Alles over vakanties op én met de fiets

gehuurde fiets verzekerd op reis?

RuudjeV
Forum-lid

RuudjeV 03 dec 2012 11:37

Ik ben laatst op vakantie geweest en heb daarbij het voorwiel van mijn gehuurde racefiets beschadigd bij een val. schade was 125euro voor vervangen van het wiel (nieuwprijs was 250euro). Ik heb onlangs dit proberen te verhalen op mijn reisverzekering/aansprakelijkheidsverzekering echter omdat de fiets niet tot mijn bagage hoorde en het een gehuurd object was wordt dit niet gedekt door Interpolis.
Nu is die 125 euro wel te overkomen, maar mocht ik het frame total loss gereden hebben had ik een groter probleem gehad. De vraag rijst nu dus hoe dit op te lossen voor een volgende vakantie wanneer ik een fiets huur. iemand tips voor een verzekeringsmaatschappij die dit wel dekt?

jansen01
Forum-lid

jansen01 03 dec 2012 11:41

Goede vraag en dat op maandagochtend ;)

Echter lijkt het me eveneens tot de mogelijkheden te behoren dat dit toekomt aan de verhuurder (zijn risico/verzekering). E.e.a lijkt me bij de overdracht van het huurobject geregeld te worden/zijn. Geen briefje moeten ondertekenen oid?
Addict R1

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 dec 2012 11:52

Idd, je AVP dekt dit niet, dus je zult het met de verhuurder moeten regelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

RuudjeV
Forum-lid

RuudjeV 03 dec 2012 11:52

de verhuurder (freemotion gran canaria) vertelde ons vooraf al dat wij het risico droegen in geval van schade. dit was geen probleem voor ons omdat wij in de veronderstelling waren dat we hiervoor een reisverzekering hadden.
het briefje wat we moesten ondertekenen was juist om de verantwoordelijkheid bij ons te leggen :)

jansen01
Forum-lid

jansen01 03 dec 2012 12:16

Dan zit er niks anders op om meerdere aanbieders van reisverzekeringen te vergelijken wie wel en wie niet wat dekt. Of wachten op de gouden tip ;)
Addict R1

M4rtijn76
Forum-lid

M4rtijn76 03 dec 2012 12:41

Als je in het buitenland een auto huurt, moet je die ook bij de verhuurder verzekeren. Ik zou dus ook verwachten dat de fietsverhuurder je een verzekering zou aanbieden voor het geval van schade. Denk niet dat er verzekeraars zijn die een gehuurde fiets verzekeren, ze kunnen dit immers nooit controlleren.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 03 dec 2012 12:45

Ik had van het voorjaar hetzelfde.
Mijn huurfiets was gestolen en ik kon nergens terecht voor de schade.
De verhuurder had zo'n zelfde briefje waarin je toestemt met alle verantwoordelijkheid omtrent schade/diefstal.
In Nederland nagevraagd en ik kon op dat moment nergens iets terug vinden.
Een volgende keer weet ik niet of ik nog wel wat wil huren.

RuudjeV
Forum-lid

RuudjeV 03 dec 2012 19:29

Het vreemde is overigens wel dat als het een snowboard betrof hij wel gedekt was (tot 500 euro). als iemand een verzekeringsmaatschappij weet die huurfietsen wel dekt hoor ik het graag. Ben bereid hiervoor over te stappen!

lange63
Forum-lid

lange63 03 dec 2012 19:47

Afgelopen herfst met mijn dochter een week naar Barcelona geweest. Daar 2 dagen fietsen gehuurd om de stad te verkennen. Toen we de fietsen gingen afhalen kregen we van de verhuurder de keuze: gedeeltelijk afkopen risico (schade tot € 250,--), geheel afkoppen risico (dagwaarde fiets) of helemaal niets afkopen. Keurig geregeld in een contractje,

Het kan dus wel......
staal.....what else.....??

Annet
Forum-lid

Annet 14 aug 2015 11:22

Helaas heb ik een slechte ervaring.
Voor een ochtend fietsen met mijn zoon bij de Mt.Ventoux op 24 juli 2015 had Ventouxbikes in Malaucene alleen nog een "topfiets" te huur. De rest was op. Kosten halve dag: 72 euro. Dat was slikken maar toch gedaan. Platte pedalen erop want we hadden geen fietsschoenen mee.
We mochten gaan.
Prachtige tocht, ik op andere, gehuurde fiets. Kort na begin van een afdaling door kuil in de weg valt mijn zoon: kleine schaafwonden en er lijkt wel een barst in het frame te zitten.
Doorfietsen ging prima, stuur stond niet eens scheef.
Bij terugkomst: Grote consternatie. 2900 euro schade volgens verhuurder. Full responsibility huurder (kleine lettertjes). Zij hadden geen enkele verzekering.
Bellen eigen verzekering inderdaad: reis- noch aansprakelijkheidsverzekering vergoedt dit..

Waarschuwing: Huur nooit een fiets! Het is nergens verzekerd. Tenzij nadrukkelijk anders vermeldt, Niemand die voor je opkomt. Ook niet ANWB, VISA of Verzekeringsmaatschappij.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 aug 2015 11:34

De meeste verhuurders van fietsen bieden ook gewoon zelf een verzekering aan.... (doorgaans voor slechts een paar euro).

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 aug 2015 11:35

Even een iets ander verhaal als tegenwicht. Door informatie van tussenpersoon wist ik dat een huurfiets niet verzekerd was via reisverzekering oid (en door de huurovereenkomst ook niet door je WA). Bij huur van racefiets op mallorca werd mij door de verhuurder netjes een verzekering aangeboden, vrijwillig maar hij gaf met de raad het te doen. Kostte (uit mijn hoofd) iets van 3 euro per dag met een eigen risico per geval van 100,=. Dus als er iets zou zijn gebeurt zou ik wel altijd die 100,- hebben moeten afrekenen, maar geen verdere kosten. Bieden andere verhuurders dit niet aan? Heb verder geen ervaring met het huren van fietsen, maar dacht dat ik bij bijv Fred Rompelbert ook wel eens heb gelezen voor fietshuur tijdens trainingsweken bij hem.

Havana heeft mijn vraag al beantwoord voor ik hem stel ;)
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie