Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelaste onderrugspieren

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 02 mar 2013 19:22

Eigenlijk al sinds een beetje de nazomer van vorig jaar heb ik last van naar nu blijkt overbelaste onderrugspieren. Dit uit zich in verkrampende rugspieren onder in mijn rug. Zowel na behoorlijke inspanning, als ook tijdens mijn werk, waar ik veel en regelmatig stilstaand werk doe. Ik loop hier nu ca. 3 maanden mee bij de fysiotherapeut, en ga over 3 weken naar een osteopaat. Fietsen doe ik momenteel niet om mijn rug rust te geven. Van de fysiotherapeut mocht ik uitsluitend fietsen zonder kracht te zetten, en dan niet meer als ca. 50 kilometer, maar beter was om het een poosje geheel niet te doen.

Heeft iemand ook deze klachten gehad? En wat heb jij voor behandeling hiervoor gevolgd?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 02 mar 2013 19:42

Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar ik heb ook lang gesukkeld met mijn onderrug. Ik heb toen bij een chiropractor een therapie gevolgd. In het geduw en gekraak had ik al vrij snel niet zó heel veel vertrouwen meer, maar één tip gaf hij me wel, en die bleek uiteindelijk voor mij te werken. Volgens hem traint een fietser zijn rugspieren heel veel, maar zijn buikspieren niet. Hierdoor gaan na verloop van tijd die rugspieren de overhand nemen, waardoor ze je rug hol trekken. Hierdoor ontstaan dan klachten.
Door veel buikspieroefeningen te doen ben ik er uiteindelijk van genezen. Nu moet ik dat bijhouden, want anders (en dat is wel eens gebeurd) komen de klachten weer terug.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 03 mar 2013 07:41

In het begin van de behandeling zijn mij ook een heel aantal oefeningen aangegeven. Hier ben ik ook mee bezig. Maar vanwege het feit dat ik afgelopen februari naar Gran Canaria ben geweest, met het idee daar te gaan fietsen heb ik de hele winter ook doorgetraind. Waarschijnlijk dat ik daarom nog niet voldoende positieve werking van die oefeningen heb.. Overigens was het met het fietsen op Gran Canaria al na 2 ritjes duidelijk dat dat voor mijn rug een veel te zware belasting was.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 03 mar 2013 08:44

In jou geval zou ik drie weken even niet fietsen en alleen maar core stability oefeningen doen. De buikspieren kan je beter gaan trainen als de rug hersteld is ivm overbelasting. Daarnaast zou ik ook de zadelstand controleren. Staat deze niet te ver naar voren of met de punt iets naar beneden?

Deze oefeningen hebben mij goed geholpen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bleek
Forum-lid

bleek 03 mar 2013 08:52

Ook tijdje last van gehad, vooral pijnlijk in tijdrithouding icm groot verzet en na het hardlopen was mijn onderrug ook erg vermoeid. Oplossing voor mij; van 1 á 2x20' core per week naar 2 á 3x30'. Vooral dynamische oefeningen, dus bijv. geen plank meer.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 03 mar 2013 18:56

de zadelstand is niet anders dan 3 jaar geleden, dus daar lijken mij de problemen niet vandaan te komen. Zal voorlopig eerst een maand niet fietsen, en veel buikspieroefeningen en core stability doen. Een keer of 4 - 5 in de week, en daarnaast de nodige rekoefeningen om de rugspieren wat op te rekken.

vezelf
Forum-lid

vezelf 25 mar 2013 20:14

Veel fietsers hebben ook last van stijve heupstrekkers. Gevolg is dat je rug automatisch verkeerd wordt getrokken bij rechtstand. Je heupstrekker trekt de voorkant van je heup/bekken naar beneden, waardoor je rug hol komt te staan. In een fietshouding 'forceer' je je rug in een andere houding.

Ander punt kan zijn dat je gluteus maximus onderontwikkeld zijn tov je quadriceps en hamstrings. Ook dan krijg je te maken met een onbalans in je spiergroepen en scheeftrekking van bepaalde gewrichten.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 19 mei 2013 11:00

Alweer een poosje stilte op dit topic. Wordt tijd om de stand van zaken van dit moment te laten horen. Ik ben nu 2 maal bij een osteopaat onder behandeling geweest. Deze zei me naar de eerste keer bukken en weer overeind komen dat er 3 wervels onderin mijn rug scheef stonden.
Hij is nu bezig sit weer rechter te zetten, en dat gaat wonderbaarlijk goed. De uitstraling in mijn linkerbovenbeen is nagenoeg verdwenen, en ik kan weer redelijk meekomen bij wedstrijden van mijn wielervereinging.

benvdv
Forum-lid

benvdv 19 mei 2013 14:26

Heb ook problemen met mijn onderrug gehad alleen lag daar niet de oorzaak. Die lag namelijk in mijn bovenrug omdat ik veel achter de computer werkte met een verkeerde houding was mijn bovenrug ontzettend stijf en daarom moest alle buiging en arbeid uit mijn onderrug komen waardoor die overbelast raakte. Dit is overigens voor heel veel mensen het geval, alleen krijgt niet iedereen er last van.
Door mijn bovenrug te laten mobiliseren door mn fysio, masseren, kraken of wat dan ook (ik gebruik twee aan elkaar getapete tennisballen waar ik op ging liggen en per wervel werkte) verdwenen mijn klachten. Om ze niet terug te laten komen doe ik nu wel af en toe oefeningen en heb een actievere zithouding (regelmatig rechtop zitten, hou je alleen niet hele dag vol).
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

prjz
Forum-lid

prjz 30 mei 2013 09:40

Bij mij kwam het ook uit de bovenrug. Heb onlangs op advies van de chiropractor een backstretcher aangeschaft. Werkt prima.
Overigens kun je deze backstretcher op marktplaats ook prima tweedehands vinden en zijn er ook uitvoeringen van kunststof die de helft goedkoper zijn.
prj

Plaats reactie