Hoi,
Ik ben momenteel bezig om een strandfiets op te bouwen, en ik heb een oud CR-Mo frame van Specialized (Stumpjumper) op de kop getikt. Van het weekend is de trapas vervangen, met als uitgangspunt een bracketbreedte van 68 mm. Na opmeten (en na inbouwen nieuwe trapas) blijkt dit bracket echter ca. 73 mm breed. Hierdoor zit de rechtercrank nu ca. 1 cm dichter op hart bracket dan de linkercrank.
De vragen zijn nu: merk je dit tijdens het fietsen? Is er nog een simpele oplossing voor dit probleem?
Vrgr, Susanne
bracketaslengte - bracketbreedte
Wat voor type BB is het? een square taper? Dan is er geen andere oplossing dan een andere BB denk ik. er bestaan geen spacers oid voor square taper.
Als je crank er op gaat zonder het frame te raken (en jij ook niet de chainstays raakt met je schoenen eenmaal ingeklikt), dan moet het kunnen. Wel oppassen voor problemen met je knieen aangezien je beide benen niet helemaal hetzelfde trappen zo. De een kan daar prima tegen, de ander krijgt snel knieklachten...
Als je crank er op gaat zonder het frame te raken (en jij ook niet de chainstays raakt met je schoenen eenmaal ingeklikt), dan moet het kunnen. Wel oppassen voor problemen met je knieen aangezien je beide benen niet helemaal hetzelfde trappen zo. De een kan daar prima tegen, de ander krijgt snel knieklachten...
Ja, het is een square taper (als je een oude vierkante JIS trapas bedoelt
), maar voor een bracket van 68 mm dus. De cranks kunnen wel normaal ronddraaien - ik zat er nog over na te denken om mss een spacer van ca. 3 mm om mn pedaalasje te doen zodat het pedaal iets verder naar buiten staat of is dat geen goed plan?
ja dat kan wel. Moet je waarschijnlijk wel iets op maat maken / laten maken. Er zal dan iets minder schroefdraad in de crank steken, maar dat zal waarschijnlijk wel kunnen.susanne schreef:Ja, het is een square taper (als je een oude vierkante JIS trapas bedoelt), maar voor een bracket van 68 mm dus. De cranks kunnen wel normaal ronddraaien - ik zat er nog over na te denken om mss een spacer van ca. 3 mm om mn pedaalasje te doen zodat het pedaal iets verder naar buiten staat of is dat geen goed plan?
De vraagt blijft: is het niet makkelijker en goedkoper om een andere BB te vinden. JIS BB zijn er voor een euro of 15 al in bijna alle maten.
Welke lengte heb je nodig?susanne schreef:Ik heb wel even gezocht op internet, maar alle trapassen die ik tot nu toe gevonden heb zijn voor een 68 mm bracket...
Hier zie ik namelijk diverse trapassen staan voor 73mm en vierkante as:
http://www.bike-discount.de/shop/m43/k1 ... l?od=&ft=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Klopt... ook hier is er vanalles in zowel 68 and 73 te krijgen:
http://www.bike-components.de/products/ ... kant-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-components.de/products/ ... kant-.html" onclick="window.open(this.href);return false;