Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Pedaal....., welke is makkelijker "inklikken"?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2013 18:20

liviolivius schreef:
daniel1975 schreef:Toe-clips!
Geen kracht voor nodig, de beste oplossing in deze.
Dat zeg ik :lol:
I know, ik ondersteun je alleen maar ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

krokie
Forum-lid

krokie 15 feb 2013 20:04

Keo classic op de laagste spanning gaat ook een stuk makkelijker dan Keo 2max carbon. Lichtere veerspanning. Of het je heel veel gaat helpen weet ik niet. Elk klikpedaal vraagt toch wel weerstand te overwinnen.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 15 feb 2013 20:09

Ik heb voor mijn vrouw een setje PDA 530 van shimano gekocht.(ten minste als ik het goed zie op de pedalen )
Aan de ene kant een spd kliksysteem, aan de andere kant kan je met plaatje gewoon op de pedaal zonder dat er een kliksysteem zit! De fietser zit dan dus gewoon los op de pedaal.
Ei van columbus en ik heb er geloof ik 40 euro voor betaald.
Allard

lucile
Forum-lid

lucile 15 feb 2013 21:26

Havana, bedankt voor die insteek, ik geloof niet dat die elgar dingen wat voor mij zijn...was wel erg leuk om te lezen allemaal .

Ik zie mezelf niet met toeclips rijden, vind ik gevaarlijk, ik zou de zijdelingse speling ook gaan missen en ik zit nu niet te wachten op evt. knie klachten...

Ik kom toch wel vaak tegen dat de Time pedalen RSX en/of de Iclic, makkelijker zouden zijn met inklikken tov. de Keo's.... Heb net ergens weer wat meer info gevonden op het forum over de Speedplay pedalen, de Light Action's, die zijn specifiek voor vrouwen en zelfs kinderen geloof ik. Met mijn 48 kilootjes val ik, fysiek gezien, misschien wel in die laatste doelgroep...... Misschien is dit een ( tijdelijke) optie voor mij , is er iemand die ervaring heeft met deze pedalen ?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 feb 2013 21:39

lucile schreef:Ik zie mezelf niet met toeclips rijden, vind ik gevaarlijk, ik zou de zijdelingse speling ook gaan missen en ik zit nu niet te wachten op evt. knie klachten...
Toeclips zijn niet gevaarlijker dan klik pedalen, kwestie van wennen. 25 Jaar terug waren toeclips de standaard. Daarnaast met toeclips heb je ook gewoon zijdelingse speling. Functie over looks in deze en dan liever pijn vrij lekker buiten rijden.
What makes the boat go faster?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2013 21:41

De Iclic/Xpresso pedalen van Time blijven open staan en sluiten als een soort muizenval om het schoenplaatje. Dit zou makkelijker moeten zijn met inklikken. Het grote nadeel van Iclic is de duurzaamheid, die laat nogal te wensen over. Ik weet niet of dat met de opvolger (Xpresso) beter is geworden, je zou verwachten van wel maar het blijven Fransen...
Campagnolo Ultra Dork

nr071
Forum-lid

nr071 15 feb 2013 22:15

Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden overgestapt van spd naar speedplay light action. Reden: gemakkelijk knieblessures (hardlopersknietjes). Ik heb me met spd nooit echt lekker gevoeld (maar heb ook nooit de moeite genomen wat anders te proberen, tot voor kort, dus). Speedplay heeft zeker zn nadelen (niet goedkoop, er mee lopen is geen echt succes (denk aan een zwangere pinguin op rolschaatsen)), maar als ik naar het fietsen sec kijk, vind ik ze ideaal. Gemakkelijk in- en uitklikken, float. Kortom, ik wil niet anders meer. Uitklikken gaat bij Speedplay intuïtief, bij SPD heb ik het idee dat ik mn voet uit het pedaal moet wrikken. Maar goed, mijn ervaring, mijn mening. Maar de dingen heten niet voor niks "light action", zal ik maar zeggen.

Ik zou in jouw geval ook eens kijken naar je schoenen. Ik weet niet waat je nu mee rijdt, maar mijn ervaring is dat kwalitatief betere schoenen prettiger zitten en je dus gemakkelijker beweegt/fietst (en dus minder belastend). Ik ken de veel verkondigde stelling dat duurdere schoenen niet per se wat opleveren, maar elke ervaringsdeskundige met moeilijke voeten (ik heb er twee...) kan je vertellen dat dat niet opgaat. Alle waar naar zn geld (maar je hebt ook duur spul dat niet deugt...). Ik heb redelijk wat aan mn Sidi's uitgegeven, maar de duurdere modellen zitten mij (let wel: "mij") gewoon beter.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 feb 2013 23:04

Time Xpresso 8 pedals -- Demonstrating engaging and disengaging

http://www.youtube.com/watch?v=IF4I3gTlgeE" onclick="window.open(this.href);return false;

lucile
Forum-lid

lucile 16 feb 2013 09:34

Bedankt voor die laatste reakties+ filmpje wederom, pedaalkeuze is net als ieder ander onderdeel op je fiets, een zeer persoonlijke keuze. Ik wil specifiek voor een clipless of klikpedaal gaan/blijven, daar ik me daarbij het prettigst voel.

Ik heb goede schoenen dacht ik, 4 paar zelfs : shimano R241, Northwave Evolution , Fizik Donna R3 en Northwave Devine, daar kan het niet aan liggen.....Allemaal passen ze goed en zeker met de uitstekende pasvorm van de Fizik Donna's ben ik erg tevreden. (Sidi's zitten mij niet lekker) Ik heb vrij brede voorvoeten, vandaar dat er ook wat herenmodelletjes tussen zitten. Maar ik zie wel wat je bedoelt, met de Devine's gaat het uitklikken wat lastiger, omdat de schoen zelf iets minder stevig is ( hoewel dat ook geen echt goedkope schoen was ) binnen op de tacx gebruik ik vooral de shimano's. Over het lastig lopen maak ik me niet druk, het fietscomfort is voor mij het belangrijkst.

Ik denk dat ik maar eerst ga kijken waar ik de Speedplay Light Action vandaan kan halen ( nieuw of 2ehands/voets), waarschijnlijk de goedkopere Cromo uitvoering. Kan ik die eerst op de Tacx fiets gaan uitproberen, mochten die de oplossing zijn, dan kan ik die altijd later nog overzetten of de andere versie aanschaffen op/voor de andere fiets. Als ik uiteindelijk mijn Keo's weer kan verkopen, vallen de kosten ook wel weer mee lijkt me, die waren tenslotte ook niet echt goedkoop....

josd234
Forum-lid

josd234 16 feb 2013 11:28

Twee jaar geleden heb ik mijn eerste racefiets gekocht. Vanwege voetproblemen was ik gebonden aan (hoge) orthopedische maatwerkschoenen en kon ik geen gebruik maken van klikpedalen. Ik heb toen brede BMX Downhill pedalen op mijn racefiets gemonteerd en inmiddels heb ik daar vele duizenden kilometers met veel plezier op gereden. Omdat ik nooit klikpedalen heb gedragen kan ik natuurlijk niet vergelijken, maar ik heb me nooit beperkt gevoeld door mijn pedalen. Door het grote oppervlak wordt de druk op de voet regelmatig verdeeld en de pennetjes zorgen ervoor dat je nooit wegglijdt.

Op de volgende link staat een foto van een vergelijkbare pedaal: http://www.meilenweit.net/shop/images/26404_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor mij was dit de oplossing om ondanks mijn lichamelijke beperking toch lekker van een racefiets te genieten, iets wat ik te lang voor onmogelijk had gehouden.

Jos

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 feb 2013 08:27

Het idee van jos is ook wel aardig. Tegenwoordig heb je van xt en xtr ook trail pedalen, wel met de spd maar ook een breder platform eromheen. Je kan je voet er dan opzetten en gewoon meteen trappen bv bij een stoplicht. Je kan dan rustig proberen in te klikken.

Als je spd,s op de meest losse stand zet en even goed met siliconen spray inspuit klikken ze een stuk makkelijker in. Helpt ook prima bij spd-sl.

Toeclips kosten we het minste kracht, maar dan loop je weer een risico bij uitklikken, althans ik was er nooit echt goed in :D

wibbel2
Forum-lid

wibbel2 20 feb 2013 17:36

Gewoon normale fietspedalen nemen. Ok, niet optimaal qua vermogenafgifte, maar wel de meest vriendelijke oplossing om van je problemen te herstellen. Wat kost het je aan trainingseffectiviteit door ofwel je spierproblemen ofwel minder effectieve pedalen? Ik zou het wel weten..

De suggestie van brede BMX pedalen is waarschijnlijk nog beter.
Laatst gewijzigd door wibbel2 op 21 feb 2013 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
I find your lack of faith disturbing

Plaats reactie