Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Kracht leveren

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 29 apr 2011 23:42

Ik vraag me al een tijdje af hoe het eigenlijk komt dat je in een peleton met gemak een veel zwaardere versnelling trapt dan als je alleen fietst. In theorie zou je toch hetzelfde vermogen moeten leveren als je op het vlakke rijdt, of is dat toch puur de zuigende werking van een groep renners.

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 29 apr 2011 23:45

Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 29 apr 2011 23:49

een peloton zuigt...

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 apr 2011 23:52

en in het peloton gier je op adrenaline ben je druk bezig je te concentreren. Kleine pijntje die je in je eentje tijdens een D1 voelt voel je toch ook niet tijdens een wedstrijdje?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 29 apr 2011 23:59

Maar toch verbaast het me dat je na afloop je benen ook veel minder voelt, terwijl ik soms hele tanden zwaarder fiets. Hetzelfde heuvelop. Dat gaat dan met snelheden die ik alleen niet eens zou halen.

stokie
Forum-lid

stokie 30 apr 2011 00:04

in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie

molenwiek
Forum-lid

molenwiek 30 apr 2011 00:12

Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 30 apr 2011 00:18

Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Daarom zie je de kopman altijd vooraan fietsen... :rolleye:

lavsson
Forum-lid

lavsson 30 apr 2011 00:34

Remmiedepemmie schreef:Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...

Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.

Klopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.

gugi100
Forum-lid

gugi100 30 apr 2011 00:45

[quote=LavssonKlopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.[/quote]

Aero hulpen zijn voor een groot deel verboden door de UCI. Er is in het verleden al van alles op dat gebied gedaan en geprobeerd.

Een van de dingen die wel bij de meeste UCI gereguleerde tijdritten mag, is een Aerohelm. En die doet precies (een beetje) wat jij hierboven zeg. Een Aerohhelm is een door de UCI toegestane aeroprothese.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 30 apr 2011 01:21

Stokie schreef:in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie

Ik moet wel zwaarder trappen anders haal ik de snelheid niet. Trap normaal vrij licht.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 01 mei 2011 00:34

Kowalsky schreef:
Stokie schreef:in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie

Ik moet wel zwaarder trappen anders haal ik de snelheid niet. Trap normaal vrij licht.

ja, het gaat vooral om een hoge cadans

en zoals al gezegd, in een peleton word je 'meegezogen', je zit lekker uit de wind en je rijdt door turbulente lucht heen

Plaats reactie