Kortom, nog een argument voor een triple! Ik begrijp nooit zo erg waarom mensen zich in allerlei bochten wringen en met erg vergezochte oplossingen komen om maar te vermijden om met een triple te rijden...scepticus schreef:Je zult het waarschijnlijk (met een andere voorderr mss) wel werkend krijgen (misschien niet idiot proof), maar de Q-factor zal zeker 160mm of meer zijn. Vraag is of je dat een probleem vindt.
supercompact
Ik snap überhaupt niet wat met zo'n crankstel moet. Alleen klimmen zonder af te dalen? In de bergen is een 50 of groter toch ook wel handig. 44-36 kan ik in komen, als je een gemiddelde fietser bent die over vlak tot heuvelachtig terrein fietst maar van 44-30 zie ik echt het nut niet.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14616
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het valt allemaal wel mee he. Op mijn mtb heb ik 42/28 en daar kan ik 42/11 ook nog 47km/h mee rijden.Ernie C. schreef:Ik snap überhaupt niet wat met zo'n crankstel moet. Alleen klimmen zonder af te dalen? In de bergen is een 50 of groter toch ook wel handig. 44-36 kan ik in komen, als je een gemiddelde fietser bent die over vlak tot heuvelachtig terrein fietst maar van 44-30 zie ik echt het nut niet.
Ik snap best dat 42/11 geen ideale versnelling is. Maar puur qua snelheid valt het allemaal wel mee.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Voor de duidelijkheid in mijn vorige post: ik raad geen Centaur trapas aan (en al zeker niet icm JIS crank), maar ik bedoel dus dat de crank zelf zeker werkt icm een centaur groep (derailleurs, kettingen).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Leg eens uit! Een BCD van 110mm en dan een 29t monteren? 29t is op het randje nog vast te zetten met een boutcirkel van 94mm! 95mm is al te groot.hd schreef:http://www.pmpbike.net/bike/p-6x109x258 ... k-Set.html
Binnenblad gaat nu terug tot 33, maar volgens mij leveren ze terug tot 29. Dus dan zou je terug kunnen gaan tot 42-29 (13 tandjes verschil). Hoezoe supercompact?
Overigens maken diverse fabrikanten crankstellen met 44/29t op basis van boutcirkel 94mm, maar ook die zijn bedoeld voor een MTB met alle gevolgen van dien voor de kettinglijn en Q-factor. Alleen met een losse trapas die ook in korte lengtes leverbaar is, is dat nog binnen de perken te houden. Met een JIS trapas is het het eenvoudigste en goedkoopste. Of het mooi is, is kwestie van smaak en gevoeligheid voor imagoschade.....

Die crank past in een raceframe met het juiste bracket. De kettinglijn wordt door Shimano niet meer bekend gemaakt, maar zal waarschijnlijk liggen tussen de 48 en 50mm, dat is zo'n 5-6mm meer dan een racedubbel (43,5mm). De voorderailleur zal moeten beschikken over die extra reikwijdte (eventueel racetriple of mtb monteren). De voorderailleur moet ook flink omlaag kunnen: mooie ronde zitbuis van 34,9mm nodig en dus geen derailleur op een aanlasnok, of die moet demontabel zijn en op een ronde buis zitten.Sebo schreef: en wat ik toevallig zag is ook niet de goedkoopste oplossing; maar zou dit niet 1 op 1 gaan passen?
http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano-slx-m675" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebo
Bepaald geen 1 op 1 dus.
Maar met een beperkt budget moet je wel creatief zijn. Een crank met JIS drive biedt de meeste mogelijkheden met een beperkt budget.
[quote="klimmer"][quote="hd"]http://www.pmpbike.net/bike/p-6x109x258 ... k-Set.html
Binnenblad gaat nu terug tot 33, maar volgens mij leveren ze terug tot 29. Dus dan zou je terug kunnen gaan tot 42-29 (13 tandjes verschil). Hoezoe supercompact?[/quote]
Leg eens uit! Een BCD van 110mm en dan een 29t monteren? 29t is op het randje nog vast te zetten met een boutcirkel van 94mm! 95mm is al te groot.
Overigens maken diverse fabrikanten crankstellen met 44/29t op basis van boutcirkel 94mm, maar ook die zijn bedoeld voor een MTB met alle gevolgen van dien voor de kettinglijn en Q-factor. Alleen met een losse trapas die ook in korte lengtes leverbaar is, is dat nog binnen de perken te houden. Met een JIS trapas is het het eenvoudigste en goedkoopste. Of het mooi is, is kwestie van smaak en gevoeligheid voor imagoschade.....
[/quote]
I was wrong. Je reactie triggert me dat ik de 29 op het netvlies heb voor mijn triple maar dan op steek 94 en niet op 110. Met 110 kun je niet verder terug dan 33 en is supercompact dus geen optie.
Maar dat wist je al
Heb hier trouwens van hun een folder van PMP uit 2011 liggen en daar bieden ze wel een XP02 micro road kit aan met steek 94 en chainline 43,5 mm. Dit zou dan wel weer een optie zijn.
Binnenblad gaat nu terug tot 33, maar volgens mij leveren ze terug tot 29. Dus dan zou je terug kunnen gaan tot 42-29 (13 tandjes verschil). Hoezoe supercompact?[/quote]
Leg eens uit! Een BCD van 110mm en dan een 29t monteren? 29t is op het randje nog vast te zetten met een boutcirkel van 94mm! 95mm is al te groot.
Overigens maken diverse fabrikanten crankstellen met 44/29t op basis van boutcirkel 94mm, maar ook die zijn bedoeld voor een MTB met alle gevolgen van dien voor de kettinglijn en Q-factor. Alleen met een losse trapas die ook in korte lengtes leverbaar is, is dat nog binnen de perken te houden. Met een JIS trapas is het het eenvoudigste en goedkoopste. Of het mooi is, is kwestie van smaak en gevoeligheid voor imagoschade.....

I was wrong. Je reactie triggert me dat ik de 29 op het netvlies heb voor mijn triple maar dan op steek 94 en niet op 110. Met 110 kun je niet verder terug dan 33 en is supercompact dus geen optie.
Maar dat wist je al

Heb hier trouwens van hun een folder van PMP uit 2011 liggen en daar bieden ze wel een XP02 micro road kit aan met steek 94 en chainline 43,5 mm. Dit zou dan wel weer een optie zijn.