Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
25 okt 2012 17:47
daniel1975 schreef:Das knap..... ik heb met de atb ook heel wat serieuze afdalingen in zuid frankrijk gedaan en mijn schijven nooit zo fikkend heet geremd dat je ze kon ruiken.
@wasbeer: mag ik VOL in jouw voorrem knijpen met 30km/u? Wedden dat je over de kop of op z'n minst hard op je plaat gaat? Het remvermogen wat je dan maximaal kunt ontwikkelen is domweg te groot en het wiel blokkeert. Denk dat je dat met 70km/u ook nog wel lukt. Vrijwilligers?

Dat mag best op mijn racer op een vlakke weg. Er gaat echt niets gebeuren.
Op mijn mtb liever niet

, al blokkeert deze op de weg, over de kop ga je ook niet.
Over de kopgaan is echt niet mogelijk op een racer als je de juiste houding hebt (op een vlakke weg)
Degene die over de kop gaan zijn allemaal schrik reacties, sturen, iets raken lichaam naar voren, verkeerde balans.
-
wolly68
- Forum-lid
wolly68
25 okt 2012 19:36
wasbeer2006 schreef:daniel1975 schreef:Das knap..... ik heb met de atb ook heel wat serieuze afdalingen in zuid frankrijk gedaan en mijn schijven nooit zo fikkend heet geremd dat je ze kon ruiken.
@wasbeer: mag ik VOL in jouw voorrem knijpen met 30km/u? Wedden dat je over de kop of op z'n minst hard op je plaat gaat? Het remvermogen wat je dan maximaal kunt ontwikkelen is domweg te groot en het wiel blokkeert. Denk dat je dat met 70km/u ook nog wel lukt. Vrijwilligers?

Dat mag best op mijn racer op een vlakke weg. Er gaat echt niets gebeuren.
Op mijn mtb liever niet

, al blokkeert deze op de weg, over de kop ga je ook niet.
Over de kopgaan is echt niet mogelijk op een racer als je de juiste houding hebt (op een vlakke weg)
Degene die over de kop gaan zijn allemaal schrik reacties, sturen, iets raken lichaam naar voren, verkeerde balans.
Ik heb shimano ultegra 6700 remmen in combinatie met 25 mm gp4000s banden. Als ik vol rem komt het achterwiel los en als ik hem niet op tijd los laat ga ik echt over de kop zonder dat het voorwiel slipt. Ik heb dit een maand geleden gehad. Verder weinig aan de hand omdat ik bijna stil stond.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
25 okt 2012 20:51
@wasbeer: een blokkerend voorwile hou je niet onder controle. En over de kop of op een andere manier op je plaat maakt voor mij geen verschil

. Gaat mij ook niet om jet vallen, maar puur om de redenering dat de remkracht die je kunt ontwikkelen zo groot is dat je wiel blokkeert en remkracht dus geen voordeel is bij schijven.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
25 okt 2012 20:57
daniel1975 schreef:@wasbeer: een blokkerend voorwile hou je niet onder controle. En over de kop of op een andere manier op je plaat maakt voor mij geen verschil

. Gaat mij ook niet om jet vallen, maar puur om de redenering dat de remkracht die je kunt ontwikkelen zo groot is dat je wiel blokkeert en remkracht dus geen voordeel is bij schijven.
Dat laatste ben ik ook zeker met je eens. En ondanks dat ik een enorme fan van schijven ben en het op de mtb echt geweldig vind hoeft het van mij op de racer ook niet, laat daar geen misverstand over bestaan, maar zijn er straks veel fietsen met schijven vind ik het ook allemaal prima.
Maargoed jij weet ook dat met name off road de vertraging op bv een harde bosgrond echt enorm is met een mtb, iets wat vele wielrenners nog nooit hebben meegemaakt en dan is het makkelijk een schijf af te serveren terwijl het puur remtechnische gezien gewoon beter is.
Dat nu de techniek met converters nog niet top is is evident.
Met name de aero nadelen spelen wat mij betreft bij de racer in het nadeel.
-
raiju
- Forum-lid
raiju
28 okt 2012 14:04
Ik ben blij met schijven op de MTB. Op de crosser heb ik specifiek voor velg remmen gekozen ondanks dat dit veel slechter remt. Op de racer hoef ik geen schijfremmen. Ik heb nu mavic met exalith velgranden en deze remmen altijd perfect. Ik sluit me dan ook volledig aan bij de opsomming van AM classic.
-
jsp64
- Forum-lid
jsp64
28 okt 2012 15:50
voor woon-werk verkeer rijd ik met een CX (Merida team)
met name in de winter slijt de velg (achter) enorm snel door het vuil
ik heb ook een Cube CLS met schijven, een soort slanke 29-er
het genoemde slepen van de remmen is daar zeer herkenbaar
verder moet je ook rekening houden met de ruimte die de schijf inneemt:
de effectieve naafbreedte wordt minder en is het wiel minder stabiel (zeg maar net zo stabiel als je race fiets wiel ipv je mtb wiel)
uiteindelijk wint de CX (campa cantilever rem)
voor het voortploeteren in modder (nederlands voor MTB rijden) houd ik het ook op schijven
maar schijven op de racer? dacht het niet: 23 mm (ipv 2.3 inch) bandjes zijn daar kritisch (met een goede dual pivot rem)
schijven zijn als alternatief voor cantilevers bedacht, leuk voor een robuste MTB,
maar zelfs de CX profs zie je er nog niet mee: zullen mijn mechanische Athena's het voorlopig ook nog wel uithouden op de racer
-
geer
- Forum-lid
geer
31 okt 2012 16:01
jsp64 schreef:....maar zelfs de CX profs zie je er nog niet mee: zullen mijn mechanische Athena's het voorlopig ook nog wel uithouden op de racer
Volgens mij rijdt Page met schijven...dus ik zie de profs er wel mee rijden!
-
loekie76
- Forum-lid
loekie76
31 okt 2012 17:27
Ik ben enigszins verbaasd over de negativiteit van schijfremmen op een racefiets, want ik zie bij een uitontwikkeld produkt meer voordelen dan nadelen.
Voordelen in mijn ogen:
-Duurzaamheid, afgelopen winter een MTB fiets gaan gebruiken die 5 jaar stil heeft gestaan in een vochtige schuur, ongeveer het enige onderdeel die geen aandacht nodig had was de schijfrem.
-Betere doseerbaarheid remkracht.
-Beter remmen bij nat weer.
-Definitieve doorbraak carbon clincher
-Meer remkracht, waar de grens ligt dat teveel remkracht gevaarlijk wordt, blijft een kwestie van uitontwikkelen.
-Aerodynamica verbetering, doordat vorm van de combinatie band velg efficiënter kan worden. Een remklauw/remschijf vangt door de vorm minder wind dan een velgrem.
Het punt van am-classic dat er meer kracht op de spaken van het voorwiel terecht komt met een schijfrem lijkt mij niet waar. Kracht wegdek/band is hetzelfde voor zowel velgrem als schijfrem. De remkracht bij schijfremmen verplaatst zich via de naaf, wat betekent dat deze juist niet zoals bij een velgrem door de spaken gaat.
Het asymmetrisch remmen bij een schijfrem geeft eigenlijk problemen tov de voorvork, een naaf is stijf genoeg om deze krachten op te vangen.
Nadelen:
-Meer gewicht in naaf (20gram per naaf (bron dt swiss site, mtb naven)), voorvork en frame (schatting 150 gram) en remsysteem (schatting 75 gram)
-Minder comfort in voorvork.
-
chassepatat
- Forum-lid
chassepatat
31 okt 2012 18:17
Volgende stap. Elektronisch remmen.
Je moet toch wat verzinnen om fietsen te blijven verkopen...
-
wmc
- Forum-lid
wmc
31 okt 2012 18:21
loekie76 schreef:Ik ben enigszins verbaasd over de negativiteit van schijfremmen op een racefiets, want ik zie bij een uitontwikkeld produkt meer voordelen dan nadelen.
Voordelen in mijn ogen:
-Duurzaamheid, afgelopen winter een MTB fiets gaan gebruiken die 5 jaar stil heeft gestaan in een vochtige schuur, ongeveer het enige onderdeel die geen aandacht nodig had was de schijfrem.
-Meer remkracht, waar de grens ligt dat teveel remkracht gevaarlijk wordt, blijft een kwestie van uitontwikkelen.
-Aerodynamica verbetering, doordat vorm van de combinatie band velg efficiënter kan worden. Een remklauw/remschijf vangt door de vorm minder wind dan een velgrem.
Het punt van am-classic dat er meer kracht op de spaken van het voorwiel terecht komt met een schijfrem lijkt mij niet waar. Kracht wegdek/band is hetzelfde voor zowel velgrem als schijfrem. De remkracht bij schijfremmen verplaatst zich via de naaf, wat betekent dat deze juist niet zoals bij een velgrem door de spaken gaat.
Het asymmetrisch remmen bij een schijfrem geeft eigenlijk problemen tov de voorvork, een naaf is stijf genoeg om deze krachten op te vangen.
Nadelen:
-Meer gewicht in naaf (20gram per naaf (bron dt swiss site, mtb naven)), voorvork en frame (schatting 150 gram) en remsysteem (schatting 75 gram)
Aerodynamica is juist een probleem! Er hangt nu een remschijf/klauw vol in de wind, terwijl een velgrem mooi door de voor en achtervork wordt afgeschermd. Verder moet het moment dat door de remmen gecreëerd wordt nu via de spaken naar de band worden "getransporteerd". Dit betekent dat de velgen zo gespaakt moeten worden dat dit moment overgebracht kan worden. Bij velgremmen kun je mooi radiaal spaken. Daar komt het feit nog bij dat de hoek waarin de spaken kunnen staan steiler wordt, wat betekent dat je een slapper wiel krijgt.
-
wolly68
- Forum-lid
wolly68
31 okt 2012 18:47
wmc schreef:loekie76 schreef:Ik ben enigszins verbaasd over de negativiteit van schijfremmen op een racefiets, want ik zie bij een uitontwikkeld produkt meer voordelen dan nadelen.
Voordelen in mijn ogen:
Nadelen:
Aerodynamica is juist een probleem! Er hangt nu een remschijf/klauw vol in de wind, terwijl een velgrem mooi door de voor en achtervork wordt afgeschermd. Verder moet het moment dat door de remmen gecreëerd wordt nu via de spaken naar de band worden "getransporteerd". Dit betekent dat de velgen zo gespaakt moeten worden dat dit moment overgebracht kan worden. Bij velgremmen kun je mooi radiaal spaken. Daar komt het feit nog bij dat de hoek waarin de spaken kunnen staan steiler wordt, wat betekent dat je een slapper wiel krijgt.
Hoe denk je de velg en de band af te remmen zonder de spaken te belasten?
-
wmc
- Forum-lid
wmc
31 okt 2012 21:11
wolly68 schreef:wmc schreef:loekie76 schreef:Ik ben enigszins verbaasd over de negativiteit van schijfremmen op een racefiets, want ik zie bij een uitontwikkeld produkt meer voordelen dan nadelen.
Voordelen in mijn ogen:
Nadelen:
Hoe denk je de velg en de band af te remmen zonder de spaken te belasten?
Ik snap je vraag niet. Volgens mij leg ik uit dat het moment vanuit de remschijf nu via de spaken overgebracht moet worden terwijl dit bij velgremmen niet het geval is.