Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nut van aero wielset

B80
Forum-lid

B80 11 aug 2012 23:27

In hoeverre levert een aero wielset (als Campagnolo Bullet Ultra (50mm) of FFWD F6R (58mm)) echt wat op als je voornamelijk in NL en in de duinen fietst tussen de 30-40 km/h t.o.v. van een wielset als Eurus?

Ik vind die aero wielsets namelijk erg mooi, maar ze zijn wel vaak wat zwaarder dan de Eurus, die ik nu heb, (vooral de FFWD, die ik het mooiste vind)... twijfel dus of het wel verstandig/nuttig is...

Veel dank voor jullie advies en meningen!!

Weertx
Forum-lid

Weertx 11 aug 2012 23:39

ga naar de winkel en koop het magazine, staat deze keer een hele uitgebreide test over de voor/nadelen en het daadwerkelijke verschil!

edit: of laat het bezorgen haha!

B80
Forum-lid

B80 11 aug 2012 23:57

Weertx schreef:ga naar de winkel en koop het magazine, staat deze keer een hele uitgebreide test over de voor/nadelen en het daadwerkelijke verschil!

edit: of laat het bezorgen haha!
Thanks, ga ik zeker doen, ben alleen ook erg benieuwd naar de meningen hier...

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2012 00:52

Hoge wielset hoeft niet zwaar te zijn de mijne zijn 1400gr...en minder in prijs als de geteste wielen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Nighty
Forum-lid

Nighty 12 aug 2012 01:11

Misschien een beetje naast de kwestie, maar langs de andere kant kan een zwaarder (achter)wiel zo ook zijn voordelen hebben...

Naast het aerodynamische effect van een vol achterwiel, is de grotere traagheid ook een groot pluspunt bij het tijdrijden.

Vraag maar aan Mr. Newton en Mr. Einstein.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 aug 2012 09:34

Maar als je denkt dat je er harder van gaat rijden moet je het zeker NIET doen.

Als je het doet omdat je het mooi vind, dan gewoon doen.

De verschillen zijn zo klijn dat je er echt helemaal niets van merkt

bve
Forum-lid

bve 12 aug 2012 10:05

Nighty schreef:Misschien een beetje naast de kwestie, maar langs de andere kant kan een zwaarder (achter)wiel zo ook zijn voordelen hebben...

Naast het aerodynamische effect van een vol achterwiel, is de grotere traagheid ook een groot pluspunt bij het tijdrijden.

Waarom? Langzamer op snelheid en grotere remweg. Voor de topsnelheid maakt massa niet uit (tuurlijk wel voor de rolweerstand, maar dat is nihil met 300 gram meer).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2012 10:10

Nighty schreef:Misschien een beetje naast de kwestie, maar langs de andere kant kan een zwaarder (achter)wiel zo ook zijn voordelen hebben...

Einstein had volgens mij wel wat beters te doen dan zich druk maken over het moment of inertia van fiets wielen.
En Newton heeft toch echt wat anders bedoelt dan wat je er nu van maakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nighty
Forum-lid

Nighty 12 aug 2012 11:19

Uiteraard waren de heren met andere dingen bezig dan fietswielen, maar daarom is het toch niet dat hun wetten hier niet kloppen?

Maar toegegeven, in mijn vorige post kan je 'groot pluspunt' vervangen door 'klein pluspunt' ;)
(Soms is het beter een forum niet te bezoek na wat pinten bier, ssssht)

Als we fiets+fietser in zijn geheel bekijken, kunnen we dit beschouwen als een zuivere translatie: kinetische energie = (massa * snelheid² ) / 2
Als we de wielen afzonderlijk bekijken, is dit een zuivere rotatie: kinetische energie = (traagheidsmoment * hoeksnelheid² ) / 2 , waarin het traagheidsmoment ook functie is van de massa.

Zoals je in de formules kan zien, heeft massa wel degelijk een invloed. Echter een kleine.
(En dan is het aspect van aerodynamica nog niet in rekening gebracht)

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 12 aug 2012 13:20

Vandaag voor het eerst sinds een maand weer met lage wielen gereden. Verschil is miniem maar ik mis het zoevende geluid.
Twitter: @rbruijns

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 12 aug 2012 16:16

@rbr: +1!!
Michiel

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2012 21:49

Nighty schreef:Uiteraard waren de heren met andere dingen bezig dan fietswielen, maar daarom is het toch niet dat hun wetten hier niet kloppen?

Maar toegegeven, in mijn vorige post kan je 'groot pluspunt' vervangen door 'klein pluspunt' ;)
(Soms is het beter een forum niet te bezoek na wat pinten bier, ssssht)

Als we fiets+fietser in zijn geheel bekijken, kunnen we dit beschouwen als een zuivere translatie: kinetische energie = (massa * snelheid² ) / 2
Als we de wielen afzonderlijk bekijken, is dit een zuivere rotatie: kinetische energie = (traagheidsmoment * hoeksnelheid² ) / 2 , waarin het traagheidsmoment ook functie is van de massa.

Zoals je in de formules kan zien, heeft massa wel degelijk een invloed. Echter een kleine.
(En dan is het aspect van aerodynamica nog niet in rekening gebracht)
Die formules kloppen ook wel (al hebben de wielen ook gewoon een kinetische energie). Alleen waarom zou je sneller gaan bij een hogere kinetische energie? Die energie moet je er wel instoppen bij het versnellen en als je remt ben je 't kwijt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie