Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Alfine naafversnelling aanpassen

k_steenmans
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2010 15:31

k_steenmans 25 aug 2010 10:25

Ik heb dit voorjaar een Koga Signature gekocht voor m'n woon-werkverkeer. Daarop heb ik een Shimano Alfine naafversnelling gekozen met chainglider (minder onderhoud, vnl tijdens de winter).
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over m'n fiets, al moet de echte test (de winter) natuurlijk nog komen. In de zomer rijd ik sowieso veel met m'n koersfiets naar het werk.
Het enige waar ik problemen mee heb, is de grote stappen in het schakelen.
M'n kruissnelheid ligt doorgaans ergen tegen de 30 km/u, en in dat geval is m'n vijfde versnelling wat klein (eerder voor 26/u) en de zesde wat groot (eerder voor 31/u).
Iemand een suggestie zodat de de stappen wat dichter bij elkaar liggen? Andere tandwielen wellicht (ik denk dat het nu 42-20 is)? Maar welke dan best? Klopt het dat het ideaal is om de 4de versnelling te rijden?
Kent er iemand de verhouding van deze 8-versnellings-naaf?
Koen

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 25 aug 2010 11:08

http://bike.shimano.com/publish/content ... type-.html

the gear ratios are: 0.53, 0.64, 0.75, 0.85, 1, 1.22, 1.42 and 1.62. With a 20-tooth sprocket on hub, this approximately imitates the gears on a 12-38-tooth cassette
Afbeelding

idske
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 13 apr 2008 16:17

idske 25 aug 2010 21:24

Grootste reden dat ik niet met de alfine durf te beginnen... ben erg gehecht aan mn racecassette en denk niet dat een alfine daar aan kan tippen qua ratios...

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 26 aug 2010 02:38

idske schreef:Grootste reden dat ik niet met de alfine durf te beginnen... ben erg gehecht aan mn racecassette en denk niet dat een alfine daar aan kan tippen qua ratios...


naast de 8 speed is er nu ook al een 11 speed versie

http://www.youtube.com/watch?v=7wuXoD9db04
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2113
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 26 aug 2010 14:27

De versnelling waar je in rijdt maakt voor de efficientie niet uit. De 4 is de 'afstelversnelling', maar heeft verder geen bijzondere functie. Wat je kunt doen om je verzetten aan te passen is het kransje vervangen, zodat je andere cassette 'imiteert'.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 26 aug 2010 18:35

Je zou er ook eens aan kunnen denken om te kiezen voor een kleiner voorblad, bijv. een 39. Misschien maakt dat juist het verschil tussen lekker trappen en iets te zwaar trappen?

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 26 aug 2010 21:07

de stappen dichter bij elkaar is onmogelijk met een versnellingsnaaf.

nu fiets je dus 26 of 31, bij een aangename cadans.

als je je tandwielcombinatie veranderd, kun je van die 26 en 31 bijv. 29 en 34 maken
met een zelfde cadans.
.................

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 aug 2010 15:29

k_steenmans schreef: Iemand een suggestie zodat de de stappen wat dichter bij elkaar liggen? Andere tandwielen wellicht (ik denk dat het nu 42-20 is)?


De stappen liggen vast bij een versnellinsnaaf.....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Plaats reactie