4 keer per week een uur a 90 minuten te fietsen, wat mij goed bevalt. Merk toch wel aan mijzelf dat ik nu al wel toe ben aan wat beter materiaal :)

PS: Weet iemand toevallig hoe met qua framematen zit voor een fitnessbike? Met mijn lengte van 173cm zou een 53-55 frame goed moeten zijn. Echter wordt mij weer geadviseerd om met een binnenbeen lengte van +/- 75cm een 50cm frame te nemen. Mijn singlespeed is volgens mij 58-60cm en voldoet prima.
Laatst gewijzigd door StatusOnbekend op 18 mar 2013 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2013 08:31

1,73cm :? typo? ;)

Ee maat 58-60 is veel te groot voor iemand van 1,73m.

Het ligt aan da fabrikant of hij voor een fitnessbike/hybride rekent in racefietsmaten of mountainbikematen. Die 53-55cm zijn de racefietsmaten die bij jou passen.
Bij een mountainbike val je ongeveer tussen een 16 inch en 18 inch (maal2.54 voor cm) in waarbij 18 inch, mits niet te lang de meest comfortabele zit oplevert.
Campagnolo Ultra Dork

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 mar 2013 12:36

Ik ben 1m72 en zou ook kiezen voor 18 inch, maar zoals Ernie terecht zegt, een uniform maat systeem bestaat niet en iedere fabrikant heeft zo zijn voorkeuren. Bij twijfel, kies de kleinere maat.

StatusOnbekend
Forum-lid

StatusOnbekend 18 mar 2013 19:44

Ik zal 53-55 aanhouden dan. Ik denk overigens dat mijn beenlengte van 75cm niet geheel correct is aangezien ik overal lees dat je een boek oid echt hard moet aandrukken alsof je op een zadel zit. Zo heb ik het niet gemeten. Mij leek een frame van 50cm ook al wel erg klein.

Nu dus maar opzoek gaan naar iets leuks. To be continued :)

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 18 mar 2013 20:57

asfaltrijder schreef: Mijn keus is gevallen op een fitness hybride fiets.
Aangezien ik tikkeltje te zwaar ben wil ik het fietsen op pakken.
Nu past het beste een fitness hybride bij me.
Denk je dat een hybride fiets het best bij je past omdat je te zwaar bent, of staat dat los van elkaar? Toen ik (actief) begon met fietsen woog ik namelijk 115 kilo en dat is met ong. 1,85 ook een tikkeltje te zwaar. Maar ik heb toen een alu Bianchi via Nirone gekocht en die heeft mij een jaar of 2 kilometers lang prima gedragen zonder een krimp te geven. Daar hebben ook altijd de bijgeleverde shimano wielen onder gezeten die volgens mij voor rond de 100 euro per set gaan. Dus, afhankelijk van je gewicht denk ik dat je niet te te snel bang hoeft te zijn dat de fiets je niet zal houden, of dat je niet gemakkelijk zult zitten.

StatusOnbekend
Forum-lid

StatusOnbekend 20 mar 2013 02:49

Zou dit wat voor mij zijn? Ik denk dat een 57cm nog wel kan met mijn lengte (1,73m)?
Koga Miyata Terralight

Of deze? Al ben ik wel bang dat vanwege wat minder aanwezige spaken dat de wielen wat minder stevig zijn (er moet toch 88 kilo op zitten :D )
Jan Janssen

Senna196
Forum-lid

Gebruikersavatar Senna196 20 mar 2013 08:01

Ernie C. schreef:Een fitnessbike is leuk als je maximaal 30km per rit maakt. Als je langere stukken gaar fietsen wordt her erg vermoeiend om je handen steeds in de zelfde positie te houden. Vaak staan je handen ook te ver uit elkaar en niet netjes onder je schouders. Dit kan uiteindelijk klachten veroorzaken. Bij mountainbiken heb je daar niet zo snel last van omdat je continu aan het sturen/corrigeren bent.
Een racestuur in de juiste breedtemaat is m.i. het beste voor langere afstanden. :http://www.bikesnparts.nl/mach1-versus-tiagra-wielset en de andere wielen verkopen.
Deze tip zou ik zeker serieus nemen. Ikzelf ben afgelopen jaar overgestapt van een hybride naar een racefiets vanwege vermeende rug- en nekklachten door mijn houding op de hybride fiets (op aanraden van mijn fysiotherapeut). Die goede man had dat beter niet kunnen vertellen want dat scheelt hem nu de nodige inkomsten ;)
Overigens reed ik ook zo'n 70 tot 100km in de week met de hybride.
.... gelukkig heb ik van andere zaken meer verstand!!

StatusOnbekend
Forum-lid

StatusOnbekend 20 mar 2013 17:32

Aangezien ik deze tip wel vaker tegen ben gekomen is het wellicht toch handig dat ik eerst eens een wat oudere racefiets koop om het eens te proberen. Zie mij namelijk niet zo 1,2,3 op een racefiets zitten (een iets te sportieve houding). Toch denk ik wel dat het verstandiger is. Want om nu meteen een Hybride te kopen van 300 euro om vervolgens erachter te komen dat het niks is...

Jut
Forum-lid

Jut 20 mar 2013 21:08

Ik heb zelf altijd op een hybride gereden en sinds kort op een racefiets. Op zich beviel de hybride prima, maar voor langere tochten op hogere snelheid is een racefiets wel aan te bevelen. Een hybride is leuk voor woon-werk verkeer of op vakantie. Je rijdt er heel gemakkelijk onverharde paadjes mee bijvoorbeeld. Maar zelf wilde ik op een gegeven moment meer. Ik bewaar m nu voorlopig als slecht weer en winterfiets.

Plaats reactie