Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB-beginner en rug

mas
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2010 22:30

mas 25 aug 2010 22:39

Hallo,

Ik ben een 30 jarige hobby wielertoerist. Ik fiets elk weekend zo ongeveer een tochtje van 80 tot 100km op m'n racefiets. Zonder noemenswaardige rugklachten, voor de rest zwem en loop ik ook nog. Heb soms wel lage rugpijn met uitzonderlijk wat uitstraling naar m'n benen maar dat is eerder van m'n zittend beroep en m'n fietstochten hebben daar eerder een positieve invloed op heb ik de indruk.

Nu ben ik vorig weekend voor de 1e maal gaan mountainbiken met een geleende fiets en ben zo enthousiast dat ik meteen een nieuwe MTB wil kopen (was al van plan om nieuwe racefiets te kopen).

Nu is mijn vraag of MTB meer belastend is voor de rug dan fietsen op de racefiets? Wat zijn jullie ervaringen. Zijn er mensen die meer rugklachten hebben gekregen sinds ze zijn beginnen MTB'en.

Kat uit de boom kijken of meteen m'n budget aan een nieuwe MTB spenderen? :-)

groeten,

Mathias

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 26 aug 2010 11:01

Mas schreef:Nu is mijn vraag of MTB meer belastend is voor de rug dan fietsen op de racefiets? Wat zijn jullie ervaringen. Zijn er mensen die meer rugklachten hebben gekregen sinds ze zijn beginnen MTB'en.



MTB'en is zeker meer belastend voor je rug dan racefietsen. Je bovenlichaam moet veel harder werken bij het fietsen, en je rug krijgt heel wat meer klappen te verwerken.

Mijn ervaring is dat je rug vanzelf sterk genoeg wordt om dit aan te kunnen, als dat nog niet zo is. Bij mij ging dat gepaard smet wat spierpijn in de onderrug na een zwaar ritje.

Mijn rug is er sterker door geworden, het heeft zelfs wat klachten weggenomen.

Het is wel belangrijk dat je houding op de fiets in orde is, ander kun je rugklachten krijgen die niet zomaar verdwijnen. Verder hoef je je denk ik helemaal geen zorgen te maken, tenzij je een zwakke rug hebt.

freggelscout
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 jul 2009 22:52

freggelscout 16 okt 2010 22:13

ik heb er geen last van en idd je lichaam wordt vanzelf sterker.
moet wel zeggen dat mijn knieen het minder fijn vonden ,maar ook dat gaat wennen.
laat mij lekker fietsen !!!! focus cayo 1.0/focus raven 29er 3

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 17 okt 2010 01:48

KukeleKupers schreef:
Mas schreef:Nu is mijn vraag of MTB meer belastend is voor de rug dan fietsen op de racefiets? Wat zijn jullie ervaringen. Zijn er mensen die meer rugklachten hebben gekregen sinds ze zijn beginnen MTB'en.



MTB'en is zeker meer belastend voor je rug dan racefietsen. Je bovenlichaam moet veel harder werken bij het fietsen, en je rug krijgt heel wat meer klappen te verwerken.


ik zou het tegenovergestelde zeggen, enkel al vanwege de totaal andere zit op de mtb (meer rechtop)
evt klappen op de onderrug kun je perfect opvangen door een fully te nemen en geen hardtail

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 18 okt 2010 15:59

MTB-en is ook belastend omdat je vaak maximaalkracht levert zoals bij het aanzetten bij korte klimmetjes. Hierdoor krijg je een soort torsie kracht in je romp die belastend is voor je rug. Ik had er ook last van (welliswaar onstaan door het kitesurfen) en op de fiets kreeg ik meer last naarmate ik intensiever fietste en meer pedaalkracht uitoefende:
Tip: Fiets ook op de MTB met souplesse en doe romp stabiliteits oefeningen (even googlen op core stability)

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 18 okt 2010 23:49

Met mountainbiken krijgt je rug veel meer piekkrachten te verduren dan op een racefiets. Een fully rijdt nog altijd niet zo comfortabel als een goed gebouwd carbon racefietsje op een gladde asfaltweg. Ik rijd op mountainbike en racefiets beide nogal wat uren per week, dus ik kan een redelijk vergelijk maken.

Wat je kunt doen is om te beginnen een optimale houding aannemen, wat niet meer dan logisch is. Verder is een niet te hoge bandenspanning een must. Zelfs voor iemand van 100 kilo zou 2.5 bar ruim voldoende moeten zijn, terwijl iemand van 60 kg gerust op 1.8 of nog ietsjes lager kan gaan zitten. Dit komt comfort en grip sterk ten goede. Met een actieve rijstijl (uit het zadel komen etc.) ontzie je je rug ook.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 19 okt 2010 23:14

Voordeel ten opzichte van een racefiets vind ik dan weer,dat je meer variatie in je zithouding hebt op een mtb.
Een toer op een racefiets is toch vaak langdurig in dezelfde houding zitten en dat kan ook zo zijn rugproblemen geven.
Zij is ook tegen

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 19 okt 2010 23:21

Of er eventueel eerder rugklachten op de racefiets of op de mountainbike ontstaan lijkt me vooral afhankelijk van je constitutie. Waar zit je kwetsbare plek?
En zo te lezen heb je die eigenlijk alleen doordat/als je niks doet (werkt ;)).
Ik zou vooral lekker gaan fietsen. En de MBK is een prettige afwisseling waarbij je je lichaam weer op heel andere manieren gebruikt. Wat eigenlijk weer goed is voor je rug. Toch?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 20 okt 2010 11:35

Door het vaker van houding wisselen heb ik op de MTB minder last van mijn rug dan tijdens bijvoorbeeld een lange klim op mijn racefiets.

En inderdaad een goede houding aannemen is essentieel. Ooit een heel seizoen aan het klooien geweest omdat ik dacht met een te holle rug te fietsen waardoor ik mijn rug juist te bol maakte wat klachten opleverde.

Heb je er wel eens aan gedacht om je rugspieren en niet te vergeten je buikspieren te trainen?
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

Plaats reactie