Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

supercompact

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2013 10:44

scepticus schreef:Je zult het waarschijnlijk (met een andere voorderr mss) wel werkend krijgen (misschien niet idiot proof), maar de Q-factor zal zeker 160mm of meer zijn. Vraag is of je dat een probleem vindt.
Kortom, nog een argument voor een triple! Ik begrijp nooit zo erg waarom mensen zich in allerlei bochten wringen en met erg vergezochte oplossingen komen om maar te vermijden om met een triple te rijden...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2013 11:16

Ik snap überhaupt niet wat met zo'n crankstel moet. Alleen klimmen zonder af te dalen? In de bergen is een 50 of groter toch ook wel handig. 44-36 kan ik in komen, als je een gemiddelde fietser bent die over vlak tot heuvelachtig terrein fietst maar van 44-30 zie ik echt het nut niet.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 mar 2013 12:05

Ernie C. schreef:Ik snap überhaupt niet wat met zo'n crankstel moet. Alleen klimmen zonder af te dalen? In de bergen is een 50 of groter toch ook wel handig. 44-36 kan ik in komen, als je een gemiddelde fietser bent die over vlak tot heuvelachtig terrein fietst maar van 44-30 zie ik echt het nut niet.
Het valt allemaal wel mee he. Op mijn mtb heb ik 42/28 en daar kan ik 42/11 ook nog 47km/h mee rijden.
Ik snap best dat 42/11 geen ideale versnelling is. Maar puur qua snelheid valt het allemaal wel mee.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 07 mar 2013 16:24

Voor de duidelijkheid in mijn vorige post: ik raad geen Centaur trapas aan (en al zeker niet icm JIS crank), maar ik bedoel dus dat de crank zelf zeker werkt icm een centaur groep (derailleurs, kettingen).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 08 mar 2013 06:09

hd schreef:http://www.pmpbike.net/bike/p-6x109x258 ... k-Set.html

Binnenblad gaat nu terug tot 33, maar volgens mij leveren ze terug tot 29. Dus dan zou je terug kunnen gaan tot 42-29 (13 tandjes verschil). Hoezoe supercompact?
Leg eens uit! Een BCD van 110mm en dan een 29t monteren? 29t is op het randje nog vast te zetten met een boutcirkel van 94mm! 95mm is al te groot.
Overigens maken diverse fabrikanten crankstellen met 44/29t op basis van boutcirkel 94mm, maar ook die zijn bedoeld voor een MTB met alle gevolgen van dien voor de kettinglijn en Q-factor. Alleen met een losse trapas die ook in korte lengtes leverbaar is, is dat nog binnen de perken te houden. Met een JIS trapas is het het eenvoudigste en goedkoopste. Of het mooi is, is kwestie van smaak en gevoeligheid voor imagoschade..... ;)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 08 mar 2013 06:34

Sebo schreef: en wat ik toevallig zag is ook niet de goedkoopste oplossing; maar zou dit niet 1 op 1 gaan passen?
http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano-slx-m675" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebo
Die crank past in een raceframe met het juiste bracket. De kettinglijn wordt door Shimano niet meer bekend gemaakt, maar zal waarschijnlijk liggen tussen de 48 en 50mm, dat is zo'n 5-6mm meer dan een racedubbel (43,5mm). De voorderailleur zal moeten beschikken over die extra reikwijdte (eventueel racetriple of mtb monteren). De voorderailleur moet ook flink omlaag kunnen: mooie ronde zitbuis van 34,9mm nodig en dus geen derailleur op een aanlasnok, of die moet demontabel zijn en op een ronde buis zitten.
Bepaald geen 1 op 1 dus.
Maar met een beperkt budget moet je wel creatief zijn. Een crank met JIS drive biedt de meeste mogelijkheden met een beperkt budget.

hd
Forum-lid

hd 11 mar 2013 08:33

[quote="klimmer"][quote="hd"]http://www.pmpbike.net/bike/p-6x109x258 ... k-Set.html

Binnenblad gaat nu terug tot 33, maar volgens mij leveren ze terug tot 29. Dus dan zou je terug kunnen gaan tot 42-29 (13 tandjes verschil). Hoezoe supercompact?[/quote]

Leg eens uit! Een BCD van 110mm en dan een 29t monteren? 29t is op het randje nog vast te zetten met een boutcirkel van 94mm! 95mm is al te groot.
Overigens maken diverse fabrikanten crankstellen met 44/29t op basis van boutcirkel 94mm, maar ook die zijn bedoeld voor een MTB met alle gevolgen van dien voor de kettinglijn en Q-factor. Alleen met een losse trapas die ook in korte lengtes leverbaar is, is dat nog binnen de perken te houden. Met een JIS trapas is het het eenvoudigste en goedkoopste. Of het mooi is, is kwestie van smaak en gevoeligheid voor imagoschade..... ;)[/quote]

I was wrong. Je reactie triggert me dat ik de 29 op het netvlies heb voor mijn triple maar dan op steek 94 en niet op 110. Met 110 kun je niet verder terug dan 33 en is supercompact dus geen optie.
Maar dat wist je al ;)

Heb hier trouwens van hun een folder van PMP uit 2011 liggen en daar bieden ze wel een XP02 micro road kit aan met steek 94 en chainline 43,5 mm. Dit zou dan wel weer een optie zijn.

Plaats reactie