Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

herstel na zeer zware inspanning

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 23 aug 2010 13:34

als je 2 of 3x al 200-250 km getraind hebt, heb je het in ieder geval in de benen.. 250km LBL is natuurlijk wat anders.. in nederland 250 km trainen is redelijk eenvoudig ten opzichte van de 250 LBL-kilometers, wat dat betreft blijft het een uitdaging..

Bij je huisarts kan je gewoon vragen of ze bloed af willen nemen omdat je vind dat je niet snel herstelt.. Als je waarde afwijken van de standaard, dan komt de huisarts dat vast wel melden..

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5720
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 aug 2010 13:43

Ik sluit mij aan bij stokie: je "duurtrainingen" waren veel te kort.
Voor langeduurritten zoals LBL train ik progressief:dwz t/m een maand voor de geplande rit een basisconditie kweken met ritten van een 4 uur, de laatste maand tot een 10-tal dagen voor LBL opbouwen via ritten van 5 naar 6 en 7 uur.
De laatste week zeker niet niks meer doen maar best een 2-tal rustige vlakke ritjes van maximum 2 uur.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 aug 2010 15:28

Het is wel duidelijk dat de voorbereiding er niet voor gezorgd heeft dat ik LBL fluitend of snel heb kunnen rijden (zo langzaam was ik nou ook weer niet, tijdens het klimmen haalde ik ook nog wel regelmatig iemand in hoor). Het was in ieder geval genoeg om de finish te halen en daar ging het uiteindelijk om. Mogelijk dat een volgende keer anders aan ga pakken.

Dank voor de adviezen. Het is me inmiddels wel duidelijk meer dan een week herstellen voor mij niet zo vreemd is. Dat stelt me in ieder geval gerust.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 23 aug 2010 18:01

Heel belangrijk is ook je rust, je moet veel slapen na de inspanning. In de weken dat ik weinig slaap en veel sport heb ik veel sneller een virusje te pakken en voel ik mij ook slapper.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 23 aug 2010 22:48

hoe heb je gegeten na de inspanning?

Hoe was de rustpols de dag na de inspanning?

Heb je al eens geprobeerd hard te rijden?
Was het toen moeilijk je HS omhoog te krijgen?

fietsen, da\'s mijn verzetje!

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 24 aug 2010 14:05

Er wordt hier gezegd dat er een keer 250km getraind moet worden, dit zou mooi zijn als je lichaam een ingebouwde kilometerteller had, maar je moet natuurlijk altijd kijken naar het aantal uren.

Denk dat het gewoon een kwestie van te weinig trainen is geweest. 6 weken vind ik wat kort.

Om je training beter in te schatten kun je gebruik maken van het bijhouden van je Training Impulse(TRIMP), zonder powermerter dan

Hier geef je je training een score aan de hand van het aantal minuten in je hartslagzones

Herstel0.5
D1 0.8
D2 1.5
D3 2.2
anaeroob 3.7

In software als sporttracks of WKO+ gaat dit vrij makkeljik

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 24 aug 2010 15:38

Ik was al wat langer dan 6 weken aan het trainen hoor, maar voor trainingswedstrijdjes op de wielerbaan van 5 kwartier en het marathonschaatsen (wedstrijdduur circa 30 minuten) heeft het niet zo veel zin om trainingen van 5 uur te maken.

Mijn voorbereiding gedurende deze 6 weken was alleen maar gericht om wat langer op de fiets te kunnen blijven zitten. Bij nader inzien nog te kort om LBL te rijden en vervolgens de maandag erna gewoon weer op de fiets te stappen om te trainen, maar genoeg om de klus te klaren. Aangezien dat het doel was was mijn training op zich voldoende.

Ik kan me voorstellen dat als het rijden van dit soort tochten je hobby is, de voorbereiding beter zal zijn. Je zal dan ook een ander doel voor ogen hebben dan alleen uitrijden. Als je dit vaker doet ga je verschillende tochten ook vergelijken op gemiddelde snelheid of hoe fit je aan de meet kwam.

Mijn insteek is om deze basis van het gedane duurwerk gedurende september aan te vullen met intensievere trainingen om in oktober goed aan de start te verschijnen op de ijsbaan. Dat de intensievere trainingen nu een weekje later beginnen is jammer, maar niet een probleem.

Mijn rustpols was vanmorgen al weer 48, we gaan de goede kant op.....


pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 24 aug 2010 19:52

Misschien is het de combinatie van de inspanning+verkoudheid/griepje/virusje/stress. Dan duurt het gewoon 2x zo lang!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5720
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 aug 2010 21:38

zoek het niet te ver en hou het , indien je geen andere aanwijsbare reden hebt, gewoon bij vermoeidheid. 250 kms in de ardennen rijden is niet niks, zeker met jouw beperkte training.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie