Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Spatborden

john_vandehoef
Forum-lid

john_vandehoef 01 okt 2012 10:10

De natte periode komt er weer aan en ook daarin fiets ik graag door. Ik ben wel voornemens om het mijzelf zo aangenaam mogelijk te maken dus ik zou graag een setje spatborden willen monteren op mijn fiets. Ik weet het, spatborden zijn niet echt stoer, maar stoerder dan voor de kachel zitten…

Enfin, het probleem is als volgt; In de winterperiode gebruik ik mijn cyclocrosser voor 80% van de tijd op de weg met een setje 25mm banden en 20% van de tijd in het veld met een setje crosswielen. Afgelopen jaar heb ik een spatbord SKS X-TRA dry gebruikt (oorspronkelijk voor de MTB) voor wanneer ik op de weg reed. In het veld ga ik zonder spatbord.
Dit spatbord houdt mijn achterrug goed droog, maar dat is het dan ook wel. Ik ben dus op zoek naar een setje spatborden dat zo ver mogelijk doorloopt, (liefst vanaf bracket) maar dat wel demontabel is.
De eerste optie leek mij bijvoorbeeld SKS Race blade long, maar die moeten bevestigd worden via je rem. Dat is in mijn geval lastig, aangezien in mijn cyclocrosser geen gaten zitten in voorvork + achterbrug voor montage van race rem.

De vraag is dus; wie weet een setje “volledige spatborden”, die niet aan de rem gemonteerd hoeven worden en demontabel zijn? Is er bijvoorbeeld een systeem dat alleen via snelspanners werkt o.i.d.?

meon
Forum-lid

meon 01 okt 2012 10:33

Je kunt naar Crud roadracers kijken ik heb er geen ervaring mee maar het ziet er mooi uit erg strak maar dat is met een crosser iets minder belangrijk die wordt toch wel vies.

zorba
Forum-lid

zorba 01 okt 2012 11:35

Do not CROSS the road!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 okt 2012 12:20

Daar heb je niks aan in het veld, het kost al veel moeite om 23mm banden niet aan te laten lopen, crossbanden passen er nooit onder. Bovendien monteer je ze aan een racerem, ze zijn demontabel maar niet echt snel. Kan zo 1-2-3 geen goede opties bedenken die ver naar voren doorlopen, ben wel benieuwd of er nog andere tips komen.

john_vandehoef
Forum-lid

john_vandehoef 01 okt 2012 12:44

Dank voor de suggestie, ter verduidelijking, het is ook niet voor in het veld, maar op de weg (met 25-28mm banden) maar wel op een veldfiets. Grootste probleem is dat ze moeten aan een racerem, die er dus niet is op een cx frame.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 01 okt 2012 13:08

Heeft je frame spatbordoogjes? Zie dat de SKS longboard gebruikt wordt op fietsen met cantilevers. Het demonteren is dan helaas geen kwestie van een minuutje.

john_vandehoef
Forum-lid

john_vandehoef 01 okt 2012 22:21

Helaas, geen spatbordoogjes. ik heb nog wel en 4za vork liggen die ik kan monteren, daar zit wel een gat in voor rem. Dan zou het probleem voor opgelost zijn. Achter dus nog geen gat voor een remhoef

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 02 okt 2012 10:59

Zag vorig jaar op de Bike Motion een langs spatbord dat uit twee helften bestond.
De verbinding zat op bout van de achterrem. Ik vond het een prachtsysteem voor de racefiets.
Beugel vastzetten op aan de rem, twee helften eraan en inkllikken en klaar.
Afhalen nog geen minuut.
Jammer dat ik de fabrikant ben vergeten, maar ik dacht SKS

Marc
people are strange when you\'re a stranger

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 02 okt 2012 13:38

marcvanmegroot: deze misschien?
http://www.sks-germany.com/?l=nl&a=prod ... NG%20BLACK" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

john_vandehoef
Forum-lid

john_vandehoef 02 okt 2012 14:32

Dat gok ik ook, voor kan die wel achter echter niet. (geen oog voor montage)
nadeel van deze spatborden zijn wat mij betreft de breedte. Volgens SKS kan daar max 23mm in, en wanneer ik spatborden gebruik (n.l. bij lange duurtrainingen onder slechte omstandigheden) heb ik graag 25mm of 28mm bandjes voor het comfort.

niklas2
Forum-lid

niklas2 02 okt 2012 16:02

er is ook een XL versie van de SKS raceblade, voor bredere bandjes. Zie http://www.sks-germany.com/?l=nl&a=prod ... &RACEBLADE" onclick="window.open(this.href);return false; XL SET
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 okt 2012 16:40

niklas2 schreef:er is ook een XL versie van de SKS raceblade, voor bredere bandjes. Zie http://www.sks-germany.com/?l=nl&a=prod ... &RACEBLADE" onclick="window.open(this.href);return false; XL SET
Inderdaad, maar die loopt dan weer niet erg ver door. Heb nu zelf ook de Raceblade long aangeschaft, binnenkort eens monteren. Het grootste probleem zal zijn de clearance onder de rem. Hetzelfde systeem met zo'n winkelhaak bij een spatbord van Xtreme paste niet, zelfs niet met 23mm banden (remmen TRP R920) en bij mijn andere fiets niet met 25mm banden (Coda remmen). De haakjes van SKS zijn echter smaller dus dat scheelt iets.

Plaats reactie