Ik heb dit voorjaar een Koga Signature gekocht voor m'n woon-werkverkeer. Daarop heb ik een Shimano Alfine naafversnelling gekozen met chainglider (minder onderhoud, vnl tijdens de winter).
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over m'n fiets, al moet de echte test (de winter) natuurlijk nog komen. In de zomer rijd ik sowieso veel met m'n koersfiets naar het werk.
Het enige waar ik problemen mee heb, is de grote stappen in het schakelen.
M'n kruissnelheid ligt doorgaans ergen tegen de 30 km/u, en in dat geval is m'n vijfde versnelling wat klein (eerder voor 26/u) en de zesde wat groot (eerder voor 31/u).
Iemand een suggestie zodat de de stappen wat dichter bij elkaar liggen? Andere tandwielen wellicht (ik denk dat het nu 42-20 is)? Maar welke dan best? Klopt het dat het ideaal is om de 4de versnelling te rijden?
Kent er iemand de verhouding van deze 8-versnellings-naaf?
Shimano Alfine naafversnelling aanpassen
-
k_steenmans
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2010 15:31
Koen
http://bike.shimano.com/publish/content ... type-.html
the gear ratios are: 0.53, 0.64, 0.75, 0.85, 1, 1.22, 1.42 and 1.62. With a 20-tooth sprocket on hub, this approximately imitates the gears on a 12-38-tooth cassette
idske schreef:Grootste reden dat ik niet met de alfine durf te beginnen... ben erg gehecht aan mn racecassette en denk niet dat een alfine daar aan kan tippen qua ratios...
naast de 8 speed is er nu ook al een 11 speed versie
http://www.youtube.com/watch?v=7wuXoD9db04
De versnelling waar je in rijdt maakt voor de efficientie niet uit. De 4 is de 'afstelversnelling', maar heeft verder geen bijzondere functie. Wat je kunt doen om je verzetten aan te passen is het kransje vervangen, zodat je andere cassette 'imiteert'.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
joeptimmermans
- Forum-lid
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Je zou er ook eens aan kunnen denken om te kiezen voor een kleiner voorblad, bijv. een 39. Misschien maakt dat juist het verschil tussen lekker trappen en iets te zwaar trappen?
de stappen dichter bij elkaar is onmogelijk met een versnellingsnaaf.
nu fiets je dus 26 of 31, bij een aangename cadans.
als je je tandwielcombinatie veranderd, kun je van die 26 en 31 bijv. 29 en 34 maken
met een zelfde cadans.
nu fiets je dus 26 of 31, bij een aangename cadans.
als je je tandwielcombinatie veranderd, kun je van die 26 en 31 bijv. 29 en 34 maken
met een zelfde cadans.
.................
k_steenmans schreef: Iemand een suggestie zodat de de stappen wat dichter bij elkaar liggen? Andere tandwielen wellicht (ik denk dat het nu 42-20 is)?
De stappen liggen vast bij een versnellinsnaaf.....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
