Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium SL probleem body (?)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 28 apr 2012 16:45

Wat kan veroorzaken dat de ketting in afdalingen (tijdens freewheelen) opeens slap gaat hangen? De wielen zijn Ksyrium SL. De ketting is soepel, geen vaste schakels o.i.d., en het gebeurt heel onregelmatig. De enige verklaring die ik kon bedenken is dat de wielen af en toe de body aandrijven ipv freewheelen maar hoe kan dit gebeuren? En wat is de oplossing? Kan het ook met de achterderailleur te maken hebben? Ik kan op het oog geen rare dingen ontdekken.

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 28 apr 2012 17:06

Body demonteren en de teflon ring van de body goed schoonmaken. In de naaf zit een rubberen ring. Ik haal deze ook uit de naaf en maak hem netjes schoon. Om de ring van de naafhuls te krijgen ook eventjes de pallen verwijderen.

Dan de rubberen ring weer terugplaatsen, dan de pallen en dan de body weer terugplaatsen. Voordat je de body terugplaatst de rubberen ring smeren met Mavic olie.. Gebruik geen siliconenolie of vet want daar gaat de ring van uitzetten waardoor de boel nog zwaarder gaat lopen. Ook de pallen geef ik altijd een drupje Mavic olie.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3123
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 apr 2012 13:22

Zeer waarschijnlijk de body inderdaad. Goed schoonmaken en alles met mavic olie invetten...

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 29 apr 2012 13:44

Of gewoon andere minerale olie. Pedro's bijv.

Let er ook op dat je de boel niet te vast zet bij het monteren van de slotbout. 10 nm max.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14989
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 apr 2012 20:44

Helpt waarschijnlijk allenaal maar tijdelijk. Je hebt waarschijnlijk ook iets speling op je body.
Enig echte oplossing is een Hubdochter kit. Zoek even op Hubdocter mavic.

Die kit vervangt de nylon glijlager voor een echt lager.

Ik heb hier al eens een heel stuk over geschreven echter bij de migratie is dit topic niet meegenomen.

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 29 apr 2012 22:40

Elke smering helpt maar tijdelijk. Bij juist en tijdig onderhoud gaat een body van Mavic echt niet kapot.

Die Hubdoctor heb ik ook eens bekeken en vond het eigenlijk niks. Zal best een goede werking hebben maar als je de naafhuls van het Mavic wiel eerst op maat moet gaan schuren voordat de Hubdoctor past vind ik het eigenlijk een oplossing van niks.

Bij mijn Mavic wielen doe ik 2 keer per jaar even de body losgooien, schoonmaken en smeren en heb in zeker 20.000 km nog nooit een body of rubberen ring kapot gehad.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 02 mei 2012 11:43

Bedankt voor de tips, ik zal de body eens losmaken en smeren. Nog tips voor goed(kop)e minerale olie? Ik las ergens dat naaimachineolie (ook) goed is..

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 02 mei 2012 16:01

lvgh schreef:Bedankt voor de tips, ik zal de body eens losmaken en smeren. Nog tips voor goed(kop)e minerale olie? Ik las ergens dat naaimachineolie (ook) goed is..
Ik gebruik dunne minerale Kroonolie te koop bij elke bouwmarkt voor+/- € 3,00.
Bikes&Coffee What else?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 aug 2012 20:34

Met de minerale olie van Kroon is het probleem opgelost. Dat viel dus goed mee. De wielen hebben nog wel een ander probleem: tikkende spaken. Tijdens het rijden hoor je steeds tikjes vanuit het achterwiel. Door de spaken zijdelings heen en weer bewegen zijn de tikjes ook al te horen. Het lijkt mij bij de aanhechting aan de naaf vandaan te komen. Zitten de spaken dan te los, of kan dit ook opgelost worden door bijv. de nippels en de spaakkoppen te oliën?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14989
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 aug 2012 21:35

Klopt komt bij de naaf vandaan. Olien kan ( tijdelijk) helpen. Kan ook zal dat de spaken iets verdraaid zitten, controleer die en zet ze eventueel recht, nadat je de nippels twee of drie keer hebt ingespoten met kruipolie

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3123
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 aug 2012 09:27

Om krakende spaken wat langer weg te laten blijven werkt naar mijn ervaring finish line krytech het best. Of waarschijnlijk ook een ander goedje op dezelfde soort van parafine basis. Met gewone olie beginnen ze zo weer te kraken.

Angelodv
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2014 23:50

Angelodv 27 jan 2014 23:58

Hoi,

Het gaat over de Ksyrium Sl wielen van mijn zoontje.
Als hij tijdens de cross van zijn fiets springt blijven de trappers meedraaien.

Er zit geen speling op de body, en soms draaien ze niet mee.

Kan ik dit op deze manier oplossen?

Mvg

Angelo

Plaats reactie