Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Mercier koersfiets

michiel831
Forum-lid

michiel831 10 nov 2012 15:21

Ik had wat vragen over een fiets die ik een aantal weken geleden aangeschaft heb.

Het gaat om een racefiets van het merk Mercier. De verkoper vertelde dat de fiets 15jr oud was maar ik vond dat wat ongeloofwaardig. De fiets zag er goed uit en was een koopje dus ben er maar verder niet op ingegaan.
De fiets zelf is nog helemaal goed, geen slag in de velgen. Banden zijn wat droog maar dan kan. Lichte roest maar mechanisch ok, frame is recht. Hij stuitert soms wel uit zijn lichtste versnelling achter maar daar ga ik naar kijken.

Ik heb een aantal foto's geschoten en ben benieuwd of jullie mij konden helpen hoe ik aan de hand van de op de foto's getoonde serie of productienummers kunnen vertellen hoe oud de fiets is en wat voor groep er op zit. Mocht ik dingen nog niet op de foto hebben gezet hebben die wel van belang zijn doe ik dat ook graag natuurlijk.

Ik heb zelf ook al even gezocht en een fiets die ik zelf wel wat weg vond hebben van mijn fiets is te zien op de onderstaande link. Hierna posten ik de foto's van mijn eigen stalen ros.

http://www.didierdeflandrien.be/index.p ... fiets-1977" onclick="window.open(this.href);return false;

De foto's van mijn eigen fiets.

Afbeelding
De gehele fiets. Er zit een soort zacht schuimrubber om het stuur heen, redelijk comfortabel maar denk niet origineel.

Afbeelding
De voorzijde.

Afbeelding
Achter

Nu voor de nummers. Mijn vraag vooral is of er een plaats is waar ik zou kunnen kijken in welk jaar deze nummers geproduceerd moeten zijn.
Afbeelding
Voorvork

Afbeelding
Bovenbuis. Deze sticker lijkt veel nieuwer, en zoiezo een franse fiets made in italy is een beetje krom. Gaat er dus waarschijnlijk snel af.

Afbeelding
Zitbuis.

Afbeelding
Achterzijde.

Ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is. Mocht dat niet zo zijn zou ik het topic graag ergens anders hebben.

Bij voorbaat dank:)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 10 nov 2012 15:54

15 jaar, me neus!! Deze fiets is van ergens tussen 1975 en 1985. Nervar, frans crankstel. Ook gezien de destijds modieuze hoge flens-naven. Fiets is niet made in Italy, het stuurlint is made in Italy, althans die sticker zit er nog op. Op mijn kliko zitten ook allerlei stickers. :mrgreen: Huret derailleurs zo te zien, dus wellicht eerder 1975 dan 1985. Gezien de spaakbeschermer is dit geen racefiets maar een sportfiets van de goedkopere soort. Mercier was (is?) destijds een gerenommeerd frans racefiets merk. Volgens mij hebben ook winnaars van de Tour op dit merk gereden. Ik meen dat er zelfs een profploeg met de naam was, maar niet helemaal zeker. Dat is te googlen. Andere deskundigen?

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 10 nov 2012 16:23

Miko-Mercier. Zoetemelk heeft er nog voor gereden. Heb ooit nog zo'n wollen koerstrui van ze gekocht bij de Haan in Abcoude, dat is al weer lang geleden.
Afbeelding

velolove
Forum-lid

velolove 10 nov 2012 17:41

Er staat een tel. nummer op die sticker.
ooit allemaal op een Scalpel

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 10 nov 2012 18:29

apexrider schreef:Miko-Mercier. Zoetemelk heeft er nog voor gereden. Heb ooit nog zo'n wollen koerstrui van ze gekocht bij de Haan in Abcoude, dat is al weer lang geleden.
Sowieso is De Haan in Abcoude alweer eeuwen geleden, werd later Van de Schans en De Haan vertrok naar Oudekerk. Alberts, vanouds de andere fietsenwinkel in Abcoude en de winkel waar dertig jaar geleden mijn allereerste racefietsje vandaan kwam, is inmiddels ook verdwenen. Maar dit allemaal terzijde ;)
velolove schreef:Er staat een tel. nummer op die sticker.
Met vier cijfers, dus van voor de omnummering van 1995 8-)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 10 nov 2012 18:52

Zo te zien 5 kransjes achter. Dan is de fiets van eind jaren zeventig, misschien wat eerder.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

michiel831
Forum-lid

michiel831 10 nov 2012 19:35

over de rode sticker achterop (waarschijnlijk de dealer waar hij vandaan komt)

wat ik leesbaar zie
R.J.ROL
--jrseweg -tel 2135
Voorschoten

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2012 23:03

michiel831 schreef:over de rode sticker achterop (waarschijnlijk de dealer waar hij vandaan komt)

wat ik leesbaar zie
R.J.ROL
--jrseweg -tel 2135
Voorschoten
Dat zal de veurseweg 8b kunnen zijn. Let vooral op de (brom)fiets op de muur van nr10, het rechter pand is 8a.
Afbeelding
Gewoon een leuke sportfiets, niet heel waardevol maar wel vrij zeldzaam.
Campagnolo Ultra Dork

limburgia
Forum-lid

limburgia 12 nov 2012 20:33

ze bestaan nog steeds: http://www.cyclesmercier.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maken zo te lezen stalen frames.
Ook wiki heeft wat te melden: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercier_%2 ... 29#History" onclick="window.open(this.href);return false; en inderdaad Joop zoetemeld heeft nog op Mercier gefietst evenals PouPou
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 nov 2012 22:10

limburgia schreef:ze bestaan nog steeds: http://www.cyclesmercier.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maken zo te lezen stalen frames.
Ja en nee, het oorspronkelijke Franse Mercier waar Zoetemelk op reed en waar de fiets van TS ook vandaan kwam bestaat niet meer. De naam Mercier is gekocht door een Amerikaans bedrijf dat daar nu fietsen maakt onder die naam. Maar los van de naam is er geen verband meer tussen het oude en het huidige Mercier. Een beetje vergelijkbaar met Bugatti, dat niet met het klassieke Bugatti van voor de oorlog te maken heeft maar meer met Volkswagen dat de rechten op het gebruik van de naam en het logo heeft gekocht.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 nov 2012 12:51

klimmer schreef: Huret derailleurs zo te zien, dus wellicht eerder 1975 dan 1985. Gezien de spaakbeschermer is dit geen racefiets maar een sportfiets van de goedkopere soort. Mercier was (is?) destijds een gerenommeerd frans racefiets merk. Volgens mij hebben ook winnaars van de Tour op dit merk gereden. Ik meen dat er zelfs een profploeg met de naam was, maar niet helemaal zeker. Dat is te googlen. Andere deskundigen?
Op mijn Gitane uit 1978 zitten precies dezelfde derailleurs, dus tijdsbepaling klopt wel.
Domme vraag; waarom is deze mooie Mercier geen racefiets maar een sportfiets? Wat is het verschil? Alleen die spaakbeschermer? En dat is dan vanwege het extra gewicht?

En ja, er was een Mercier profploeg, mijn vader heeft er nog een koerspetje van. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 15 nov 2012 13:12

TumTumTum schreef:.
Domme vraag; waarom is deze mooie Mercier geen racefiets maar een sportfiets? Wat is het verschil? Alleen die spaakbeschermer? En dat is dan vanwege het extra gewicht?
Op de goedkopere sportfietsen zit/zat een spaakbeschermer (toen staal, nu kunststof), Een racefiets heeft dat niet nodig, die worden goed onderhouden. En uiteraard wordt die ook weggelaten vanwege gewichtsbesparing en luchtweerstand. Ook aan de (grotere) lengte van de voor- en achtervork is te zien dat dit een sportfiets is.

Plaats reactie